Extrem minimalism hemma hos Chimi-grundaren

­Uttrycksfull geometri, ­skulpturala ­accenter och brutalistisk Swedish modern – välkommen hem till creative directorn ­Charlie Lindströms vindsvåning i Vasastan.

Styling Gill Renlund
Annons
Hemma Hos: Hygge I London med Covet Noir
Hemma Hos: Hygge I London med Covet Noir
0:32

Rent geografiskt handlade det inte om någon stor förflyttning – några enstaka kvarter bara – men estetiskt innebar vindslägenheten en ny era för Charlie Lindström, från sekelskifte till modern minimalism. För tre år sedan köpte han lägenheten i Vasastan som en fyrarummare, men gjorde om den till en generöst disponerad tvåa. Där alla ytor, förutom sovrummet, nu har sammanförts i ett genomarbetat flöde med avsiktliga vinklar och naturligt uppdelade ytor.

»I en vindsvåning är utrymmet allt, så en stor del av renoveringen bestod i att rätta till linjerna och bygga ut väggarna för att skapa bättre balans. Jag ville skapa en estetisk helhet som är lätt för ögat med höga, smala och karmlösa dörrar – för att få känslan att de smälter in i väggen. När man arbetar med ytor som redan är så pass avskalade handlar det om att reducera onödiga element, så till slut blev det bara två dörrar i hela lägenheten«, berättar Charlie.

Bänk av form­givaren Laurids Gallée, i resin. Färgen är unikt framtagen för att harmoniera med soffan och övriga färger i rummet – även målningen är gjord för att gå ihop med rummets färgsättning och karaktär. Chimi Charlie Lindström våning vasastan
Bänk av den ­prisbelönta form­givaren Laurids Gallée, tillverkad i solid resin. Ett köp som blev verklighet efter en fyra år lång kreativ dialog. Färgen är unikt framtagen för att harmoniera med soffan och övriga färger i rummet – även målningen är gjord för att gå ihop med rummets färgsättning och karaktär.  Foto: Johan Sellén

Charlie Lindström

Ålder: 35 år.
Gör: Medgrundare och creative director för glasögonmärket Chimi. ­Bor: Vindsvåning med två rum fördelade på 99 kvadratmeter i ­Vasastan, Stockholm.

Charlie Lindström är creative ­director och medgrundare av Chimi.
Charlie Lindström är creative ­director och medgrundare av Chimi.  Foto: Johan Sellén

Projektet har varit ett kreativt samarbete mellan Charlie Lindström och vännen Caroline Sandström Blasiak – som driver egna design- och inredningsstudion Concept Studio Blasiak – som ritat upp projektet och många av de specialdesignade möblerna. »Eftersom vi redan hade en nära vänskapsrelation var det väldigt tacksamt att vi tog oss an det här projektet tillsammans, vi bollade allting sinsemellan och hade ett jättebra samarbete. Caroline kan min estetik och vi samspelar väldigt bra. Vi vet var vi hittar gemensamma beröringspunkter, samtidigt som hon är bekväm med att utmana mig och bredda mina perspektiv när det behövs. Det är två krafter möts och gör cirkeln större.«

Annons

Faktum är att samarbetet med Caroline var bestämt innan det ens fanns en lägenhet att renovera, men om hon fått bestämma hade det blivit en helt annan. »Caroline var inne på att vi skulle hitta något som var klassiskt sekelskifte, det hade varit en mer naturlig förlängning av min förra lägenhet. Men där och då kände jag att jag ville ha något helt nytt – det kändes spännande att jobba med väldigt öppna ytor och överdriven minimalism som skulle göra det möjligt att ta in färre möbler som talade mer. Det går inte att göra i sekelskifte eftersom man är bunden till de gamla detaljerna som redan finns där. I en vindsvåning från 2007 fanns inte så mycket vackert värt att bevara.«

Takbjälkarna var till en början ­mörk­betsade, Charlie Lindström naturliga ­uttryck skulptur av ­Alexander Wessely från kollektionen Corpus – Handen. Chimi lägenhet konst
Takbjälkarna var till en början ­mörk­betsade, men Charlie såg till att ­deras naturliga ­uttryck plockades fram ­medelst ­sandpapper. På ­golvet står en skulptur av ­Alexander Wessely från kollektionen CorpusHanden. En av lägenhetens två dörrar är ­designad för att skapa en smal och hög ingång som förstärker rummets arkitektoniska ­linjespel.  Foto: Johan Sellén
Träfåtöljen från Gubi fungerar som en bro ­mellan inne och ute, ­särskilt under sommaren när de stora terrass­dörrarna står vidöppna.
Träfåtöljen från Gubi fungerar som en bro ­mellan inne och ute, ­särskilt under sommaren när de stora terrass­dörrarna står vidöppna.  Foto: Johan Sellén
På terrassen står solbäddar från Carl Hansen med kuddar från No Ga, och marmorbord från VE sten. sydvästläge harmoni med dagsljuset. En utomhusdusch. Chimi Charlie Lindström Vasastan lägenhet
På terrassen står solbäddar från Carl Hansen, arrangerade som soffor med kuddar från No Ga, och specialbeställda marmorbord från VE sten. Kompositionen tar till vara terrassens ­sydvästläge och förstärker ­k­änslan av att leva i harmoni med dagsljuset. En utomhusdusch fulländar scenen.  Foto: Johan Sellén

Även om fastigheten byggdes samma årtal som den han flyttade från – 1890 för att vara exakt – sa Charlies magkänsla att det fanns stor potential. Och den linjerade synnerligen väl med estetiken som Charlie just då rörde sig i på ett professionellt plan, som creative director och medgrundare av det storsatsande glasögon­företaget Chimi. »Samtidigt som jag köpte den här lägenheten hade vi precis börjat skissa på vår butik i Paris och det fanns mycket överlappande research till de båda projekten, vilket har varit väldigt tacksamt. De har dragit mycket kreativ nytta av ­varandra.«

Annons

Lekfulla kontraster och flygande stenar

En av lägenhetens stora attraktioner väntar bokstavligen runt hörnet, »den flygande Pac-man-stenen« klättrar runt köksväggens hörn och var den första pusselbiten som lades på plats när köket fick en ny L-form. Ett lekfullt element tänkt att integrera köket med vardagsrummet, som kom till under en intensiv brainstorming­session med Jacob Skragge, grundare av smyckesmärket All blues. »Jag tycker om att hitta former som blir uttrycksfulla, men samtidigt är väldigt enkla. Som Pac-man till exempel, en extremt simpel form som med hjälp av placering, färg och dimensionerna i skivan sticker ut ändå. Det är det som gör de geometriska formerna så spännande, utan att det behövs en massa överdriven formgivning.«

svävande stenskiva fäst direkt i väggen, skapar en illusion av tyngdlöshet. ­Barstolar från Frama CPH, spis från Gaggenau med stenpanel bänkskiva kök Charlie Lindström Chimi vasastan lägenhet
Den svävande stenskivan på 110 kilo är fäst direkt i väggen, vilket skapar en illusion av tyngdlöshet. ­Barstolar från Frama CPH med mjuka kanter och raka linjer. Spisen från Gaggenau har klassiska vred, diskret dolda under en stenpanel som droppar ner från bänkskivan.  Foto: Johan Sellén
Egenritat bord, av solid valnöt, Wegner CH88-stolar. specialbeställd matta från Knut mattor, vas av Fredrik Nielsen Vardagsrum Charlie Lindström Chimi lägenhet
Ett egenritat bord, tillverkat av solid valnöt, som balanseras av Wegners nätta CH88-stolar. Under bordet ligger en specialbeställd matta från Knut mattor, på bordet står en vas av Fredrik Nielsen som skulptural kontrast till det organiska träet.  Foto: Johan Sellén

Den dubbelsidiga modulsoffan av Mario Bellini hjälper också till att integrera köksdelen med vardagsrummet, med väl avvägt avstånd för att kunna socialisera utan ansträngning. »Ett sällskap på sex personer är helt perfekt, då blir det en härlig ambiance utan att vara trångt. Lagom distans för en spännande middagsdiskussion, utan att den som lagar mat ska behöva missa någonting.«

Annons

För att skapa dynamik i rummet har modulsoffan Camaleonda anpassats till de olika ytornas funktion. Sidan som är vänd mot tv:n består av tre sektioner och armstöd medan den motsatta sidan är öppen på sidorna. Där valde man även bort mittsektionen, för att i stället ta fram ett specialanpassat sidobord tillsammans med en svensk stålmakare. Med exakt samma mått och små, dolda ben som skapar lika stor frigång som under soffmodulerna – som ger illusionen att det tunga bordet också svävar över marken. »I relation till soffan tyckte jag att Mats Theselius fåtöljer gjorde sig väldigt bra – de är fantastiska, skulpturala och rena i sin form. Utan att ta uppmärksamhet från soffan. De blir som egna pjäser, nästan som en kombination av skulptur och sittmöbel. Jag köpte dem vintage eftersom jag verkligen ville ha klädseln i mocka, utan synliga bultar. De gjordes endast i en liten upplaga, så jag är väldigt glad över att jag lyckades få tag på dem.«

Mario Bellini modulsoffa Camaleonda knyta ihop kök och ­vardagsrum. Mats Theselius klassiker, inköpta på Bukowskis Chimi Charlie Lindström lägenhet
Mario Bellinis modulsoffa Camaleonda vetter åt två håll för att knyta ihop kök och ­vardagsrum. För att addera en ny dimension till den ikoniska soffdesignen utvecklade Caroline, i ­samarbete med en svensk stålproducent, ett sidobord med exakt samma centimeterprecision som ­soffmodulerna. Här i kombination med Mats Theselius klassiker, inköpta i en limiterad vintageupplaga från Bukowskis, mer avskalade än originalet, med mockaklädsel.  Foto: Johan Sellén
Sänggaveln, formgiven av Caroline Sandström, är tillverkad i masurbjörk och ­måttanpassad för att maximera rummets rymd. lampor från Charlotte Perriand, Charlie Lindström Chimi lägenhet
Sänggaveln, formgiven av Caroline Sandström, är tillverkad i masurbjörk och ­måttanpassad för att maximera rummets rymd. Ovanför sitter lampor från Charlotte Perriand, designade för att smälta in och låta sänggavelns formspråk breda ut sig.  Foto: Johan Sellén

Brutalistisk version av Swedish modern

I sovrummet står en annan skulptural fokuspunkt, sängen. Eller sängmöbeln kanske är ett mer rättvisande ord. Här lyckades Caroline Sandström Blasiak skapa en vacker form med integrerade sidobord i masurvirke, med en obesvärad men tydligt formgiven karaktär. »Lägenheten är i sig ganska modern med golv av sten och industrispackel, sängen skapar en varm känsla trots att sovrummet i sig är väldigt avskalat. Den är som en brutalistisk och samtidigt minimalistisk tolkning av Swedish modern.«

Annons

I badrummet var Charlie och Caroline eniga om att de ville sätta in ett handfat i direkt kontakt med fönstret, där man kan titta ut mot det stora trädet som växer på innergården. För att ytterligare förstärka känslan har man valt att linjera handfatets överkant med fönsterkarmen, och för att behålla ett användarvänligt standardmått även adderat en upphöjning i golvet. »Det blev inte bara enklare att använda handfatet, det blev också en väldigt fin detalj som känns närmast ceremoniell. När man ställer sig vid handfatet för att tvätta händerna så kliver man upp mot trädkronan och får ett helt annat perspektiv.«

Ett flygande handfat i blå marmor som linjerar med fönsterbrädet. marmorpall skapar illusionen av att ta ett steg ut i trätopparna blå travertin Charlie Lindström Chimi lägenhet badrum
Ett flygande handfat i blå marmor som linjerar med fönsterbrädet. För att bibehålla standardhöjden från golv till handfat lades en tunn marmorpall till, den skapar illusionen av att ta ett steg ut i trätopparna när man tvättar händerna.  Foto: Johan Sellén
Mjuka övergångar mellan den italienska sandstenen och strukturerad mikrocement, där stora spegelpartier bryter upp ytorna och skapar ett spel mellan ljus, skuggor och rumslighet.
Mjuka övergångar mellan den italienska sandstenen och strukturerad mikrocement, där stora spegelpartier bryter upp ytorna och skapar ett spel mellan ljus, skuggor och rumslighet.  Foto: Johan Sellén

Stenen i badrummet var något av en chansning som Charlie upptäckte under en resa till Italien. Silver blue travertine är en naturlig sandsten med mycket liv och karaktär. Handfatet gjordes dock i blå marmor, som skapar en klatschig kontrast men fortfarande plockar upp de blå tonerna. Travertinen fortsätter sedan med en nästan sömlös golvyta ut i hallen, under den öppna spisen i vardagsrummet och ut i köket. Som stänkskydd hela vägen upp till tak för att sedan spilla över kanten av Gaggenauspisen och de manuella vreden. Bakom kökets heltäckta luckor gömmer sig diskmaskin, vinkyl och ugn – ett stilrent experiment som kan komma att sätta en ny minimalistisk standard. »Köksluckan framför ugnen kan inte bara öppnas, utan även tryckas in undertill som ett slags horisontell pocketdörr. Man kan alltså ha ugnen exponerad utan att ha ugnsluckan utfälld. Nordiska kök utvecklade lösningen tillsammans med Caroline, så det här är första gången den används.«

Specialdesignade handtag i sten, garderob förvaringslösning. Charlie Lindström, Chimi. Vasastan lägenhet
För att addera skulptural tyngd till de avskalade dörrarna ritade Caroline Sandström special­designade handtag i samma sten som återfinns i hall, badrum och kök. En subtil detalj som förhöjer rummets arkitektoniska dialog.  Foto: Johan Sellén

Vid kylskåpet har man optimerat en smal förvaringsyta som rymmer exakt åtta vinglas på varje hylla, där fem olika sorters glas nu står i prydlig ordning. Systematiskt och snyggt. Charlies sinne för ordning och reda är uppenbart vart man än vänder sig i lägenheten. »Jag har det extremt rent hemma, hela tiden. När man har ett kreativt yrke där det händer saker hela tiden så klarar huvudet helt enkelt inte av ännu mer rörigt kaos när arbetsdagen är slut. Då behöver jag sinnesro. Nu kan jag komma hem efter en lång dag eller en resa, bara sätta mig i soffan och må bra av hur vackra alla vinklar är. Det skapar utrymme för ytterligare kraft och kreativitet.«

Annons

Men stil och personlighet är inte samma sak, vilken estetik man föredrar är inte alltid något linjärt. Sedan han flyttade in i den färdigrenoverade lägenheten har Charlie långsamt värmt upp för tanken att tänja på gränserna till den extrema minimalismen som en gång var startskottet för projektet. »Ens stil utvecklas alltid. Även om det inte har gått så lång tid så är jag nog mer öppen för att ta in fler saker nu. Keramik eller skulpturer som gör att det händer något i minimalismen. Det kanske beror på att jag har vant mig vid de avskalade ytorna, eller att jag bara har behövt ta det i etapper. För varje månad som går känner jag mig mer bekväm med att ta in objekt som har något att säga, tiden skapar plats för nya intryck – utan att jag känner mig stressad.«

En specialtillverkad bänk i rostfritt stål från NM3 ­Milano, skapa en sittplats intill fönstret bakom matbordet. På bänken ståren vinkupa i glas, signerad Fredrik ­Nielsen, lackad i en lila ton. Charlie Lindström Chimi lägenhet
En specialtillverkad bänk i rostfritt stål från NM3 ­Milano, utformad för att täcka hela väggen och samtidigt skapa en sittplats intill fönstret bakom matbordet. På bänken står bland annat en vinkupa i glas, signerad Fredrik ­Nielsen, lackad i en lila ton som skiftar beroende på ljuset.  Foto: Johan Sellén
Publicerat 14 maj 2025
Annons