De fiktiva karaktärerna TV-producenten Klara och detektiven Sven Hjerson på en brottsplats i ett avsnitt av svenska pusseldeckaren 'Hjerson'.

5:21

Efter reklamen: Möt trion bakom Bukowskis utställning Claesson Koivisto Rune in Japan

(5:21)

Naturligtvis kände vi på Residence ett behov av att gräva djupare i de miljöer som TV4 och C Mores senaste satsning Hjerson utspelar sig i. Vi har därför pratat med Ulrika von Vegasack, scenografen bakom seriens starka visuella uttryck.

»Vi har haft ett manus med väldigt skruvade karaktärer och vi har valt att tillspetsa hur skådespelarna spelar. När de går runt och har ett överdrivet tonläge så måste vi följa efter med bilden. Det visuella måste hänga med, världen måste hänga med och måste också bli lite tillskruvad.«

Porträtt av scenografen Ulrika von Vegesack.

Porträtt av scenografen Ulrika von Vegesack.

Foto: Caspar von Vegasack

Romanfiguren Sven Hjerson – finlandsvenska detektiven

I Agatha Christie's universum är Sven Hjerson en romanfigur som återfinns i hennes böcker om detektiven och författarinnan Ariadne Oliver. Sven Hjerson är en finlandsvensk detektiv som Ariadne skapat och skriver mordmysterier om, men som Ariadne i själva verket inte tycker om. Detta samspel sägs skildra dynamiken mellan Agatha Christie själv och hennes mest kända karaktär Hercule Poirot, som hon också uttryckt misstycke för.

Agatha Christie's Hjerson på C More

TV-serien blir den första av Agatha Christie's spin off-karaktärer som väcks till liv i en filmatisering. Till skillnad från Christie's Poirot och Oliver, som utspelar sig på det glada 20-talet, utspelar sig Hjerson i nutid, men med en tydlig tidlöshet som scenograf Ulrika värnat om.

»Vi har valt att också ge det en viss tidlöshet, för att inte sätta det i dagens Hemnet, i lägenheterna där. Utan vi har gått tillbaka och hämtat lite från 70-tal, 90-tal och England.«

Johan Rheborg som Sven Hjerson och Hanna Alström som Klara Sandberg.

Johan Rheborg som Sven Hjerson och Hanna Alström som Klara Sandberg.

Foto: Johan Paulin

TV-serien Hjerson är fritt inspirerad från Agatha Christie's (eller Ariadne Olivers) finlandsvenska detektiv och skildrar hur han, efter flera års isolering, möter den envisa TV-producenten Klara och bildar en detektivduo. Duon kommer att lösa fyra klassiska mordmysterier under åtta avsnitt.

»Projektet budgetmässigt har ju inte varit gigantiskt. Vi har blandat mellan att gå in och bygga miljöer från scratch, gjort nytt. Men vi har också samlat på oss platser som rimmar med det här uttrycket som vi har tänkt oss. Finns det någon lägenhet som skulle kunna vara i den här världen?«

De vackraste europeiska villorna – som du känner igen från Film

Research inför projektet Hjerson

När vi pratar med Ulrika är vi nyfikna på att veta hur researchen inför ett sånt här projekt går till. Har hon pluggat på Agatha Christie's universum eller har de landat i ett uttryck på annat sätt? Ulrika berättar att förarbetet inför det här projektet består av ungefär 10 veckor veckors intensivt 'referenssamlande'.

»Vi har faktiskt inte ägnat oss så mycket åt hur gamla Agatha Christie [filmatiseringar] har sett ut. Man känner ju till dem. Jag har läst en massa Agatha Christie genom livet och gillar dem. Speciellt det här lite finurliga och roliga känslan som finns. Det är inte en kriminalroman på det viset som många andra böcker man gör, som den här klassiska genren skandinavisk noir. Vårt manus utspelar sig inte i dåtid, så som många Agatha Christies romaner gör, där omkring 20- och 30-talet. Utan det här är ju nu och då måste man ju anpassa sig.«

Bild från Ulrikas kontor. »Kreativt kaos eller något ditåt«, säger Ulrika när hon beskriver bilden. Foto: Privat Ulrika von Vegesack

Men att värna om det tidlösa har ändå varit viktigt för Ulrika. »Vi har samlat på bilder, referenser, beställt hem tapetprover och så där. Vi har stått och testfilmat med olika tapeter och försökt hitta något som vi gillar. Vi har landat i det här ‘bollfrans möter engelsk ruta möter 90-tal’.«

Tätt och lustfyllt samarbete med kostymören

Ulrika berättar att den stora framgången bakom uttrycket, samt det som var mest lustfyllt med hela projektet, var det nära samarbetet med seriens kostymör Cilla Rörby. Miljön måste matcha karaktärernas personligheter och därmed också deras klädsel, för att den som tittar på serien ska kunna finna det trovärdigt.

»Det ligger hela tiden väldigt nära, kostym och bakgrund, det hör ihop«, säger Ulrika.

»Det ligger hela tiden väldigt nära, kostym och bakgrund, det hör ihop«, säger Ulrika.

Foto: Johan Paulin

Duon Cilla Rörby och Ulrika von Vegesack har jobbat med något som, i branschspråk, kallas för colour matching. »Det ligger hela tiden väldigt nära, kostym och bakgrund, det hör ihop«, säger Ulrika.

»Jag gillar när det blir krockar. Exempelvis att det står en ruta framför en ruta. Vi hade en resturang som vi gillade väldigt mycket. En resturang som hade hästar, gyllene skymning, rosor, svalor och allt sånt där på väggarna. Mycket färg. Kostymören och jag, vi har jobbat väldigt nära för att det ska bli kul. Hon hade hittat en blus som också hade hästar på sig och det blev väldigt roligt att sätta de där djuren framför djuren. Någonstans där började vi. Vi använde aldrig den där restaurangen till slut, för det var svårt med tillgänglighet, men den fick vara med och sätta idéen. «

Tom hanks silvriga husvagn till salu – se bilderna här

Hotellet är uppbyggt helt från scratch

Vi frågar Ulrika om det finns några speciella locations från det här projektet som ligger henne varmt om hjärtat. Hotellet är det första som hon nämner. Det är uppbyggt helt från scratch.

»Hotellet, det ligger inte på Åland egentligen, det ligger ute i Botkyrka. Gammal kåk som står nära Sturehofs Slott. De miljöerna är helt omgjorda. Vi har tapetserat, målat och lagt mattor. Det har aldrig varit ett hotell, det är en lägergård för barn med våningssängar, något helt annat.«

Hjerson och Klara på en brottsscen avspärrad av polisen.

Hjerson och Klara på en brottsscen avspärrad av polisen.

Foto: Johan Paulin
Scenografen och kostymören har jobbat med något som kallas för colour matching.

Scenografen och kostymören har jobbat med något som kallas för colour matching.

Foto: Jo Eken Torp
Mycket tapeter, färg och mönster hjälper till att bygga stämningen.

Mycket tapeter, färg och mönster hjälper till att bygga stämningen.

Foto: Jo Eken Torp

Sven Hjersons hem berättar vem han är

»Även hans hem som egentligen är en industrilokal uppe i slakthusområdet. Där han bor och mediterar. Det är en sån där älsklingsplats. Dels för att vi är väldigt nöjda med resultatet och för att den gav en ton till honom. Han gillar kvalitet. Det är också någon sorts blandning av olika tider, mycket 60-tal, träpanel och fönsterband. Kombinerat med neonskyltar och det faktum att man ser Globen. Det finns en bra flair där inne liksom.«

»Han gillar kvalitet«, berättar Ulrika von Vegesack, ansvarig scenograf för TV-serien Hjerson på C More.

»Han gillar kvalitet«, berättar Ulrika von Vegesack, ansvarig scenograf för TV-serien Hjerson på C More.

Foto: Johan Paulin

»Den [lägenheten] finns inte med i många avsnitt. Han återkommer inte dit senare i avsnitten. Utan den är med i de första och blir väldigt betydelsefull för hans karaktär. I hans garderob kan man etablera vem han är.«

Från lägenheten ser man Globen.

Från lägenheten ser man Globen.

Foto: Frida Wendel
Referenser från 60-tal och neon blir en bra mix i Hjersons lägenhet.

Referenser från 60-tal och neon blir en bra mix i Hjersons lägenhet.

Foto: Frida Wendel
Hjersons lägenhet hjälper till att sätta tonen för karaktären.

Hjersons lägenhet hjälper till att sätta tonen för karaktären.

Foto: Frida Wendel
Ett schackspel i förgrunden i Hjersons lägenhet.

Ett schackspel i förgrunden i Hjersons lägenhet.

Foto: Frida Wendel

Linnéa Salmén inreder nyproduktion med second hand

Hem signerat inredaren Pontus Nilvander: »En lyckoträff«

»Det var ett hem som han [Pontus Nilvander] har designat till en annan person. Det var en sån där riktigt lyckoträff. Det var så roligt när vi hittade det. Det passade så väl och det var så där att man tänkte ‘Ja, men det här passar så självklart in i vårt universum och tänk om man skulle få kunna vara här?’. De ville vara med och ställde upp. Vi är väldigt nöjda med resultatet.«

Maximalistisk inredning av Pontus Nilvander.

Maximalistisk inredning av Pontus Nilvander.

Foto: Frida Wendel
Klara och Hjerson i hemmet inrett av inredaren Pontus Nilvander.

Klara och Hjerson i hemmet inrett av inredaren Pontus Nilvander.

Foto: Frida Wendel
Fåtöljen av gosedjurssälar är ett blickfång i detta rum.

Fåtöljen av gosedjurssälar är ett blickfång i detta rum.

Foto: Frida Wendel

Andra locations från serien Agatha Christie's Hjerson

Ulrika berättar att det fanns andra platser och miljöer som var roliga att filma i. Hon nämner också karaktären Oskars bostad på Åland. »Ett hippiehem på Åland som jag tyckte var väldigt kul«, säger Ulrika.

Scen ur Hjerson avsnitt 3.

Scen ur Hjerson avsnitt 3.

Foto: Johan Paulin
Seriekaraktären Oskars bostad på Åland.

Seriekaraktären Oskars bostad på Åland.

Foto: Johan Paulin