Stor guide: Kända experterna trendspanar inför 2022

1:44

Efter reklamen: Inred med Feng Shui – 8 vanliga missar och lösningar

(1:44)

Slå på ljud

Trendanalytiker Stefan Nilsson, arkitekten Mattias Stenberg och formgivaren Monica Förster listar de stora övergripande trenderna de tror kommer utmärka inredningsåret 2022. Pandemieffekter och hållbarhet står givetvis i centrum.

Stefan Nilsson, Trendanalytiker

Hur ser du på livet post pandemin? Vad tar du med dig från året som gått?

»Jag har insett att det finns så enormt mycket energi när personer träffas. Först då spånas nya kreativa tankar fram och jag tror vi kommer att få se enormt mycket nytt framöver – men det dröjer ett år eller så. Just nu är designscenen exakt likadan som den var 2019. Typ ingenting har hänt. Det är samma Gubi-fåtöljer och String-hyllor. Samma beige, samma posterkonst…«

Stefan Nilsson, Trendanalytiker

Vilka långvariga effekter tror du pandemin får på våra hem, kontor och design?

»När jag läser statistik och rapporter så är allt väldigt oklart. Kommer vi att arbeta hemma eller på kontor? Ingen verkar veta.«

»Kontoren måste vara snygga för att locka oss till sig.« Funktionellt och estetiskt är självklarheter för co-working-platser som Lamb och Cecil, på bild här.

Vad tänker du om hållbarhet och framtiden?

»Om pandemins effekter är otydliga så är klimattänkandet desto mer konkret. Vi lär oss mer hela tiden. Numera räcker det inte att företag säger att de är mer hållbara, vi vill se siffror. I övrigt är anti-konsumtionen här. Det är ett helt eget kapitel. Vi slutar konsumera och köper vintage och andrahand. Det hetaste i dag är att reparera, det har till och med H&M fattat.«

Anti-konsumtionen är här för att stanna, siar Stefan Nilsson och med den reparations- och andrahandsmarknaden. Samtidigt ökar polariseringen och billighetsaffärer går också bra. Bild från Gemlas reparationsverkstad.

Sveriges äldsta möbelsnickeri Gemla – om konsten att tämja trä

Vilka nya projekt, produkter eller initiativ hänförs du av just nu?

»Jag besökte Pinault collection i Paris i september. Det bästa jag sett på länge! Många av samlingens konstnärer tillhör minoritetsgrupper, som Lynette Yiadom-Boakye. Utställningens centerpiece är en vaxstaty som tänds varje dag och brinner ner bit för bit. Pinault collection rör vid två företeelser som är otroligt starka just nu: representation/aktivism samt saker som är tillfälliga.«

När designvärlden står stilla erbjuder konsten input och samtidsanalys. Här verk av Lynette Yiadom-Boakye på Pinault collection.

Pinault Collection

Urs Fischers Untitled, Pinault collection, fångar samtiden enligt Stefan Nilsson.

Pinault Collection

Mattias Stenberg, Arkitekt och formgivare

Hur ser du på livet post pandemin? Vad tar du med dig från året som gått?

»Pandemin bromsade upp många projekt, men nu har proppen gått ur och allt kommer på en gång under 2022. Under pandemin har vi sett en förflyttning av yta från kontoret till hemmet och det visar sig inte minst i mäklarstatistiken. Priserna på större objekt stegrar och ettorna är helt plötsligt svårast att sälja. Allt detta får förstås inverkan på både arkitektur och design. För design är ju först och främst inte något estetiskt, utan ett sätt att skapa lösningar på problem.«

Mattias Stenberg, Arkitekt och formgivare

Mattias Stenberg, Arkitekt och formgivare

»Pandemin har gjort att vi insett att det går att hitta en bättre balans mellan privatliv och arbetsliv. Vi kan vara lika eller till och med mer effektiva både privat och professionellt genom att bryta upp normen om att arbete sker på kontoret.« Hemmakontor à la &tradition.

&tradition

Louise Liljencrantz designsamarbete med Kvänum – exklusiv walk in closet

Vad tänker du om hållbarhet och framtiden?

»Det finns ingen patentlösning för att lösa den situation som vi försatt planeten och oss själva i, och vi måste hitta lösningarna. Ett hållbart leverne måste genomsyra allt vi gör, stort och smått och mötespunkten mellan design, arkitektur och teknik kommer att bli viktig i den utmaningen. Samhällsbygget och skiftet till ett mer hållbart samhälle är högintressant. Det gäller inte bara konsumtionsmönster och energifrågan, utan också sociala och kulturella normer. En tid av förändring kan förhoppningsvis ge större ringar på vattnet. Min förhoppning är att bygget av det nya, mer hållbara, samhället förstås ska föra med sig mer innovation och investeringar. Investeringar i teknik men också i människor och kompetens.«

En omslutande möbel för mötesplatser, Ro, design Mattias Stenberg för Materia.

Vilka andra tendenser ser du i inredningsvärlden just nu?

»Jag vill se mer individualitet i både arkitektur och inredning. En sorts anti-trend kanske man skulle kunna säga, där vi utgår ifrån vår personlighet och våra behov när vi bygger och inreder, i stället för att titta på vad grannen gör. Självklart behöver många av oss inspireras för att hitta vår stil, men jag önskar att vi vågar titta längre bort, både i tid, geografi och kultur. Jag tycker mig kanske se att en mer egensinnig och eklektisk stil får ta plats i olika reportage och utställningar. Eller så är det bara för att jag vill se det…«

Vart blickar du själv?

»Just nu är jag väldigt intresserad av Japan och tidigt 1900-tal. Jag fascineras över hur möbler och arkitektur smälter samman på ett nästan sömlöst sätt.«

»Nya Aarhus school of architecture, av Vargo Nielsen Palle, är en grupp av byggnader med större fokus på vad som fyller byggnaden än byggnadens yta.«

Monica Förster, Formgivare

Hur ser du på livet post pandemin? Vad tar du med dig från året som gått?

»Pandemin har lett till att många har upptäckt betydelsen av, och värderar, hemmet ännu mer. Då menar jag det som är fysiskt, taktilt, material, skuggor, ytor... En kontrast till det digitala. Nya typologier uppstår och ur dem nya behov. Kontoret blir nomadiskt – då kanske våra objekt också behöver bli det? Ergonomiska stolar som inte ser ut som den typiska kontorsstolen, mer flexibla arbetsbord, skärmar med dockningsstation till din laptop, sådana saker. «

Monica Förster, Formgivare

Fysiskt, taktilt, material, skuggor, ytor värdesätts i vår digitala samtid. Här karvas Zanats Reshma-mönster till Tarahyllsystem.

Zanat / Almin Zrno

Vad tänker du om hållbarhet och framtiden?

»Jag tror att kvalitet blir ett kärnvärde, både när det gäller produktion och design. Vi behöver köpa mindre men addera mer värde, även om det betyder att det blir dyrare. Att välja ärliga material som åldras vackert och undvika plast blir det nya normala. Konsumenterna blir också mer medvetna och ställer krav, det hjälper till att driva marknaden. Vi på MFDS försöker arbeta så mycket som möjligt med återvunna och förnyelsebara material och försöker också påverka våra producenter i den riktningen.«

Stark kandidat till det nomadiska kontoret: Tucano writing desk, MFDS för Zanotta.

MFDS

Krok i återvunnen mässing, MFDS för Habo.

MFDS Habo

IKEA-möbel såld för rekordhögt pris – på auktion i Sundsvall

Din största förhoppning för 2022?

»Vi vill gärna fortsätta att jobba med gamla och nya kunder som förstår värdet av kvalitet och långsiktighet och är beredda att betala för kunskap och långsiktigt hållbara produkter. Vi hjälper gärna till med strategier för att förflytta företag genom design i denna riktning.«

Mjuka färger, strukturer och trä ser Monica Förster mycket av i designvärlden just nu. Tunes collection, MFDS för Georg Jensen.

MFDS