Kulinariskt
Kammarspel på Östermalm

På Östermalm i Stockholm gömmer sig anonyma Aganippe – ett privat chef’s table för 14 sittande gäster. Bakom projektet ligger uppstickarna Westblom Krasse arkitektkontor.

Annons
Hemma Hos: Hygge I London med Covet Noir
Hemma Hos: Hygge I London med Covet Noir
0:32

På en undangömd innergård på Östermalm i Stockholm, i ett litet 1800-talshus nästan övervuxet av murgröna, väntar Aganippe – en högst privat och inbjudande restaurangupplevelse. Ett slags chef’s table för 14 sittande gäster dit olika kockar hyrs in för exklusiva middagar. Bakom utformningen av lokalen ligger uppstickaren Westblom Krasse arkitektkontor – eller w.k.a. som den smidiga förkortningen lyder – som grundades av vännerna Jesper Westblom och Robin Krasse 2021.

Annons
Arkitekterna Jesper Westblom och Robin Krasse framför ­Aganippes mataltare.
Arkitekterna Jesper Westblom och Robin Krasse framför ­Aganippes mataltare.  Foto: Erik Lefvander

Westblom Krasse
arkitektkontor

Jesper Westblom och Robin Krasse. Ålder: 43 och 39 år. Aktuell med: Den privata restaurangen Aganippe, ett projekt utfört på uppdrag av eventbyrån Tavet.

Jesper och Robin jobbade tillsammans i en klädbutik under flera år innan de båda började plugga till arkitekt, strax efter varandra. När de sedan började arbeta på varsitt arkitektkontor höll de kontakten och blev även kolleger under några år, innan de bestämde sig för att pröva sina egna vingar – vid årsskiftet har det gått fyra år.

»Jag måste säga att det gått över förväntan, vi har varit väldigt privilegierade ur det hänseendet att vi fått ta oss an roliga och spännande projekt med ganska hög verkshöjd, projekt där vi verkligen har fått fria händer och full tillit från kunderna som anlitat oss. Vi började i princip från noll, så vår inriktning formade sig nästan mer efter uppdragen vi fick och det kunderna bad oss om, än tvärtom«, berättar Jesper.

Annons

»Vi har redan från början haft en strikt ambition att inte nischa oss, och det tror jag var bra med tanke på klimatet i branschen. Det ser annorlunda ut efter pandemin, hade vi till exempel valt att rikta in oss på bostäder i början hade vi nog inte hunnit komma så långt som vi har nu«, fortsätter Robin.

Aganippe Westblom Krasse Star från Örsjö belysning, vägglampa från Bocci. Bord i ek från Verk, stolar i björk av Ilmari Tapiovaara för Artek domus. Yllematta från Kasthall.
I köket hänger ­armaturer ur serien Star från Örsjö belysning, i matsalen hänger två pendlar och en vägglampa från Bocci. Bord i ek från Verk, stolar i björk av Ilmari Tapiovaara för Artek domus. På golvet ligger en yllematta från Kasthall.  Foto: Erik Lefvander
Aganippe Westblom Krasse lounge gardin från Astrid textiles en Star-pendel från Örsjö belysning. Soffan kommer från Blå station.
I fönstret hänger en gardin från Astrid textiles och ytterligare en Star-pendel från Örsjö belysning. Soffan kommer från Blå station.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Westblom Krasses första projekt blev ett butikskoncept för Ica Stop supermarket i Täby. De fortsatte sedan med en punktinsats i smyckesdesignern Göran Klings ateljé, som i sin tur ledde till Little faktory hair studio – ett projekt som fick stor internationell uppmärksamhet och genererade nya förfrågningar. Duon fann snart att projektens bredd också gav stor frihet.

»Vi testar oss fortfarande fram och letar efter vad som känns roligt, vår ovilja att rikta in oss på en särskilt typ av projekt var helt befogad. Nu får våra projekt stå för sig själva och det blir snarare känslan i dem som kan få folk att söka upp oss, inte projektens syfte eller funktion.«

En konsertlokal för mat

Eventbyrån Tavet står som beställare för projektet Aganippe och eftersom det mesta av matlagningen förbereds i de gästande kockarnas egna kök fanns inte lika stora tekniska krav som på ett traditionellt restaurangkök. Men trovärdigheten var så klart tvungen att finnas där ändå.

Annons

»Till skillnad från en vanlig restaurang har vi ingen fast meny eller gastronomisk inriktning att luta oss mot, vi fokuserade snarare på att skapa en varm och hemtrevlig stämning. För den stora skillnaden mellan att besöka en fine dining-restaurang och besöka Aganippe är ju att man även kan få mer personlig kontakt med den som lagar maten och vice versa. Då måste också miljön bjuda in till det. Vi har tänkt på det mer som en konsertlokal för mat«, säger Jesper.

Allt ljus på maten, Aganippe har plats för 14 sittande gäster framför den ­gastronomiska ­scenen. ­Specialsnickerierna under fönstren har installerats av ­Vatthäll Snickeri.
Allt ljus på maten, Aganippe har plats för 14 sittande gäster framför den gastronomiska ­scenen. ­Specialsnickerierna under fönstren har installerats av ­Vatthäll Snickeri.  Foto: Erik Lefvander
Aganippe Westblom Krasse Mataltaret toppas med fransk ­kalksten, Grigio St Moritz från ­Ahlgrens marmor för att vara exakt.
Mataltaret toppas med fransk ­kalksten, Grigio St Moritz från ­Ahlgrens marmor för att vara exakt.  Foto: Erik Lefvander
Annons

I centrum för matscenen Aganippe står det Jesper och Robin kallar för »mataltaret«, den låga, tunga och nogsamt huggna stenskivan som står vänd ut mot matsalen. Det är där den sista läggningen sker inför öppen ridå, innan maten till slut presenteras för gästerna. »Den här stenen har i princip bestämt upplägget för resten av lokalen, vi kände redan från början att den var ett av de viktigaste elementen. Vi har höjt upp den och sett till att ge kalkstenen ännu lite mer bearbetning för att ge den ännu mer dignitet. Vi har även valt att belysa den på ett sätt som ytterligare betonar dess centrala roll. Just sten associeras ofta med en kall och hård känsla, men den här franska kalkstenen vi valt är något helt annat. Den har en mjuk textur i sig som nästan blir målerisk när man tittar på den«, förklarar Robin.

Annons
Aganippe Westblom Krasse loungedel soffa och små bord från Blå station. Gul lampa Parola från ­Fontana arte, skulptur Aganippe av Carl Milles på Buddy shelf av w.k.a..
I loungedelen på andra våningen väntar soffa och små bord från Blå station. Gul lampa Parola från ­Fontana arte, skulptur Aganippe av Carl Milles på Buddy shelf av w.k.a..  Foto: Erik Lefvander
Aganippe Westblom Krasse I loungedelen väntar mer specialritat smide av Witiab.
I loungedelen väntar mer specialritat smide av Witiab.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Såväl materialval som färgpalett genomsyras av en inbjudande värme som flödar genom hela lokalen. Middagen börjar vanligtvis på övervåningen där man placerat en loungedel, perfekt för en avslappnad sittning innan maten serveras på nedervåningen. Det råder ingen tvekan om att den historiska fastigheten fyllts med ett klädsamt samtida inre liv, och det är kanske inte så konstigt.

»Vi återkommer nästan alltid till Alvar Aalto, Le Corbusier och äldre dansk design, även om vi sätter en samtida prägel på det. Det finns otroligt mycket bra värden och uttryck att hämta ur historien, det handlar mer om hur man gör det. I vårt fall är det att addera ett extra lager av lekfullhet«, säger Jesper.

Aganippe Westblom Krasse Väggvas av w.k.a. x Erika Kristofersson Bredberg. I slutet av trappan sätter specialritat smide knorr på trappräcket, av Witiab.
Väggvas av w.k.a. x Erika Kristofersson Bredberg. I slutet av trappan sätter specialritat smide knorr på trappräcket, av Witiab.  Foto: Erik Lefvander

I fallet med Aganippe handlade det där sista lagret om att bokstavligen sätta knorr på projektet, i form av en extra liten detalj på trappans specialdesignade räcke. »Att göra en supersnygg miljö med perfekta detaljer blir lätt tråkigt, men om man slänger in något oväntat som skaver mot perfektionen blir det mer intressant. Detaljer som får en att haja till höjer det snygga till en sinnlig upplevelse, då blir det något mer. Det är så jag själv ser att någon verkligen har tänkt sig in i hur deras miljö kommer att upplevas av andra.«

Annons

De är båda två rörande överens om att den som tror att seriös arkitektur bara handlar om rätvinkliga lådor i betong inte har tittat tillräckligt noga. Det handlar om att skapa en värme och leva sig in i miljön man skapar, interagera med den snarare än att se den utifrån.

»Arkitektur behöver inte vara uppenbart kul för att vara kul. Det viktiga är väl att inte ta sig själv på för stort allvar, utan att ha roligt med sina projekt och hela tiden fortsätta ha ett öppet sinne. Bra arkitektur måste inte vara sträng och stram, den kan också vara varm och inbjudande. Och man behöver inte uppfylla myten om den allvarsamma arkitekten om man inte vill, det är ju väldigt mycket roligare att skapa miljöer och ha kul under tiden«, säger Robin.

Aganippe Westblom Krasse Vägglamporna på toaletten kommer från Bocci, blandare från Dornbracht och specialdesignat tvättställ från Ahlgrens marmor.
Vägglamporna på toaletten kommer från Bocci, blandare från Dornbracht och specialdesignat tvättställ från Ahlgrens marmor.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Publicerat 10 november 2025
Annons