titta in i yrjö kukkapuros hus – hem och ateljé

Kliv in i Yrjö Kukkapuros ateljé och hem i finland

Formgivaren Yrjö Kukkapuros kombinerade studio och bostad i Grankulla i södra Finland är ett ­experimentellt mästarprov. Arkitekten Eero ­Paloheimo inspirerades av en av Kukkapuros mest ­berömda stolar, designikonen Karuselli.

Styling
Annons
Jonas Bohlin 70 år - Röster om Bohlins designklassiker genom åren
Jonas Bohlin 70 år - Röster om Bohlins designklassiker genom åren
0:58

I slutet av 60-talet landade ett ufo i sydligaste Finlands ängsskogar. Eller om det var ett ofantligt löv som singlade ner och la sig till rätta bland ekar och hasselsnår, elegant vilande på stjälken och delar av det böljande bladet. Under dess skyddande överhäng släpper stora glaspartier in omgivningens naturliga ljus.

Innanför entrédörren breder en öppen studio ut sig, en rumslighet utan innerväggar, omsluten av det välvda taket.

Kukkapuros hus i Finland
Yrjö och Irmeli Kukkapuro ville att tomten kring studion skulle vara helt naturlig.  Foto: Johan Sellén

»Att vara här känns lite som att vara inuti en skulptur. När man stiger in börjar själva utrymmet verka på en. Det finns inga raka väggar vilket gör upplevelsen speciell. Det fungerar inte som ett vanligt hus heller, man kan inte hänga något på väggarna«, konstaterar Isa Kukkapuro-Enbom, design curator och dotter till formgivaren Yrjö Kukkapuro och konstnären Irmeli Kukkapuro som lät uppföra studion som kombinerad verkstad och bostad.

Annons
spännande arkitektur i yrjö kukkapuros hus och ateljé i finland
Studions väggar har kvar de basfärger som Yrjö gärna arbetade med på sextiotalet: blå, röd och gul.  Foto: Johan Sellén

Det mesta av den stora ytan inomhus tas upp av arbetsbord med skisser och arbetsmaterial, prototyper och färdiga stolar, bokhyllor och konst. Här har kreativiteten och arbetet stått i fokus. Idén bakom den självbärande arkitekturen var att skapa en öppen planlösning som skulle släppa in så mycket ljus utifrån som möjligt. Konstruktionen var så experimentell att Yrjö i efterhand satte in en metallstolpe mitt under taket ifall det skulle börja röra sig. Men den visade sig inte behövas. Invändigt är taket klätt med isolerande polyuretan. Tanken var först att det skulle slipas för att bli slätt, men Yrjö tyckte om den organiska ytan så den lämnades rå och målades vit.

Annons
Bokhylla hemma hos paret Kukkapuro
Irmeli var en stor läsare. Framför hennes bokhylla står Yrjös stol 418 från början av sjuttiotalet. I förgrunden står prototyper som han själv tillverkat.  Foto: Johan Sellén

Yrjö Kukkapuros Karuselli – världens bekvämaste stol?

Bortsett från dörrmattan innanför entrén finns inga mattor på golvet. För personer som bygger prototyper och trycker grafik är det viktigt att det är lätt att städa.

Yrjö Kukkapuro är en av finländsk möbelformgivnings verkliga innovatörer. Under en karriär som sträckt sig över 60 år har hans arbete speglat de flesta av efterkrigstidens stora designströmningar med start i en elegant nordisk 1950-talsmodernism.

fåtöljen karuselli av yrjö kukkapuro
Internationellt är Yrjö Kukkapuro mest känd för sina futuristiska sextiotalsfåtöljer. Modellen Karuselli som lanserades 1964 har blivit en designikon.  Foto: Johan Sellén

Internationellt förknippas han framför allt med de futuristiska plastfåtöljer som han skapade på 60-talet. Utvecklingen av modellen Karuselli, som utsetts till världen bekvämaste stol av New York Times, har blivit mytomspunnen för Kukkapuros minutiösa arbete med stolens ergonomi. Efter att ha gjort en gipsavgjutning av sin egen kropp i en bekväm kroppsställning arbetade han fram en prototyp i glasfiber som stödde ryggen på rätt sätt. Designen tog fyra år att färdigställa. I dag ingår Karuselli i Vitras portfolio genom Artek.

Annons

I Sverige är Yrjö Kukkapuro kanske mest känd för den lekfulla postmoderna design som han utvecklade på åttio- och nittiotalen för tillverkaren Avarte, där han var designchef. »På 70-talet var finsk design väldigt fokuserad på ergonomi. Yrjö upplevde att designklimatet var ganska politiskt och inte så tillåtande. Det dekorativa var förbjudet. Sedan kom 80-talet med Memphisgruppen från Italien och världen liksom exploderade. Då kände Yrjö att han kunde komma ut med design som också hade det som han kallade mental ergonomi«, berättar Isa.

irmeli kukkapuros arbetsbord
Irmelis arbetsbord med färgpennor och träplattor som hon använde i sin grafik.  Foto: Johan Sellén

Irmeli hade alltid varit en viktig inspirationskälla för hans arbete, men under den här perioden blev samarbetet ännu tätare. Irmeli hade börjar använda akvarellteknik och arbetade mycket med färger. Yrjö inspirerades till att gå ifrån basfärger till en mjukare palett, bland annat i serien Experiment.

Annons

»Han har berättat att det var som om han vaknade upp från 70-talets stränga regler och fick släppa loss. Irmeli hade också en konstnärligt stark period då. Jag tror att 80-talet var en av deras bästa tider tillsammans, både i relationen och kreativt«, säger Isa.

yrjö kukkapuro
Yrjö i sin karaktäristiska keps.  Foto: Johan Sellén

Yrjö Kukkapuro

Ålder 89 år.

Bor I sitt hus och studio i Grankulla villastad, nära Helsingfors

Gör Inredningsarkitekt och formgivare. Utvecklar tillsammans med familjen det blivande hemmuseet och dess samlingar, www.studiokukkapuro.com

Aktuell med Utställningen Det magiska rummet på Emma, Esbo moderna konstmuseum, www.emmamuseum.fi

Kukkapuros hus i skogen – en futuristisk dröm

Yrjö och Irmeli träffades på konstskolan Ateneum i Helsingfors och gifte sig 1956. Efter några år i Helsingfors började de längta efter en större gemensam studio.

Annons

Isa berättar hur föräldrarna letade efter en tom verkstad eller bondgård där de skulle få mer utrymme, men inte lyckade hitta någonting tillräckligt nära Helsingfors. Men Irmelis pappa hade en tomt i Grankulla och erbjöd dem att bygga där.

Yrjö vände sig till den unge och framsynte ingenjören Eero Paloheimo som, inspirerad av Yrjös futuristiska plaststolar, skapade en självbärande konstruktion som inte liknade någonting annat. Med hjälp av lokala timmermän som Yrjö rekryterade på arbetsförmedlingen byggde de en trästomme och sedan göt de det bärande betongtaket på den.

Isa minns hur folk dök upp vid bygget och frågade vad i allsin dar som skulle byggas. Kunde det vara en ishall? Huset stod klart 1968. Isa var tolv. Yrjö och Irmeli var otåliga att få börja använda studion. När familjen flyttade in hängde det fortfarande presenningar längs väggarna.

hemma hos yrjö kukkapuro i grankulla i finland
Framför takstolpen som Yrjö satte upp i efterhand står den eleganta hopfällbara fåtöljen Triennale, designad 1959, som nyligen tagits upp i produktion igen. Till höger om den står arbetsstolen Fysio, en av Yrjös egna favoriter som speglar den mänskliga kroppen.  Foto: Johan Sellén
Annons
arbetsplats i kukkapuro-huset
Irmelis arbetsplats med färger inspirerade av hennes arbete på Yrjös stol Sirkus från åttiotalet.  Foto: Johan Sellén

»Det var som en futuristisk dröm i skogen. Yrjö och Irmeli ville spränga alla konventioner om hur man skulle bo. Yrjö sa att han hellre ville bo på sin arbetsplats är arbeta hemma. Vi trivdes där fram till 1993 då det hade blivit för trångt. Då byggdes ett mer konventionellt utformat bostadshus intill.«

För Isa blev det en ovanlig uppväxt bland prototyper, verktyg och konstnärsmaterial. »Jag visste ju inte hur det var att växa upp i ett normalt hus. Det var inspirerande att bo här. Mina vänner älskade att komma hit. Yrjö och Irmeli for till stugan närmare Tammerfors varje veckoslut, där de kunde simma och bada bastu och koppla av. När jag var tonåring fick jag chansen att använda huset och alla mina vänner kom hit och festade. Det var en konstnärlig ungdom.«

Annons
nelonen chair av yrjö kukkapuro
Nelonen chair kom till 1991 och ställdes även ut i Sverige.  Foto: Johan Sellén
kukkapuro ateljén
Penslar och glas i Irmelis hörna av ateljén.  Foto: Johan Sellén

Sedan bostadshuset byggdes har studion använts framför allt som verkstad. Yrjö har haft en och ibland två assistenter som haft ett eget arbetsbord. Irmeli har målat och tryckt grafik. Lokalen har använts som fotostudio, konsertlokal och festsalong och huset har väckt mycket intresse hos arkitekter och formgivare som kommit på besök.

Annons

Men de senaste åren har det varit lite tystare i studion i Grankulla. Irmeli gick bort förra sommaren och Yrjö, som fyller nittio i april, orkar inte arbeta så mycket längre. Just nu ägnar sig han och Isa åt utställningen Det magiska rummet som öppnar på Emma, Esbo moderna konstmuseum, den första mars 2023 och pågår till den 14 januari 2024. Väl värt ett besök för att lära känna Yrjö Kukkapuros kreativa värld.

blå dörr i kukkapuro-huset
Yrjö brukar säga att den blå dörren sätter tonen i huset. De runda kurerna innehåller dusch och toalett.  Foto: Johan Sellén
irmeli kukkapuro
På en skärm sitter Irmelis grafik, familjebilder och minnen som samlats genom åren.  Foto: Johan Sellén
Annons
Publicerat 20 mars 2023
Annons