Designhotellet Blique by Nobis

»Det här är vårt fjärde projekt med Nobis, och vi har tre till i pipen. Det är ren glädje att arbeta tillsammans. Nobis hittar byggnader som inte handlar om att visa upp scenografier, i ­s­tället är det miljöer som är tänkta att hålla i många år, som ska slitas med värdighet, säger Helena Toresson, uppdragsledande arkitekt för designhotellet.

»Det handlar om att utgå från byggnaden och dess själ, addera Nobis signum till detta som är omsorg, service, gästmöten, vänlighet och skräddade, välgjorda miljöer. Och processen är viktig. Ett lyckat projekt är faktiskt resultatet av ett gott samarbete.« För drygt tre år sedan startade arbetet med att göra om två byggnader av Sigurd Lewerentz, från 30-talet, och gårdshuset från 1990 till ett modernt hotell. Kvarteret har varit föremål för många ­detaljplaner, men man landade till slut i hotellidén. »Vi tog starkt intryck av Magasinet av Sigurd Lewerentz, den kraftfulla betongbyggnaden, den repetitiva fasaden. Och kände förstås stor respekt, men samtidigt måste man våga utmana«, säger Helena Toresson.

Designhotellet Blique by Nobis

Magasinet ritat av Lewerentz på 30-talet för svenska Philips, nu med huvud­entré till hotellet Blique by Nobis.

Designhotellet Blique by Nobis

Armaturen Chiaro, Castaldi lighting, klär väggarna längs entrérampen in till gården. Belysningsidé inspirerad av Sigurd Lewerentz.

Designhotellet Blique by Nobis

Designhotell med betongkänsla

Rummen i Magasinet var en utmaning med de låga bjälklagen och takhöjden på bara 2,28. Att de är små och kompakta gjorde att det inte fick plats med traditionell förvaring, i stället har man designat ett öppet förvaringssystem som spänner från golv till tak så att man helt enkelt smyckar rummet med sina kläder. Mycket ­effektfullt!

»Vi har behållit betongen, adderat få material och låtit den brädmotgjutna betongen stå i centrum. Det är sådan stark materialitet och stämning i den«, säger Kajsa Johanson, arkitekt på Wingårdhs. Ett samarbete kan se ut på flera sätt. Här var man tvungen att hitta en plan, hur stora skulle de publika ytorna vara och hur skulle de ­användas, hur skulle logistiken gå till? »När allt det där sitter ’klär man på kläderna på byggnaden’, men redan vid första mötet med platsen och projektet får man tankar och bilder i huvudet. Det är bara att åka hem till ­skrivbordet och börja skissa«, säger Kajsa. Blique by Nobis andas varm elegans efter att ha fått sina nya kläder. Här har man som sagt sparat betongen nästan överallt och doppat allt i en varmgrå kulör: ullmattorna på golven, ­terrazzon i badrummen, det kontrasterar fint mot glaset, stålplåten och belysningen. »Det känns både tillåtande och elegant. I den lösa inredningen har vi mixat det svenska med det italienska, och valt både nytt och klassiskt. Alla mattor och hyllor har vi ritat«, säger Helena Toresson.

Terrazzo i badrummet

Bärnstensblänk finns i terrazzon i hotellbadrummen och i baren, takrestaurangen har svart betonggolv, svarta lackade paneler, svart kakel som mjukas upp av detaljer i ek. »Vi tycker helt klart att hotellet tillför ­stads­delen något. Hur man kommer in via den gamla lastrampen till en innergård som andas New York, med en nedsänkt del med grönska, flera uteplatser och unik belysning. Det är ­väldigt speciellt!«, säger Helena Toresson.

Designhotellet Blique by Nobis

Gluggar i fasaden på Magasinet tillkom i samband gårdshusets uppförande på 90-talet.

Designhotellet Blique by Nobis

Takrestaurangen Arc högst upp i gårdshuset. Svart betonggolv, väggar klädda i svart korrugerad plåt. Bord och vägghängd soffa i ek, Wingårdhs. Pendel Boa i svart läder, Wingårdhs, tillverkad av Örsjö. Stolar The standard chair, Vitra.

Designhotellet Blique by Nobis

De mörka inslagen på takrestaurangen Arc mjukas upp av eken.

 

 

Designhotellet Blique by Nobis
Designhotellet Blique by Nobis

Svit högst upp i Magasinet. Gråbeige heltäckningsmatta i ull, sänggavel i läder ritad Wingårdhs.

Läs mer

Se fler designdestinationer här

Magiska designhotellet Audo i Köpenhamn

Milanos vackraste hotel