3 Days of Design – Keep it real Köpenhamn

Tidsresor, ärliga material och autentiska hemmiljöer i ­centrum när 2025 års upplaga av 3 Days of Design lockade ­branschen till Köpenhamn.

Annons
Residence stora formpris – följ med in på festen!
Residence stora formpris – följ med in på festen!
0:59

Designfestivalen 3 Days of Design (3DD) kan sannerligen konsten att visa upp sin stad från sin bästa sida – slutet av juni i Köpenhamn är inte svårt att älska. Det är svårt att ens vara ljummet inställd samtidigt som det badas från bryggor och uteserveringarna kacklar av skratt från människor som har hela sommaren framför sig.

Det må ha börjat som ett sätt för fyra danska varumärken att visa upp sig för branschen, men tolv år senare är 3DD en internationell arena dit varumärken från hela världen reser för att möta den internationella publiken. Temat för årets festival var »Keep it real«. (Även om temat i de svenska leden var att knorra över att årets upplaga förlagts till midsommarveckan.) Och för att göra just det måste man också nämna det faktum att tillställningen vi nu besöker har vuxit i absolut rekordfart. Det som 2013 började som utställning i en ensam lagerlokal har vuxit till ett buzz-värdigt event som lockar branschkunniga besökare från världens alla hörn. Innan pandemin bestod festivalen av strax under 200 varumärken, redan i fjol överskred siffran det dubbla. I år var den officiella siffran 467 utställare, vilket är lågt räknat då den inte tar hänsyn till eventuella samarbeten och samlingsutställningar. Men den största skillnaden mellan 2024 och 2025 utgörs enligt arrangören av den tillresta internationella publiken.

Cappelen Dimyr ­lanserade lanserade sitt nya segment – bordstextil – i La Bagatelles smakfulla högkvarter.
Cappelen Dimyr ­lanserade lanserade sitt nya segment – bordstextil – i La Bagatelles smakfulla högkvarter.  Foto: Emilie Holm

De övergripande trenderna bland årets utställare var också trogna årets tema. Fokus låg på autencitet och mänsklig närvaro. Sensoriska upplevelser. Ärliga material. Design som drivs av storytelling snarare än funktion. Det var även tydligt att många utställare valt att ta ett medvetet steg bort från AI och digitala upplevelser i stort – för att ännu tydligare understryka den fysiska upplevelsens värde och använda sig av uttryck som kräver minst tre av våra fem sinnen.

Annons

Men ingen var antagligen mer autentisk än brittiska visualiseringsdesignern Charlotte Taylor som helt krasst flyttade in i Noura Residency på Sankt Peders Stræde med installationen Home from Home, för att utforska hur hemmamiljöer speglar vårt levnadssätt. Utställningen samlade verk från designers som NM#, Andrew Pierce Scott, Amelia Stevens, Tekla, Birkenstock och Aesop. Samtidigt som det var platsen där Charlotte Taylor bodde, åt, arbetade och socialiserade med sina vänner. Att visa upp en obäddad säng och frukost som stod framdukad långt inpå efter­middagen var hela poängen.

»Särskilt för 3 Days of Design i Köpenhamn, där allt kan kännas lite väl tryggt och rent, ville jag tillföra lite kaos. En levande utställning kryddat med en lagom dos kitsch, eftersom det passar mitt varumärke väldigt bra«, berättade Taylor under en rundtur i installationen.

Samlingsutställningen Home from Home av Charlotte Taylor var en av designfestivalens mest omtalade installationer.
Samlingsutställningen Home from Home av Charlotte Taylor var en av designfestivalens mest omtalade installationer.  Foto: Stefania Zanetti
Brittiska visualiseringsdesignern Charlotte Taylor flyttade bokstavligen in i Noura Residency över 3 Days of Design.
Brittiska visualiseringsdesignern Charlotte Taylor flyttade bokstavligen in i Noura Residency över 3 Days of Design.  Foto: Stefania Zanetti

Charlotte Taylor var inte ensam om sin strävan att visa upp produkter i hemmets sanna kontext. Ett flertal utställare passade på att sätta ner tillfälliga bopålar hos The Conary – ett historiskt townhouse på Dronningens Tværgade. På översta våningen huserade Apartamento Secreto, som sammanförde möbler från japanska Ariake och belysning från spanska Parachilna. Ariake utvecklar sina kollektioner genom att föra samman japanska hantverkare och internationella designers, bland utställningens möbler fanns bland annat toalettbordet Hinode av Monica Förster.

Annons

På bottenvåningen av The Conary väntade Gestures of Home, en utställning kurerad av inredningsstylisten Henriette Schou och samordnad av Openhouse studio – som lyckades tänja på gränserna mellan galleri och hem, på alla de bra sätten.

Apartamento Secreto på The Conary bjöd på spännande siktlinjer.
Apartamento Secreto på The Conary bjöd på spännande siktlinjer.  Foto: Irina Boersma

Svenskar på besök

Även Svenskt tenn, som deltog i 3DD för första gången, flyttade tillfälligt in i en privat bostad i Christianshavn. Utställningen kurerades av Karin Södergren, och under ett par intensiva sociala medier-dagar var den svenska hundraåringen nog närmast att ta sönder internet med influencerselfies tagna i den Under ekvatorn-klädda hammocken på innergården. Andra svenskar som hittade över sundet och ställde ut med den äran var Hyfer objects x Matsson Marnell som förgyllde Vesterbros anrika hotell Grand Joanne, Cappelen Dimyr som flyttade in hos Malene Malling och La Bagatelle, samt Spaces within som hade den goda smaken att återigen samarbeta med arkitekten Daniel Kutlesovski och Layered som hyllade fikakulturen med att ta över Kismet café.

Svenskt tenn deltog i 3 Days of Design för första gången.
Svenskt tenn deltog i 3 Days of Design för första gången.  
Innegårdens hammock, klädd i Josef Franks Under ekvatorn-mönstrade metervara, fick agera kuliss för otaliga selfies. svenskt tenn
Innegårdens hammock, klädd i Josef Franks Under ekvatorn-mönstrade metervara, fick agera kuliss för otaliga selfies.  

Ett trendord som vi ännu inte hört nog av, och som även visade sig i Köpenhamn, är japandi. I täten gick utställningen Echoes of Texture – ett samarbete mellan Linie design och Karimoku case. Där handvävda mattor av traditionellt nordiska hantverkstekniker ställdes ut i specialdesignade trästativ, där man hämtat inspiration från japanska torii-portar, heliga portar som markerar övergången mellan den andliga och mänskliga världen. Kurerad av Pernille Vest och Norm architects i en perfekt fusion av japanskt och skandinaviskt.

Lågmäld lyx hos Linie design och Karimoku case. Kollektionens mattor är handvävda av naturliga material som ull, lin och jute – handberedda garner som ger en taktil ojämnhet och unik karaktär till varje enskild matta.
Lågmäld lyx hos Linie design och Karimoku case. Kollektionens mattor är handvävda av naturliga material som ull, lin och jute – handberedda garner som ger en taktil ojämnhet och unik karaktär till varje enskild matta.  

De ärliga materialen var en annan tydlig riktning under 3 Days of Design, alltså material som inte låtsas vara något de inte är. En egenskap som Project Materia tog särskilt väl till vara på, en utställning som kurerats av den danska studion Tableau och konst­galleriet Edition Solenne – där nio inter­­nationella designers fått i uppdrag att skapa verk i brons, marmor och glas. Tre material som valts ut för sin månghundraåriga historia av att forma konstnärliga uttryck. Bland höjd­punkterna fanns alster av Louise Roe, Forever Studio, Helle Mardahl och Willem Van Hooff.

Utställningen Project Materia kurerades av Tableau och Edition Solenne – där nio internationella ­designers fått i upp­drag att göra verk i brons, ­marmor och glas.
Utställningen Project Materia kurerades av Tableau och Edition Solenne – där nio internationella ­designers fått i upp­drag att göra verk i brons, ­marmor och glas.  Foto: Armin Tehrani

Formsäkra tidsresenärer

Årets tema tycktes även ha manat allt fler utställare att välja tidsresa som metod. Det vill säga att vända sig till historien – att lyfta fram, liva upp och på nytt reflektera kring forna designikoner blev en trend i sig. Till följd av denna kollektiva backspegelsskådning syntes en hel del återlanseringar och höjdpunkter som återuppstått från de interna arkiven. Fritz Hansen presenterade Poul Kjærholms PK23 Lounge chair, som blott varit en skiss från 1954 fram till nu. Hay återlanserade Mario Bellinis soffa Amanto från 1966. Montana döper om Erik Rasmussens ikoniska modulsoffa från 1969 och introducerar det uppdaterade modulsystemet som Paradigm. Den nyligen bortgångne designlegendaren Yrjö Kukkapuros Moderno-stol fick ny färgglad kostym av danska modedesignern Stine Goya. Fredericia furniture tog ett nytt grepp på oemotståndliga Bench for Two av Nanna Ditzel.

Carl Hansen & søn tog en titt i arkiven ­inför årets 3 Days of Design. Här syns ­soffan Vita av Nanna och Jørgen Ditzel.
Carl Hansen & søn tog en titt i arkiven ­inför årets 3 Days of Design. Här syns ­soffan Vita av Nanna och Jørgen Ditzel.  Foto: Emil Stegemejer

Carl Hansen & søn lanserade även sin nya flaggskeppsbutik och showroom på anrika Bredgade. I en fastighet från 1790 med neoklassisk stil och bågformade fönster breder familjeföretaget nu ut sig på tre luftiga våningar, ett par portar ner från sin tidigare adress. Även om butiken är sprillans ny så hänger svartvita familjefoton redan på väggen, för att påminna om de formsäkra släktleden. De passade också på att ta en titt i arkiven inför årets designfestival och släppte en uppdaterad version av CH621 Swivel chair samt lounge-serien CH290 som ursprungligen lanserades 1962 – båda nyheterna signerade den ikoniske formgivaren Hans Wegner som firar 110-årsjubileum i år. Men även tidigare alster som Nanna och Jørgen Ditzels soffa Vita och soffbordet ND55 från första halvan av 1950-talet som nu tar plats i sortimentet på nytt.

Eilersen showroom på Niels Hemmingsens Gade hade man rent fysiskt rullat in sin företagshistoria i rummet
I Eilersens showroom på Niels Hemmingsens Gade hade man rent fysiskt rullat in sin företagshistoria i rummet.  

Eilersen firade 130 år med att visa en nyproducerad dokumentärfilm om sin historia för särskilt inbjudna gäster på Folketeatret. Väl i Eilersen showroom på Niels Hemmingsens Gade hade man rent fysiskt rullat in sin företagshistoria i rummet – den en gång i tiden hästdragna vagnen som i dag känns igen från varumärkets logotyp och som var grundaren Niels Eilersens startpunkt år 1895. Nu välkomnade den besökare till jubileumsutställningen Evolution och lanseringen av soffserien Bug – proklamerad att minimera klimatavtryck i produktionskedjans alla led – som skapats i samarbete med Bly studio.

Designern Lee Broom har en bakgrund inom mode och teater – erfarenheter som kom väl till pass i arbetet med utställningen From here now på Asia house.
Designern Lee Broom har en bakgrund inom mode och teater – erfarenheter som kom väl till pass i arbetet med utställningen From here now på Asia House.  Foto: Ben Anders

Men om man inte har formsäkra och hantverksmässiga generationer som gått före en och banat vägen? Säg att man har ett snart 20 år gammalt belysningsimperium och ändå vill fläkta sig med historiens vingslag? Då tar man saken i egna händer, som Lee Broom, och tar sig an ett historiskt sjöfartshögkvarter med sin experimentella utställning From here now. Det är givetvis svårare och betydligt mer omständligt än att bara kila upp på vinden och bläddra i gamla fotoalbum, men ack så effektfullt. Som en hyllning till Asia House och dess historia kretsade utställningen kring fantasin om en upptäcktsresandes övergivna hem – fyllt med skatter från världens alla hörn, övertäckta möbler, fraktlådor. Varje specialbyggd fraktlåda innehöll en nogsamt kurerad blandning av belysning, skulpturer och historiska artefakter. Det var helt klart en av veckans mest storskaliga och genomarbetade miljöer.

samband med 3 Days of Design lanserade Lee Broom den portabla bordslampan Chant, som inspirerats av 1970-talets arkitektur – där den sfäriska ljuskällan inneslutits i ett kvadratiskt glasblock.
I samband med 3 Days of Design lanserade Lee Broom den portabla bordslampan Chant, som inspirerats av 1970-talets arkitektur – där den sfäriska ljuskällan inneslutits i ett kvadratiskt glasblock.  Foto: Ben Anders

Efter årets 3 Days of Design är det tydligt att festivalens perspektiv både har breddats och fördjupats – man tittar bakåt för att kunna fortsätta framåt. Kanske för att det är den mest mänskliga reaktionen i en verklighet där nutiden känns oförutsägbar och framtiden oviss. Kanske är det även ett sätt för 3 Days of Design att undkomma akut växtvärk när framgångståget fortsätter att rusa mot horisonten. Kanske är det så att den, enligt oss midsommarfirande nordbor, illa planerade schemaläggningen inte alls var ett misstag – utan ett tecken på att 3DD inte längre vänder sig bara till oss, utan till resten av världen.

Annons

Frida Lagerblad – redaktör

Frida är redaktör och skribent på Residence Magazine. Sedan 2023 arbetar hon med magasinets samtliga kanaler – print, digitalt och sociala medier. Hennes hjärta klappar särskilt starkt för böcker, populärkultur, skog och småländskt hantverk.

Publicerat 05 september 2025
Annons