Här är mäklarnas nya knep för att sälja din lägenhet

Ju fler människor som ser din annons desto fler kommer på visningen, och med fler spekulanter kan slutpriset bli högre. Här är några av de senaste trenderna vi ser för att locka köpare.

Annons

De senaste åren har det blivit allt vanligare att se mäklarannonser sväva ut och bli mer än klassiska, rent informativa annonser. Det kan handla om allt från korta filmer inifrån lägenheten, till styling och rena jippon vid visningen.

Vi har listat 6 inslag som tycks bli allt vanligare i samband med annonser och visningar.

1. Köpa lägenheten färdigstylad

I Residence nummer 2/2016 finns ett långt reportage om hur mäklare och stylister gick ihop för att skapa en oförglömlig upplevelse för spekulanterna som kom för att se en lägenhet i centrala Stockholm. Det i sig är kanske inte så ovanligt, men att köparen kan välja att köpa lägenheten så som den presenterades på visningen är något vi inte har sett mycket av tidigare.

dusty-deco-residence-magazine
Lägenheten såldes av mäklarfirman Alexander White.  

 

Här är ännu ett exempel på ett sådant upplägg, i Göteborg. Där får köparen välja vad han eller hon vill ha kvar, och resten säljs sedan i en digital pop-up store, skriver Inredningshjälpen.

Lägenheten säljs av mäklarfirman 55 kvadrat.
Lägenheten säljs av mäklarfirman 55 kvadrat.  

2. Matlagning på visningar

Flera av trenderna vi ser handlar om att skapa en familjär känsla i hemmet, och så även denna. Hustillverkaren Trivselhus låter spekulanterna i vissa av deras fastigheter känna sig som hemma – på riktigt. Vid visningarna kommer bagare och stjärnkockar att laga mat, och bjuda in de spekulanter som kanske vill känna på sitt nya framtida kök.

Annons

– Vi vill ge besökarna en möjlighet att känna hur det är att bo i våra hus, utan blå plasttossor på fötterna, berättar designchefen Jessica Nilsson.

Idén med matlagning på visning är inte unik för Trivselhus, utan det finns flera andra som försöker skapa en ombonad och familjär känsla genom att till exempel bjuda spekulanterna på nybakt bröd.

3. Levande bostadsannonser

Vissa mäklarhus har börjat skriva annonser som ska få spekulanterna att känna hur det är att bo i hemmet. Många av dem är i jag-form, medan andra talar direkt till läsaren. Här är ett exempel från mäklarfirman 1st Street.

”Tänk dig att du vaknar på morgonen, tar på dig en t-shirt och ett par jeans och går ner till bageriet intill för att köpa färskt bröd till frukosten. Påväg tillbaka ser du dig omkring och börjar fundera kring de byggnader du ser. Gamla Stan. Stockholms hjärta. Byggnader från 1600-talets Sverige. Väl tillbaka i lägenheten kokar du en kopp kaffe i köket, sätter dig i fönstret i vardagsrummet och tittar ner på människorna som går förbi. Den här lägenheten erbjuder ett hem mitt i historiens centrum. Här finns allt du kan behöva.”

Annons

4. Film och musik i annonsen

Samma firma använder sig också av konceptfilmer med musik som spelar upp automatiskt, för att bjuda in spekulanten och visa hur det är att bo i lägenheten.

Annonsen hittar du här.
Annonsen hittar du här.  

”Utöver att framhäva lägenheten genom bild vill vi lyfta det faktum att någon bor där och älskar det hemmet. Vi skapar en känsla av vem som bor här och hur den personen lever i det området,” skriver de.

5. Bilder från ovan

Med utvecklingen av drönare har fotografi och filmning från luften blivit tillgängligt för betydligt många fler än tidigare. För att ge spekulanterna en bra översikt över tomten och närområdet är det därför allt fler mäklarfirmor som använder sig av bilder tagna från luften i sina bostadsannonser. Denna bild är från en villa i Djursholm utanför Stockholm, som var en av de mest klickade annonserna på Hemnet under 2015.

Skärsnäsvägen1_behrer_01-2
 

6. Livesänd visning

Det här har inte blivit något trend ännu, men häromdagen sände Fastighetsbyrån live från en visning av en lägenhet i Åre för att möjliggöra för fler spekulanter att se lägenheten. Det återstår att se om det blir vanligare, och vilken betydelse det i så fall kan ha för bostadsmarknaden.

KAMPANJBILD
 

Startbild: Hannes Söderlund.

Publicerat 23 februari 2016
Annons