Annons

Annons

Här är Nordiska Galleriets nya satsning: ”Designintresset blir yngre”


Här är Nordiska Galleriets nya satsning:

Anrika Nordiska Galleriet satsar nytt. Man vill röra sig mot en yngre målgrupp och befästa sin position som det svenska hemmet för internationell design.

Nordiska Galleriet får sig en ordentlig omskakning. Den 105 år gamla möbelbutiken har den senaste tiden uppdaterat sin logotyp och rullat ut en rad nya tjänster för att nå en ny, yngre målgrupp. Även sortimentet har uppdaterats: de svenska märkena har plockats bort från butikens rutiga stengolv, och ytterligare varumärken plockas in från jordens alla hörn för att markera företagets inriktning mot internationell design.

Annons

Residence fick en pratstund med Axel Söderberg som leder Nordiska Galleriet sedan två år tillbaka.

”Målet är att bli störst i Skandinavien på internationell design, och väcka ett intresse för internationell design. Just nu har vi design från Bosnien, Tyskland, Schweiz, USA och Japan till exempel. Vi tittar på ett afrikanskt märke från Nigeria, om någon ska ta in en sådan designer till Sverige så är det vi i vår mening. Vi vill ligga i framkant trendmässigt och ta in nya varumärken till Sverige”, berättar Axel Söderberg.

Finns det en risk att stöta bort gamla kunder med den förändringsprocess som råder?

»I förändringsprocesser så kommer man till en punkt där en del av ens målgrupp reagerar. Vi har sett det som otroligt viktigt att måna om vår befintliga målgrupp, men också att vända sig mot en yngre målgrupp. Vi vill vara med och stötta det designintresse som finns hos unga idag, människor som kanske inte har råd att köpa en Gio Ponti-stol idag, men som kommer göra det om fem år. Vi säljer möbler som ofta kräver att man har arbetat ett tag, absolut, men designintresset blir bara yngre och yngre. Man ska fokusera på det intresset snarare än ålder, kön och inkomst.«

Under den gångna designveckan presenterade man tre nya varumärken i sitt showroom på Nybrogatan i Stockholm: Bocci och Lambert & Fils från Kanada, samt italienska Baxter. Man lanserar också sin egen studio där man med inredare och arkitekters hjälp ska kunna skräddarsy sitt eget boende.

»Vi ville skapa en inredningsstudio som utgick från kundens stil och personlighet. Det kräver en otrolig kreativitet att kunna göra varje inredning unik, vi lägger mycket tid och kraft på intervjuer och kundbesök för att kunden själv ska få utforma sitt boende istället för att vi ska pracka på en kund något. I Sverige har det gått ganska tydliga trender där alla hem på Hemnet ser likadana ut.

Jag tror att det finns en motreaktion mot det nu där folk vill vara unika och annorlunda. Vi vill också visa att man inte behöver en enorm lägenhet eller ett stort företag för att ta hjälp av studion, man kan komma långt på 5-10 timmar, tjänsten ska vara tillgänglig på ett sätt som det inte varit tidigare.«

Läs också:

Nordiska Galleriet lanserar nya varumärken och en utställning

Här är Nordiska galleriets nya livsstilsvarumärken

Hanna Nova: De största inredningstrenderna 2018

Gilla Residence på Facebook
(0)
(1)


Annons



Laddar