Kinfolkgrundaren släpper bok om kreativa ledare
New York Times-bästsäljaren Nathan Williams är grundare och creative director bakom magasinet Kinfolk, samt publikationerna The Kinfolk Table, The Kinfolk Home och The Kinfolk Entrepreneur.

Det kan vara besvärligt att definiera exakt vad en creative director gör, eftersom de nästan alltid jobbar med abstrakter. Nathan Williams, grundare av det världsomspännande magasinet Kinfolk och New York Times-bästsäljare, släpper i oktober en ny bok med titeln The Eye. Syftet är att undersöka vad som driver kreativa ledare, hur de arbetar och kommunicerar sina visioner. Undertiteln till boken säger egentligen allt: ”How The World’s Most Influential Creative Directors Develop their Vision”.
I boken träffar Williams några av den kretiva sfärens allra främsta: den banbrytande modeskaparen Thom Browne, den japanske designern Yohji Yamamoto, Dior Hommes artistiska ledare Kris Van Assche, musikern Devontè Hynes (Blood Orange), Vogue-redaktören Diana Vreeland, fotografen Garance Doré, regissören Jean-Luc Godard, och många fler.
Det har nu gått ett par år sedan Nathan Williams flyttade sig själv och stora delar av Kinfolks produktion till ett Norm Architects-ritat kontor slash showroom vid Kongens Nytorv i centrala Köpenhamn. Magasinet, som grundades av Williams, själv från Kanada, i Portland, Oregon 2011, talas ofta om som ett av de senaste decenniernas viktigaste utgivningar inom design, musik, konst och kultur.
Kinfolk blev nästan omedelbart efter grundandet ett livsstilsmagasin av rang. I och med att den första utgivningen av tidningen kom knappt ett år efter Instagram såg dagens ljus, så blev den ikoniska grafiska profilen på omslaget till Kinfolk ett stående inslag i alla it-människors flöden. Magasinet har dessutom alltid haft ambitionen att vara någonting mer än bara en tidning.
När chefredaktör Hanna Nova intervjuade Nathan i Residence 2/2017 beskrev han magasinet som ”ett sätt att bygga upp något större. [F]rån början var vårt fokus mat, idén om att ses och äta tillsammans och dela mat och tankar med likasinnade, ett sätt att sakta ner i livet och umgås. Men under åren har innehållet utvecklats och förändrats, precis som vi själva gjort.”.

The Eye släpps den 30 oktober världen över och förläggs av Artisan New York. En specialutgåva (vit med svart sleeve) kommer att erbjudas för cirka 95 dollar, medan huvudutgåvan kostar cirka 45 dollar.
Läs en bearbetad version av Hanna Novas intervju med Nathan Williams, och se dennes hem här.