luca topp2

Den Venedig-födde Luca Nichetto inledde sin karriär genom att designa Muranoglas för Salviati, och 2006 grundade han Nichetto & Partners som riktar in sig på industridesign och konsultverksamhet. Med glasblåshantverket i sitt blod – farfar var glasblåsare och alla hans vänner och familj arbetade inom glasindustrin – var Lucas framtid ganska så utstakad.

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericsson höll i slutet av 1930-talet en utställning om Muranoglas, och när Luca Nichetto 2011 flyttade till Stockholm började han bekanta sig mer och mer med Svenskt Tenns arv. Vi fick tag i Luca för en pratstund om skandinavisk design, hållbar design och Murano och Svenskt Tenns gemensamma historia.

Vad var din åsikt om Svenskt Tenn innan Heritage?

– Självklart kände jag till Svenskt Tenn sedan tidigare, kanske inte hela deras utbud men textilierna och mönstren av Joseph Frank. För två år sedan träffade jag Thommy Bindefeld under designveckan i Milano där jag hade en glasutställning. Ett halvår senare hörde han av sig och berättade att de planerade en jubileumsutställning. Jag hade faktiskt ingen aning om att Estrid Ericsson hållit i en utställning om glas från Murano. Det var början på samarbetet. Efter den första kontakten om utställningen tog jag med dem till Murano och presenterade dem för alla i fabrikerna. Eftersom jag kommer från området känner jag alla där. Därefter började arbetet med utställningen.

heritage svenskt tenn

Hur skiljer sig den svenska glastraditionen från den italienska?

– I Italien handlar skapandet mycket mer om hantverk och estetik. I Skandinavien tänker designer in produktionen väldigt mycket mer under själva designprocessen. De få företag som fortfarande producerar saker i Skandinavien tänker först på pris och efterfrågan och börjar därefter rita. I Italien finns inte det tänket överhuvudtaget. Där är målet att designa de allra vackraste produkterna. Det finns en stolthet i att göra ett avtryck och att skapa något iögonfallande vackert. Här är man mer fokuserad på vad marknaden efterfrågar.

Varför var det viktigt för dig att använda spillmaterial från NasonMoretti?

– Ibland får man skapa ett behov utifrån ett problem. Murano är världskänt för färgat glas. Varje fabrik har sin egen färg och Moretti har flera hundra sådana. Hade vi valt att bara jobba med en av färgerna skulle upplagan varit väldig limiterad och kosta en mindre förmögenhet eftersom de inte vet när de har tillräckligt mycket av en färg. Genom att använda spillmaterial kunde vi uppnå en större produktion och minska priset samt logistik och distrubutionsproblem. Dessutom är mönstren och färgkombinationerna som uppstår en hommage till Joseph Frank. Det var faktiskt när jag var i fabriken och såg tunnor fulla med olika färger som skulle kasseras som jag fick idén att använda en klassik gamla teknik som minner om både Muranos och Svenskt Tenns historia samtidigt som det underlättar produktionen. Dessutom vet jag att den skandinaviska marknaden gillar återbruk och upcycling. Klimatfrågan är viktig här.

heritage svenskt tenn2
heritage svenskt tenn3
heritage Svenskt tenn 4
heritage svenskt tenn5

Hur ser framtiden ut för hållbar design? 

– Hållbar design handlar inte bara om material och produktion. Det handlar om kvalitet. Vi bor i ett samhälle där folk inte förstår varför de ska betala för hantverk. Designer måste se det som sin uppgift att undervisa kunderna i den nisch de arbetar i. Vi måste konsumera mindre och produkterna måste ha längre livslängd. Inte bara rent estetiskt utan även kvalitetsmässigt. De ska stå emot tidens tand och därför måste vi designer pusha för ökad kvalitet. Kunder måste förstå varför priset är högt och vad det är de betalar för. Gör de de så kommer det att produceras färre men bättre produkter.

Utställningen Heritage är öppen i Svenskt tenns lokaler fram till den 31 mars.

Samtliga bilder från Svenskt Tenn.

Läs mer:

IKEA lanserar kök helt i guld tillsammans med Picky Living

Veckans hem: strandnära penthouse på Mallorca

Jesper Waldersten ställer ut på Fotografiska

Gilla Residence på Facebook