Gotland och japan möts, hus.

Kika in i arkitektparets svarta dröm i skogen
1:20

Efter reklamen: Kika in i arkitektparets svarta dröm i skogen

(1:20)

Slå på ljud

När Marjo Jokela och Mats Hedberg väl bestämt sig för att ta steget från att vara sommargotlänningar som hyrde, till att leta tomt för att bygga eget, var det som om resten föll på plats av sig själv. Ett flicklöfte, ett sparat tidningsurklipp i en byrålåda och Marjos förkärlek för gotländska lador – allt kom att stråla samman i det som blev »Huset på ängen«.

Marjo JOkela

BOR: Lidingö, med sambon Mats Hedberg och två söner, 11 och 15 år gamla.

GÖR: Studerar på Holistic health academy till livs- och hälsocoach och på Svenska energiskolan till energikonsult (qigong-instruktör).

AKTUELL MED: Egna fotoprojekt. Frilans som originalare.

»Följer man bara sitt hjärta så blir det rätt till slut«, säger Marjo när vi träffas och hon berättar om sitt första möte med Gotland. Under en skolresa i sjätte klass föll hon pladask för ön. Hon blev så tagen av naturen och atmosfären att hon högtidligt lovade sig själv att en dag återvända. Trettio år senare, när hon träffat sin lika gotlandspositiva sambo, uppfyllde hon löftet hon gav sitt tolvåriga jag. Paret började åka till ön om somrarna och hyrde samma hus i Västergarn år efter år, tills de en dag kände att det var dags att skaffa något eget. Men just då var det ytterst tunnsått med lämpliga objekt till salu. Till plötsligt en dag, när Marjo fick en märklig känsla av att något viktigt gått henne förbi.

Faltak och skjutdörrar.

Faltak och stora skjutfönster – äldre byggnadstradition och modernt formspråk sammanstrålar i »Huset på ängen«, ritat av arkitekten Erik Törnkvist. Ett faltak har dubbla lager vertikalt liggande takbrädor i takets fallriktning med dräneringsspår i brädorna.

Sara Medina Lind

»Det är något jag har missat, sa jag till Mats. När jag gick tillbaka till Hemnet såg jag den! Bland annonserna för avstyckade tomter fanns det en tomt jag missat. En tomt som låg lite avsides från de andra. Om man nu ska prata om slumpen … Ibland faller allting på plats, för är det menat så är det menat«, säger Marjo.

Kika in i skärgårdshuset med avancerad teknik – gränsar till wellness

Projekt att bygga ett fritidshus

Tomten blev deras och nu stod Marjo och Mats inför projektet att bygga ett fritidshus som dels skulle passa en tvåbarnsfamilj och dels passa ihop med platsen. Med ett läge på en äng som gränsar till naturreservatet Paviken, en av Gotlands fågelrikaste sjöar, i en trakt där det en gång låg en gammal handelsplats från vikingatiden. Med beteshagar, öppna vyer och så klart havet i närheten, var ett bygge i samklang med den känsliga naturen en förutsättning.

Utsikt mot stor äng.

Sovrummet har skjutdörrar ut mot ängen. »De stora fönstren är tavlorna och tavlorna växlar beroende på årstid och vilka djur som är i närheten.«

Sara Medina Lind

Det var då som Marjo erinrade sig ett sparat gammalt tidningsurklipp, en artikel om arkitekten Erik Törnkvist.

»Det jag fastnat för i texten var Eriks fönstersättning och kontakten med naturen. Dessutom tyckte jag att han gjorde detaljer på ett enkelt och stilrent sätt.«

Vardagsrum ljust och enkelt inrett.

Vardagsrummet är sparsamt möblerat med noggrant utvalda möbler. Stol från Nikari. Soffa Hackney, Hay. Vägglampa 265, Flos. Braskaminen är dansk och heter Aura 1.

Sara Medina Lind

Erik Törnkvist tog sig an uppdraget att rita det blivande fritidshuset, som Marjo döpt till »Huset på ängen«, och det stod färdigt 2016. Huset har ett modernt utseende med inslag av både gotländsk byggtradition, som det iögonfallande faltaket, och japanska influenser som skjutdörrar. Stora fönster gör att huset badar i naturligt ljus. Inifrån har familjen den sortens nära utblick över äng, träd och buskar som gör att det är omöjligt att inte känna sig som en del av naturen.

»Vi ville att huset ska kännas Gotland och att det ska vara sparsmakat och enkelt. Jag har alltid kikat på lador och tycker det är fint med de stora dörrarna och proportionerna som en lada har. Det var våra utgångspunkter och sedan fick Erik fria händer.«

Gotländskt stenhus.

Ett gotländskt stenhus av trä, glas och betong, 103 kvadratmeter med en modern twist. Bänken framför huset är gjord av färdiga bockar från ett gotländskt snickeri, och hopskruvad av Marjo och Mats.

Sara Medina Lind

Erik Törnkvist, som är utnämnd till Årets arkitekt i Residence 2022, är känd för att ta vara på de naturliga förutsättningarna vid byggnadsprojekt och för att vara inspirerad av japansk kultur och äldre byggnadstradition.

Huset på ängen är byggt för att hålla länge och åldras vackert, invändigt och utvändigt. Inredningen är lågmäld, står liksom tillbaka för det speciella gotländska ljuset och den så påtagliga naturen. Väggarna består av målad betongputs och golvet av slipad råbetong, försett med värmeslingor.

Husets kök, ljust inrett.

Husets kök. Via gången når man barnens sovrum. Matbordet kommer från Frama, liksom taklampan Circle. Bänk, Hay. Stolarna är Børge Mogensens J39.

Sara Medina Lind

»Livet och åren i huset får lämna sina spår«, resonerar Marjo. »Blir det sprickor i betonggolvet så blir det sprickor, blir det fläckar så blir det fläckar. Taket grånar med tiden och även kopparplåten i fönsterblecken får patina.«

Från rivningsobjekt till modernt tegelhus med orangeri – vi hälsar på!

Det tidlösa faltaket av gotländsk kärnfuru »gör huset«, tycker Marjo som berättar att faltak är ett gammalt traditionellt gotländskt sätt att bygga tak på. Det handlar helt enkelt om ett yttertak som är lagt av brädor, vilket ger ett speciellt uttryck.

Marjo sitter vid fönstret och kollar ut.

Marjo sitter i det stora sovrummets fönster och kikar efter djur i det omgivande naturreservatet. Lampa Cesta, Santa & Cole.

Sara Medina Lind

Det finns skjutdörrar i alla rum. En detalj som andas japansk inredningsfilosofi.

»Erik, arkitekten, ville använda skjutdörrar på det sätt som man gör i Japan och genom skjutdörrarna kan vi använda rummen på ett multifunktionellt och flexibelt sätt.«

Alla möbler och föremål i huset är utvalda med omsorg. Allting har en funktion eller mening. Inredningsprocessen får ta sin tid. Det händer att Marjo gör ett loppisfynd som hon införlivar med inredningen, men hon strävar inte efter att »fylla« huset. Tvärtom.

Korridor som slutar i vardagsrummet med stort fönster.

Vardagsrummet med sitt stora fönster på husets kortsida. Skålarna är från Tell me more och bänken från Noorstad.

Sara Medina Lind

»Jag har velat åstadkomma en känsla av att kunna andas.«

I huset på ängen finns det inga tavlor. Det behövs inte.

»De stora fönstren är tavlorna och tavlorna växlar beroende på årstid och vilka djur som är i närheten. Det betar kor och får i hagen utanför, och ibland ser vi rådjur, räv, kaniner och fåglar. Paviken är ett paradis för fågelskådare.«

Stol och kök.

Stolen är ett loppisfynd från Gotland.

Sara Medina Lind

Terrass eller trädäck som vi vant oss vid som något i det närmaste obligatoriskt i samband med fritidshus saknas här. Det terrasslösa är en idé hämtad från förr, precis som faltaket.

»Gamla hus på Gotland hade inte terrass. Man gick direkt ut i naturen«, säger Marjo.

Naturtomten ska få förbli orörd. Blomrabatter är överflödiga när man bor vid en blommande äng och de stora enbuskarna på fram- och baksidan av huset ger skugga och naturligt insynsskydd.

Ytterdörr.

Ytterdörren har valvformat glas som kontrast till husets raka linjer. Dörren är tillverkad av SnickarPer och beställs via Hajom. Dörren av furu har, liksom husets fönsterkarmar, oljats.

Sara Medina Lind

Marjo har fått en nära relation till huset på ängen, mer nära än hon någonsin hade förväntat sig. Huset framkallar känslor som längtan, och numer åker hon hit året om.

Titta in i skånska smultronstället: mysiga villan vid stranden

»Jag har jättesvårt att lämna huset om än bara för en liten utflykt, det känns som jag alltid längtar tillbaka.«

Öppning till sovrum.

Taklampan Illuminate (Z2 Blond Suspension) är från Ay. Sovrummet utnyttjas som mer än bara som sovrum. Här tycker Marjo om att öppna fönstren och läsa en bok.

Sara Medina Lind

Marjo var tidigare anställd originalare på ett stort klädföretag. Nu, mitt i livet har hon gått över till att jobba som frilans samtidigt som hon utbildar sig till qigong-instruktör. Funderingarna på att vilja lära sig mer om hälsa med fokus på energi uppstod samtidigt som huset kom in i hennes liv. Marjo tror att huset mycket väl kan ha påverkat henne. Att platsen på den gotländska ängen sätter fart på kreativiteten råder det inga tvivel om. Nästa resa följer ett staffli modell större med i packningen.

»Det är inte så många begränsningar på ängen, färre saker som stör jämfört med i staden. Jag får energi och hittar mer utrymme för kreativitet. Jag har upptäckt nya intressen som att fotografera och måla. Huset har lärt mig att ibland behöver man inte springa efter saker.«