Hemma hos Arkets inköpschef

I en sekelskifteslägenhet med utsikt över Katarina kyrka på Södermalm i Stockholm silar vårljuset in genom balkongdörren. Här råder det ett lugn i kontrast till stadens puls några trappor ner.

»Jag vill kunna kliva innanför dörrarna och känna harmoni. Lite som att komma in i sin oas. Jag vill kunna bli inspirerad av att vara hemma«, säger Theresa Pauli som är inköpare på kläd- och inredningskedjan Arket.

Skulptur på pall

Hemma hos Theresa och Ludvig har varje sak en egen historia, som den här skulpturen av papier-maché som Theresa köpte på en jobbresa i Paris. Inte den smidigaste saken att ha i handbagaget, men helt klart värt det, beskriver hon. De staplade pallarna är av Alvar Aalto.

I sitt jobb måste hon konstant ligga steget före för att kunna förutspå vad konsumenten vill ha. Och trots att hennes jobb främst handlar om kläder påverkar det även hennes val av inredning.

»Jag jobbar med ett av mina stora intressen. Mode och inredning hänger ihop. Jobbar man med produkter, ser man andra produkter. Jag letar jämt efter inspiration och stänger inte av mitt jobb.«

Theresa och Ludvig

Theresa är inköpare på Arket och Ludvig jobbar som art director på reklambyrån McCann i Stockholm. De finner mycket av sin inspiration hos varandra, i sitt professionella liv, men även det i nya livet som föräldrar.

Medan sambon Ludvig Ehrenstråhle kanske hade velat prova sig fram, vill Theresa vänta tills magkänslan är hundra procent rätt. Här hemma får alla sinnen vila, och varje objekt har sin plats: ett runt bord av livlig grekisk marmor som ersatte det bord som gick sönder i frakten, men som blev helt rätt, en skulptur i papier-maché som Theresa köpte på en jobbresa och en handgjord skål av en lokal keramiker som var en present av kollegerna inför mammaledigheten – det är bara några av alla de saker som det finns en personlig berättelse bakom.

»Vår idé från början var att bygga något som vi kunde bära med oss i livet, både vad gäller möbler och saker. Varje pryl vi tar in är något som vi känner mycket för. Vi vill köpa möbler som vi tycker om, som känns personliga. Därför tar det tid. Därför är vi heller inte klara än«, säger hon.

Matbord

Matsalen är Theresas och Ludvigs favoritrum, mycket på grund av det härliga ljusinsläppet och utsikten mot Katarina kyrka.

matbord i marmor

Matbordet i grekisk marmor är från Public studios och är en ersättare för det första marmorbordet som gick sönder i frakten. Trots att de spenderat en massa tid på att hitta den specifika stenen blev det i slutändan ännu bättre – det nya mönstret blev som en tavla.Skålen har Theresa drejat själv.

Det är ingen slump att kulören på väggarna i matsalen förstärker ljus­insläppet. Theresa beskriver alla de testburkar med färg som krävdes för att hitta rätt nyans.

»Färgen i matsalsrummet var den svåraste, jag var här morgon och kväll, det var svårt att se hur ljuset slår, man är väl ganska larvig när det gäller detaljer«, säger hon och skrattar.

Vas CSA

Vas från Carina Seth Andersson.

Att dottern Edie gärna avbryter med att tugga på en giraff är en del av det vackra i vardagen, menar Theresa.

Att skala ner och fråga sig vad man verkligen behöver har känts självklart sedan de blev föräldrar i oktober i fjol.

»Man får en lista på allt man ska och borde köpa till sin bebis. Men jag är inte sugen på att följa den, vi går efter behov i stället. Så tänker jag med inredning också. Man behöver inte tusentals prylar. Hemma har alltid varit extremt viktigt för mig, som en fristad. Och det känns ännu viktigare nu när vi uppfostrar en liten person här.«

Kök

Köket är från Järfälla kök. Vägglampan är från Atelier areti.

Tittar man runt upptäcker man snart att det finns en hel del lekfulla element i inredningen. Som den lilla målningen av Edward Cushenberry vars expressiva seriefigurer skapar en kontrast till de ljusa väggarna. Detsamma gäller den röda tevagnen på hjul från Svenskt tenn, och kollaget som poppar ut från väggen av konstnären Malin Gabriella Nordin. Ett av de två verk av konstnären som hänger i lägenheten.

Theresa Pauli & Ludvig Ehrenstråhle

Ålder: 33 år och 34 år.

Bor: Södermalm, Stockholm.

Gör: Theresa är senior buyer på Arket och Ludvig jobbar som art director på reklambyrån McCann.

Det viktigaste, menar Theresa, är att skapa en röd tråd.

»Vi vill skapa något som hänger samman, med fokus på kvalitet, detaljer och material – oavsett om det handlar om arbete, personlig stil eller hur vi inreder vårt hem. Vi utgår från en bas, för att skapa balans, och lägger sedan till element som gör att det känns personligt och unikt.«

Vardagsrum

Tavlan av Malin G­­abriella Nordin fick Theresa av Ludvig i födelsedagspresent. Golvlampan är från Ikea och tevagnen är en klassiker från Svenskt tenn. Soffbordet kommer från Dux och vaserna är från Arket och från Carina Seth Andersson.

Theresa, du arbetar som inköpare för Arket. Vad innebär ditt jobb?

»Att lita på min egen instinkt och erfarenhet för att förutse vad kunderna vill ha, ibland innan de ens vet det själva. Det tillsammans med ett öga för detaljer och material längs hela utvecklingsprocessen för att säkra en produkt som blir hållbar ur flera perspektiv.«

Hur skiljer sig Arket från andra modekoncept som du har arbetat för?

»Vi fokuserar på kvalitet, enkelhet och hållbar design i ett samtida sammanhang. Tidlösa och kvalitativa produkter som passar människors vardag. Det speglar den enkelhet som jag värdesätter i min egen garderob och i vårt liv. Det är inspirerande att arbeta med produkter och en filosofi som jag tror på själv.«

Lampa Flos.

Lampa Tacchia, Flos.

Retailmarknaden förändras snabbt, hur ser du på den utvecklingen?

»Jag tror att det kommer att bli betydligt mer värderingsdrivet och mindre ytligt. Ta ett begrepp som hållbarhet. Det brukade vara synonymt med återvinning. Men nu upplever jag att man tittar på det större perspektivet där det inte bara handlar om materialet utan också fokuserar på långvarig design, bekväm passform och perfekta detaljer som är lika viktiga att leverera i ett hållbart plagg eller produkt. När kunden älskar och investerar i ett plagg av dessa skäl är han eller hon mer benägen att hålla fast vid det.«

Krukan är från Carina Seth Andersson och stolen är av Børge Mogensen. Överkasten är från Society, kuddarna från Norrgavel och fotografiet är taget av Mikael Schulz.

Ludvig, du är art director på en reklambyrå. Reklammarknaden förändras också. Vad ska övervägas nu jämfört med för tio år sedan?

»Den mängd information som vi utsätts för ökar för varje dag och vi måste förtjäna människors uppmärksamhet på nya sätt. Det räcker inte att skrika efter den. Det bästa sättet att göra det är att vara mer relevant och aldrig kompromissa vad gäller hantverk, kvalitet och, kanske viktigast av allt – originalitet. Det är enkelt att informera om en produkt eller tjänst på sina egna villkor. Men att kommunicera det på ett sätt som fångar mot­tagarens intresse, det är här kreativitet spelar en stor roll. Större än någonsin. En bra, ordentligt underbyggd idé vinner alltid i slutet.«

Hur inspirerar ni varandra?

»Vi är lyckligt lottade att arbeta med det vi älskar att göra, men det betyder också att vi arbetar mycket. Så när vi är lediga tycker vi om att tillbringa tid hemma, därför är det extra viktigt att känna sig som hemma hemma. Vi delar mycket intressen och drömmar, och en av drömmarna var att skapa en plats att bo på tillsammans.«

Vas och skål i keramik

Karaffen är formgiven av Stig Lindberg och skålen har Theresa drejat själv,

Vad är ett hem för er?

»En ombonad och lugn plats. Det är viktigt att skapa ett utrymme där man trivs och som ger en inspiration och harmoni.

Har ni en favoritplats i lägenheten?

»Vi älskar placeringen av vår matsal, hur ljuset faller på möblerna på eftermiddagen, och utsikten mot hustaken och den klara himlen på andra sidan. Ljuset här var det som fick oss att falla för lägenheten till att börja med.«

Detta reportage publicerades först i Residence Magazine 05, 2019.

Läs mer:

Kika in i gårdshuset – inrett av Framas chefsdesigner

5 missar att se upp för när du hänger tavelvägg

Mycket energi på liten yta hemma hos Emelie och Sebastian Falk