brinnande djur Fotografiska

– De symboliserar imperialismen och kolonialismen i en tid där människorna var besatta av att erövra både natur, nya land och varandra. Dessa engelska tapeter med vild natur togs in våra hem, tillsammans med det uppstoppade djuret för att visa människans makt över naturen. Tapeterna ersatte aristokraternas lyxmålningar av jakt och exotiska djur, en genre som porträtterade människans överhöghet och rätt att härska där Peter Paul Ruben var en av de mest berömda konstnärerna, berättar konstnären Christian Houge.

En trofé har länge fungerat som en stark symbol med skiftande budskap beroende på kontexten i alla kulturer världen över. När kolonialisterna började jaga och döda djur i länderna de ansåg vara ”sina kolonier” ville de förstås visa upp dessa lejon, giraffer, bufflar, tigrar, leoparder, vargar, elefanter med flera idag utrotningshotade arter, och en hel industri av konservering växte upp. Dessa ställdes i positioner som vi människor anser vara typiska för den symboliska bild vi laddat djuret med.

Fotokonst som väcker känslor

– Fotografierna är sådana att de direkt sätter igång en reaktion hos betraktaren. Vad är det vi ser egentligen? Hur kan Christian Houge med utställningen Residence of Impermanence göra något så vackert av något så laddat som brinnande uppstoppade djur? Det är frågor som många kommer ställa sig i salen här på Fotografiska. Och vi är en plats som älskar att ställa frågor, snarare än att alltid komma upp med svaren, säger Lisa Hydén, utställningsansvarig på Fotografiska Stockholm.

brinnande djur Fotografiska

I Houges verk skapas ett budskap som tar avstamp i ålderstigen kolonialism, parat med ett ifrågasättande av att denna utsugning av jordens resurser tyvärr fortfarande är rykande aktuell. Idag säljs även dessa gamla pjäser dyrt på aktioner till nya grupper i samhället som med dem vill visa upp en statussymbol. De troféer Houge använder är gamla och i så dåligt skick att han ofta måste renovera dem före de ska brännas och cirkeln slutas. På detta sätt tas en vara bort från marknaden utan att uppmuntra till skapandet av nya.

 

Dramatik på Fotografiska

– Detta är en dramatisk handling i en dramatisk tid för att provocera en dialog och den är djupt personlig. Vi människor våldför oss på naturen och ser oss som skapelsens herrar. Fast det egentligen är så att vi givetvis är helt beroende av den för vår överlevnad. Därför vill jag, med dessa bilder av brinnande jakttroféer upphängda på dessa exklusiva tapeter, få oss att tänka efter. Var finns ödmjukheten inför att vi är en del i kedjan, var finns diskussionen om hur vi genom den extremt ökande populationen bara fortsätter att roffa åt oss av jordens naturresurser och döda djur?

 

brinnande djur Fotografiska

Foto Christian Houge

Utställningen pågår till 24 november på Fotografiska Stockholm.

 

Läs mer

Trendgurun slår ett slag för hållbarhet

Kasthalls mattor uppåt väggarna