Spana in Pli Blanc från Rörstrand i design av Färg&Blanche

Spana in Rörstrands nya servis, Pli Blanc, formgiven av Färg&Blanche, Emma Blanche och Fredrik Färg.

Annons

Med utgångspunkt i fascinationen för mode och textilier har designduon arbetat med porslinets yta, som fått vackra veck och vikningar, som hos ett tyg i rörelse. Servisen är både modernt dressad och klassisk.

 

Den är tänkt att klara flera uppgifter på en gång: vara en basservis som lyfter vardagen med ett lyxigt tilltal, den ska också vara »festlig utan att vara förnäm«. Emma och Fredrik avsökte sitt eget förhållande till Rörstrand och hittade Swedish Grace på frukostbordet, fina detaljer i gamla släktserviser och loppisfynd.

Rörstrand är historiskt känt för sin exklusiva porslinskänsla och den finns återfödd här. Det skimrar av övertoner från slanka femtiotalsserviser, tex Carl-Harry Stålhanes Blanka vars elegans rimmar med Pli Blanc höga tillbringare och kaffemuggens smala hänkel.

 

Det är porslinets egen lyxighet, en dröm som föddes på Rörstrand redan på 1700-talet i jakten på »det vita guldet«, det äkta fältspatsporslinet som hade uppfunnits 1000 år tidigare i Kina. Något av den drömmen finns i Pli Blancs vita fältspat. Det finns också formlinjer till det tidiga 1900-talets jugendstil med flytande vattenlinjer, vindsus och organiska former. Då, i maskinålderns mest mullrade år, drömde formgivare sig nära naturens levande former. Nu, i det postindustriella samhället i väst, är naturen snarare ett hot och vi drömmer om trygghet i taktilitet och närvaro i föremålen, en vacker tekopp att hålla hårt i.

 

Pli Blanc lever under fingertopparna, det är fint att hålla i formerna, följa linjerna med fingertopparna över skålar och tallrikskanter. Att Rörstrand arbetar med reliefmönster är intressant. Under de senaste decennierna har annars lätt utbytta mönster drivit utvecklingen, bortsett från i Monica Försters servis In White, som återfödde det rejäla på ett snyggt sätt.

 

Pli Blanc har tagit två och ett halvt år att utveckla. Färg&Blanche hade redan 2014 kontaktat Rörstrands utvecklingsavdelning på Fiskars i Finland och när planerna på en ny Rörstrandsservis blev aktuella fick de jobbet. Målgruppen är den kundgrupp i 30-40-årsåldern som har ledsnat på studenttidens naggade Höganäs och Ikea-grejor och börjat uppskatta – och ha råd – med finare porslin.

Annons

»Att köpa en servis är ju att investera i framtiden och tänka långsiktigt«, säger Fredrik Färg. Formtänkandet är modernt: mångfunktionella skålar, tallrikar i olika storlekar, en kaffemugg som också fungerar till te.

Servisens nio delar kommer att lanseras exklusivt på Rörstrands butik och Iittalas outlets från augusti, med bred lansering nästa år. Och framöver utlovas det fler, än så länge topphemliga delar.

Av Petter Eklund

LÄS MER: 

Porslinsexperten: 10 Rörstrandsklassiker värda att samla på

Publicerat 28 augusti 2020
Annons