Kartell om framtidens designklassiker: "Man måste skapa en karaktär"

Italienska möbelföretaget Kartell alstrar färg, skapar form, utmanar det självklara och allt blir glasklart och lustfyllt. För Residence berättar Kartells marknads- och inköpschef Lorenza Luti om årets nyheter och innebörden av god design.

Annons

Italienska möbelproducenten Kartell grundades 1949 och har under åren tagit fram flera innovativa designklassiker i plast som gjort internationell succé. Bland de ikoniska möblerna hittar vi bland annat förvaringsmöbeln Componibili, Louis Ghost-stolen och bordslampan Bourgie.

Sedan starten har de vunnit det prestigefyllda designpriset Compasso d’Oro hela nio gånger och deras kollektioner kännetecknas av färg, transparens och kreativa och lekfulla mönster och funktioner.

I samband med möbelveckan var Kartells marknads- och inköpschef Lorenza Luti på plats i Stockholm för att berätta om vårens lanseringar.

Vad är nytt för i år?

– I år lanserar vi de slutgiltiga versionerna av fåtöljerna Catwalk och Venice designade av Philippe Starck som kompletterar hans tidigare serie Generic. Venice är en hyllning till staden Venedig och den lilla historiska och stämningsfulla baren Harry’s, där stilen är diskret kombinerad med en extrem komfort.

Annons

Catwalk, som kan användas både inomhus och utomhus, är tillägnad haute couture-världen och utforskar modets intressanta paradoxer. Från de sofistikerade, stramare plaggen till behovet av de enkla och bekväma kläderna.

Vi kommer även att sätta Philippes Starcks Cara armchair och Tokujin Yoshiokas Matrix-stolar i produktion. Patricia Urquiolas Jelly-kollektion kommer även att få ett tillskott i form av en sockerskål med tillhörande tesked.

Catwalk-chair, designad av Philippe Starck.  
 

Vad har varit ledordet i kollektionen och var har den hämtat inspiration?

– Våra nyckelord är evolution och förorening. Kartells kreativa historia består av så många byggstenar: teknisk innovation, bidrag från internationella stjärndesigners, medarbetarnas engagemang för att utforska nya områden, viljan att inspireras av andra branscher så som konstvärlden och sociala medier, samtidigt som vi alltid går vår egen väg.

Matrix, designade av Tokujin Yoshioka.  

Vad är bra design för dig?

– Jag tror att bra design består av både en upplevelse och en känsla. Vi vill att våra produkter ska kunna smälta in med olika stilar och även med de andra produkterna i våra tidigare kollektioner i syfte att skapa nya, originella och unika lösningar. Det handlar inte om att erbjuda en produkt utan en idé, en karaktär som alla sedan kan göra till sin egen.

Venice, designad av Philippe Starck.  

Vad ser vi för inredningstrender i år?

– Vi följer inte några specifika trender, utan följer en egen kreativ väg som saknar gränser. Två huvudsakliga fokus i år är att arbeta med utomhus- och uppdragslösningar, där vi vill använda vår flexibilitet och förmåga att erbjuda skräddarsydda och unika lösningar för varje kund.

Cara armchair, Philippe Starck.  

Finns det något speciellt du vill tipsa om på designveckan i Stockholm?

–  Stockholm Design Week är ett viktigt tillfälle för oss att träffa den svenska marknaden och därför vill vi bjuda in alla till vår flaggskeppsbutik på Ingmar Bergmans gata 6 i Stockhom för att lära känna varumärket och dess livsstil.  I butikens utställning får man verkligen chans att lära sig mer om bakgrunden bakom varje produkt samtidigt som den sätts i ett levande sammanhang. Missa inte!

Läs också:

Layereds grundare: ”Bra design utmanar och ifrågasätter”

8 fina lanseringar på möbelmässan

9 inspirerande utställningar på designveckan

Annons