Svensk glaskonst

Så utmanar formgivarna svensk glaskonst

Allt är möjligt när två lysande designer samarbetar på en produktserie designad i ett material ingen av dem arbetat med förut.

Annons

Ambitionerna var skyhöga – David Ericsson och Daniel Enoksson skulle vrida på förväntningarna av det svenska gjutglaset och ge det en ny, internationell karaktär.

»Svensk glaskonst-tradition är förknippat med det dukade bordet och konstglas. Vi ville göra något helt annat«, förklarar formgivarna.

Att de lyckades, och det med bravur, kanske kan förklaras genom att de aldrig jobbat med glas förut. Inga inbyggda vanor eller traditioner fanns, allt var nytt och möjligheterna oändliga. Dessutom hade de inte någon uppdragsgivare att förhålla sig till, projektet finansierades nämligen av ett stipendium från Konstnärsnämnden. Projektets succé kan säkert även förklaras genom att de båda är mästerliga formgivare. David utnämndes till exempel nyligen till »Årets designer« i Residence Stora Formpris. Och redan innan dess hade han fått den ena utmärkelsen efter den andra, ofta för sina vackra stolar för företag som Gärsnäs, Källemo, Gemla och Atelier Sandemar.

Daniel Enoksson och David Ericsson.
Daniel Enoksson och David Ericsson är öppna för fler samarbeten dem emellan. När de påbörjade arbetet med sina glasmöbler var de både noviser på gjutglas.  

Även Daniel är en uppskattade formgivare, han har bland annat utnämnts till »Graduate of the year« av den brittiska tidningen Wallpaper, och har designat produkter för varumärken som Svenskt tenn och Hay. Tillsammans med David bestämde Daniel sig alltså för att skapa något i glas, och resultatet är en serie pallar och småbord. Möblerna tar fram det klassiska uttrycket i gjutglas samtidigt som de ger det ett nytt sammanhang. »Vi fascineras av texturen i den gjutna ytan i glaset. Det får oss att tänka på ett vindstilla öppet hav«, säger David om serien som fått namnet Raw Industries.

Raw Industries utmanar svensk glaskonst.
Raw Industries kunde ses på Designgalleriet under årets designvecka.  

Residence Stora Formpris

Motiveringen till titeln årets designer i Residence Stora Formpris löd: »För ambitionen och förmågan att hitta det perfekta uttrycket för till synes vilket material som helst«, en motivering som stämmer perfekt överens även för hans samarbete med Daniel.

Publicerat 28 mars 2022
Annons