Han är känd som en av Sveriges mest egensinniga och hyllade bildkonstnärer som med sitt måleri, tecknande och fotografi lockar en ständigt växande skara av fans. Sedan den tidiga karriären som illustratör på Dagens Nyheter har han gett ut elva böcker. Vi fick en pratstund med Jesper precis innan utställningens öppnande.

Du är för de flesta känd som pennan och penselns man, möjligtvis även skrivmaskinens. Varför blev det en utställning på just Fotografiska?

”Foto är ju ett av mina palletalternativ, jag har alltid plåtat och foto har alltid varit en del av min arbetsprocess”, säger Jesper. ”Jag kände att det här skulle få finkläder på sig, för att hamna i detta finrum.”

The Waiters. ”Jag plåtade snöformationer under vatten i Mälaren. Den bilden har jag sedan bearbetad. De väntar där, på ett tillfälle att komma upp.”

I Fotografiskas stora sal på entréplan trängs nu under våren 160 verk, stillbilder och rörliga. Jesper har jobbat under nästan två år med utställningen.

”Jag har alltid gillat det här rummet, jag tycker att det passar mig”, säger han och gör en svepande rörelse med armen.

Och den mörka grottan som stora salen är, passar verkligen perfekt. Vi rör oss i ett mörker, som är så typiskt för Walderstens verk, men Jesper poängterar också att det är viktigt att se lusten i svärtan och en positiv kraft framåt.

”När jag började, fotograferade jag min anteckningsbok eller baksidan av en tavla där jag ställer en liten gubbe. Jag insåg att det här är min värld. Och då blev den hur stor helst. Vi har sållat från 600 till 160 bilder.”

Ett tidigt verk i arbetet med utställningen. Jesper Waldersten.

”Alla mina väggar är fulla med foton”

I utställningen finns det olika rum. Den börjar med ett rum där Jespers ateljé i Mariefred visas (för övrigt en liten sommarstuga som är ritat av Ralph Erskine och som vi besökte i Residence 2011 och en film där han berättar om sitt skapande.

”Jag vill inte hålla på med gammal mossa. Alla mina väggar är fulla med foton sedan två år tillbaka. Vissa bilder har tagits upp och jobbats om. Alla är analoga så att de inte är bearbetade i Photoshop.  Det kan vara så att en bild är tagen i Leksand, sedan utskriven på papper, sedan fotat av med ett tillägg som en fågel på papper som jag har i min ateljé.”

Portal. ”Det här är en hjortport i en energiskog. Skogen finns inte kvar nu.”

”Fotografierna har filtrerats, centrifugerats, kopierats och hackats sönder i lager efter lager. Bläck och olja har täckt mina skrivmaskiner och anteckningsböcker. Det har varit ett trassligt och näringsrikt sökande i mitt kreativa undermedvetna. Det är mycket meta i den här utställningen. Och inga bilder är manipulerade, allt har hänt. ”

Som alltid har Jesper använt sig av det han kallar för ”Bypass brainwriting”,  en slags hjärntömning av idéer.  Denna gång redovisar han detta förarbete på en stor vägg i slutet av utställningen. ”På  klagomuren visas många verk i ett tidigare stadium. Det är råvarorna vi ser här”, säger Jesper.

”Utställningen skulle från början heta ’The Processes’, det här blodomloppet som bara pumpar när jag skapar. I slutet av utställningen får man lite svar vid Klagomuren. Jag har tidigare tyckt att utställningar slutar lite tråkigt här på Fotografiska. Här vill jag att det kommer något extra. Här står också en skrivmaskin där man kan författa en egen Waldersten.”

Skapar i naturen

”All over” leder genom olika rum, där ett av de längre in bjuder på en ny teknik, där Waldersten har målat med vatten på varma stenar och sedan fotograferat. Sättet att gå ut i naturen och börjar skapa är väldigt vanligt för honom. Gubbarna och demonerna finns i snö, is, på stenar, i en energiskog som växer vid vägkanten.

”Vattenmålningarna började när jag fick ett stipendium och tillbringade några veckor i Villa Axel Munthe på Capri.”

Verket heter Walking through the remains of an evening. ”Det här är kanske en familj som har haft det tråkigt på Gröna lund och går hem, eller så är det en familj som flyr från Syrien”, kommenterar Jesper Waldersten.

”Jag fascineras av att det blir verk som utan fotografiet hade försvunnit. Man får vara väldigt snabb för att vattnet dunstar bort på 45 sekunder. Ett av verken heter ’Walking through the remains of an evening’. ” Det kan vara en familj som har haft det tråkigt på Gröna Lund och går hem, eller så är det en flyktingfamilj från Syrien.”

Samtidens mörker inspirerar

Jesper Waldersten understryker att det är viktigt för honom att samtidens tunga ämnen har påverkat honom under skapandet.

”Det är hela idén med utställningen. ”All over” betyder att jag tar över, men ”All over” är också att det är tungt och att det är slut. Att det är en tung tid just nu, jag vill visa den tyngden. Jag vill också visa den avstampen till en annan värld. Vi måste se att det är tungt, men vi måste också ta oss vidare.”

”Jag vill att det här ska vara en föreställning där man kommer hit på morgonen och så går man härifrån på eftermiddagen och då har man kommit på vad man vill göra med livet.”

Utställningsaffischen. ”Jag håller hela tiden på med dödskallen som jag egentligen inte alls tycker om. Jag är där ändå hela tiden. Den försöker säga något och den kommer tillbaka.”

Waldersten All over visas på Fotografiska till 8 juni 2019.

Läs mer:

Konstnärsateljé i Paris med anor från la Belle Époque

Luca Nichetto skapar glaskonst för Svenskt Tenn

Jesper Waldersten ställer ut på Fotografiska

Gilla Residence på Facebook