Korbo_7

Katrin Persson är tillbaka i Bohuslän där hon är uppvuxen. Nu driver hon förutom Korbo wire basket även en stor musselodling.

I snart varje inredningsreportage ståtar de stiliga fiskekorgarna i glänsande ståltråd. Korbokorgen står redo med veden bredvid den öppna spisen, fylld med äpplen på ett snyggt köksgolv eller som förvaring i hallen.

Korgarna började ursprungligen tillverkas i början av 20-talet, och användes då av fiskare och bönder som behövde rejäla korgar som höll för vind, kyla och vatten.

Katrin Persson köpte Korbo 2011 av sin bror Per. »Bolaget var då redan aktivt. Jag var sedan ett tag tillbaka sugen på att driva eget. Hösten 2010, när min son Noah var några månader, var jag och min bror Per och jagade älg. En av kvällarna beklagade sig Per att han inte hann med Korbo och att det hade blivit ett lite dåligt samvete för honom …«

Katrin tog helt sonika över bolaget. »Per hade startat Korbo flera år tidigare. Han stötte på korgarna och en gammal korgmakare av en slump och fick idén att marknadsföra och sälja korgarna till inredningsbutiker. Han lärde sig hantverket och började bygga varumärket Korbo. Korgarna är ju en fantastisk produkt med en fantastisk historia.«

Syskonen är uppvuxna i Stenungsund i Bohuslän och tillbringade alla sina somrar ombord på en segelbåt. Närheten till havet är ett måste för Katrin. När hon i vuxen ålder flyttade till Stockholm blev det efter några år i innerstan också till en villa på Skarpö, långt ut i norra skärgården.

Korbo Qingdao

Hantverkskänslan är viktig för Katrin. Snart är det dags för ett nytt besök i Kina och den fabrik där Korbo har sin produktion.

Korbo

Korbokorgen har sina rötter i fiskenäringen på västkusten. Bilden ovan är tagen i Skägganäs 1947. Modellen är en Korbo Classic 345.

Katrin jobbade från Skarpö och spikade en affärsplan som innebar att det fick ta max fem år att få fart på företaget och kassaflödet i balans. Målsättningen var att med en enda produkt, nämligen korgen, etablera en position på den internationella inredningsscenen.

»Jag började köra den amerikanska modellen à la fru Obama, med att sätta väckarklockan på fem och jobba några timmar innan vi väcker barnen och startar vår gemensamma dag.«

För att orka såg Katrin till att omfördela sina prioriteringar.

»Estetik och inredning är exempelvis ett stort intresse och jag gillar när det är ordning och reda, men följden blev ett ständigt vardagsplockande.«

Korbokorgarna blev lösningen.

»Det är numera en vana för hela familjen att lassa ner allt i korgar: barnen städar när de har lekt, vi förvarar tvätt, ved och källsortering. Det blir snyggt direkt.«

Kombinationen hantverk och industri är viktig för Katrin.

»Hantverk handlar om att skapa något där slutprodukten alltid blir unik. Det tilltalar mig att det är någon som personligen lagt ner tid i den processen.«

Samtidigt gäller det att jobba effektivt mot metallindustrin. Snart är det dags för ett nytt besök i Kina och den fabrik där Korbo har sin produktion.

»Tillverkaren är ett mindre familjeföretag, vi har ett nära personligt samarbete och umgås socialt«, säger Katrin. »Att fläta en korbokorg tar flera timmar för en skicklig hantverkare. Det unika är att hela korgen är vävd, även bottnen. Och metalltråden är alltid solid, vilket kräver sin teknik.«

Steg för steg har Katrin Persson byggt varumärket. Bland det första hon satsade på var en ny grafisk profil, däribland ny logotype, av designbyrån BAS. Med i logotypen står nu Furufjäll 1922.

»Det var där allt började, i lilla Furufjäll i Bohuslän där man tillverkade korgen för fiskenäringen. Den ser likadan ut i dag och tillverkas precis som då av en enda lång metalltråd som flätas till korgar i olika storlekar.«

Korbo Qingdao

Korgarna är handdragna och det speciella är att även bottnen är flätad.

Korbo Qingdao

Efter några år på den idylliska skärgårdsön utanför Stockholm med knappt fem minuter ner till en
vidunderligt vacker strand, och drygt en timmes restid till jobbet bestämde Katrin och Stefan att de var klara med livet på landet. »Det var det att man inte fick missa färjan och ständigt behöva passa tidtabeller …«, säger Katrin med ett skratt.

Etableringen av Korbo Handwoven wire baskets i 27 länder var också avgörande för flytten till Göteborg. Och väl på plats i Bohuslän grodde planerna för nästa projekt, ett i mycket större skala än Korbo, dessutom i en helt ny slags verksamhet.

»Per och jag spånade lite och kom fram till att det fanns en stor potential att starta en verksamhet inom havsbruket. Det är en relativt outvecklad bransch i Sverige samt att vi har fantastiska vatten här i Bohuslän som lämpar sig mycket väl för odling av musslor, ostron och andra tvåskaliga blötdjur. Vi har ju också alltid haft en förkärlek för havet.« I den nystartade odlingen Bohus havsbruk odlas musslor och ostron, så nu varvar Katrin inredningsmässor med arbete ute på havet.

»Musslorna står på tillväxt, och skördas om cirka ett år. Totalt har vi investerat ungefär 16 miljoner kronor i olika typer av odlingsutrustning, skördesystem och fartyg. Vi samarbetar med forskare på Göteborgs universitet, för att skapa nya idéer och nytt driv i den ganska konservativa fiskebranschen.«

Korbo_5

Numera varvar Katrin Persson inredningsmässor med utomhusjobb till havs för den nystartade musselodlingen.

Miljöaspekterna, till exempel hur musslor kan rena både sig själva och vattnet de lever i, är en av de viktigaste ingångarna i projektet.

Cirkeln är sluten, Katrin drar på sig regnställ och sydväst och sliter med fisket ombord på M/S Millimani medan korbokorgen stannar i land. Den har blivit en dyrbarhet, för dyr för fiskaren Persson, men erövrar i stället världen tillsammans med Katrin.

Korbo_6

Katrin Persson
Bor I Göteborg där Korbo har sitt huvudkontor.

Gör Entreprenör och ägare av Korbo Handwoven wire baskets, Bohus havsbruk med flera företag. Civilingenjörsexamen i industriell ekonomi vid Chalmers tekniska högskola.
Familj Stefan Andersson, IT-konsult, barnen Alva 9 år, Alexander 7 år, Noah 4 år.
Aktuell med Ny kollektion för Korbo wire baskets, med korgar i mässing och koppar. Internationell etablering i 27 länder.
Känd för Plockade in den traditionella »korbokorgen« från trädgårds- och utemiljö och lanserade den som en exklusiv inredningsdetalj.