virgil toppbild

Virgil+Vitra=sant!

Virgil tolkar dåtiden

Annons

Virgil Abloh, med ett cv längre än gästlistan till MET-galan, är aktuell med en limiterad kollektion för möbelproducenten Vitra som släpps i samband med utställningen Twentythirtyfive, som visas på Vitra Campus i Weil-am-Rhein (för övrigt värt ett besök!).

Mister Abloh är en Leonardo da Vinci av 2000-talet. Han är ingenjör, arkitekt, DJ, entreprenör, konstnärlig chef för Louis Vuittons herrlinje och grundare av designmärket Off-White.

För några år sedan gjorde han sneakers för Nike, där en del modeller nu säljs för upp till 25 000:- på eBay. 38-åringen är också känd för sina samarbeten med Kanye West, Ben Gorham och IKEA.

Virgil Ablohs designsamarbeten de senaste åren har avlöst varandra, samtidigt som hans egna designvarumärke Off-White går som tåget inom både dam- och herrsegmentet. I samarbetet med Vitra har Virgil präntat in sin vid det här laget nästintill patenterade orangea färg.  

Så Vitra visste vad de gjorde när de hookade upp med den här mer än hete designern. För bara drygt ett och ett halvt år sedan skedde första mötet. Och gänget på Vitra trodde att en presentation skulle vara aktuell fyra år senare. Men då visste de inte vem de hade att göra med. Virgil Abloh och hans team på Alaska Alaska vilar inte på lagrarna.

Annons

– Vi är inte vana vid det här tempot men att göra det här samarbetet med Virgil har varit så intressant. Virgils mål är att dela kunskap med andra. Han gör det på ett enkelt, tilltalande och tillgängligt vis, säger Nora Fehlbaum, vd på Vitra.

Virgil själv berättar om att kommunikationen skedde på ett mindre formellt vis än vanligt.

– Vi kommunicerade mest på WhatsApp, där vi hade en grupp. Skisser åkte fram och tillbaka över Atlanten. Vi korrigerade allt efter resans gång, det funkade jättebra, säger Virgil.

 
vitra keramiksten
 

Designsamarbete släpptes den 12 juni på Vitras stora sommarfest. Residence var på plats.

Lampan i kollektionen är Jean Prouvés Petite potence från 1942, tolkad av Virgil som en flirt med de yngre. Han har accentuerat den industriella känslan med en lackad orange färg, stor led-lampa och en avlång burmodell. Stolen Antony är från tidigt 50-tal, ritades av Prouvé då med böjd rygg i trä och metallben.

Annons

Virgil Abloh hyllar Prouvé med en version rakt in i samtiden. Nu är sitsen i plexiglas som vilar på metallstrukturen, allt lyfts av den knallorange färgen. Den görs i 100 exemplar.

Utställningen Twentythirtyfivevill visa hur Virgil Abloh ser framför sig hur en ung person och hens hem fungerar 2035. Den visas i den fantastiska brandstationen som gjordes av Zaha Hadid, 1993. Faktiskt hennes första byggnad, numera med ikonisk status.

– Det är faktiskt bråttom nu! Designindustrin ska inte lämna 14–17-åringarna utanför. Bjud in dem för att samtala om framtiden. Jag är supernyfiken på vad de har att säga och få dem att deltaga, säger Virgil Abloh.

Vad tror han om framtiden då? Hur behålla sin optimism i en skakig värld?

vitra Antony virgil abloh
Stolen Antony, 25 000 kr.  

– Vi designers har en tendens att vara pessimistiska. Men om inte vi kan göra världen bättre, ja, då är skeppet verkligen på väg ner i djupet. Jag måste akta mig för att falla in i negativa tankebanor och istället se möjligheter. Bara så kan man skapa ett utopia, det vill jag göra genom att använda de ungas entusiasm och de äldres erfarenhet.

Text Cecilia von Mentzer

Läs mer:

Bohemliv på Mallorca hos Dusty Deco-grundarna

Sommarguiden: Helsingfors med inredningsarkitekten Joanna Laajisto

Ny tapetkollektion från William Morris – se bilderna

Publicerat 18 juni 2019
Annons