Ikea släpper doftljus med köttbulldoft

Skandinaviskt 2.0 – så inreder du med den nya trendstilen
1:13

Efter reklamen: Skandinaviskt 2.0 – så inreder du med den nya trendstilen

(1:13)

Slå på ljud

Doftljusen släpps för att uppmärksamma att Ikea Family fyller tio år i USA. Ljusen är en priset i en tävling som pågår under augusti månad.

Vinsten är en slags mystery box där innehållet tillsammans ska skapa en sensorisk upplevelse som påminner om ett varuhusbesök.

En viktig komponent blir alltså ljuset som ska sprider doften av svenska köttbullar som många förknippar med Ikea. Resten av innehållet kommer att bli en överraskning för de IKEA Family-medlemmar som har turen att vinna.

Ikeas doftljus på en tallrik med köttbullar.
Foto: Ikea

Ilse Crawford gör nytt samarbete med Ikea – allt du behöver veta

Inga planer på att sälja i Sverige – än

De nya ljusen kommer bara finnas på andra sidan av Atlanten. I nuläget finns inga planer på att ta sätta den nya doften på marknaden i Sverige.

»Men ser vi att det är något som är lyckosamt och kul är det klart att vi kan inspireras av det«, säger Arvid Stigland, presskontakt på Ikea Sverige till GP.

Det återstår att se om konsumenterna undrar vad som flugit i möbeljätten eller om de ser det som ett roligt och innovativt tilltag.

Namnet på doftljusen är samma som de färdigstekta köttbullarna som sälja i varuhusen: Huvudroll.

Höstens nyheter på Ikea 2021 – se de första bilderna här