Egentid hemma, så skapar du det.

Residence formpris 2022: Här är vinnarna
1:42

Efter reklamen: Residence formpris 2022: Här är vinnarna

(1:42)

Slå på ljud

Måla

Målarstudio.

I konstnären och inredaren Carola Kastmans hem går inredningen och konsten hand i hand. En lugn bas, med en dramatisk svärta som tyngd.

Rebecca Martyn

Sedan urminnes tider har ångestfyllda kreatörer varvat ner genom att måla. Faktum är att den närvaro och det fokus som krävs när man målar, ritar eller färglägger gör att kroppen snabbt lugnar ner sig. Att återkommande utföra sysslor som gör en glad, som att måla eller rita, har dessutom en positiv inverkan på den mentala hälsan på lång sikt. Bild från Carola Kastmans ateljé som du kan läsa om här residencemagazine.se/hemma-hos-konstnaren-carola-kastman-pa-soder/6441710

Teceremoni

Tebryggare.

Bryggandet och drickande av en daglig kopp te kan bli en utmärkt ceremoni som skapar välbefinnande och lycka.

PR

Japanerna har fattat grejen. Att göra bryggandet och drickandet av den där dagliga koppen te till en ceremoni skapar välbefinnande och lycka. Gör bryggandet till din egen stund och ta chansen att reflektera över dagen samtidigt som du gör i ordning ditt te. Drick det sedan i lugn och ro medan du lyssnar på musik eller fågelsång. Genom att fokusera på dina sinnen under te-stunden får du likande effekter som vid meditation. We b tea startades 2019 av te-sommeliern Beatrice Garvey och säljer vackert förpackade ekologiska te-blandningar.

Intresset för tegel ökar – vi reder ut var det svenska teglet tog vägen

Sticka

Bok om stickning.

Stickning och växtfärgning av Signe Siemsens.

Stickning har visat sig motverka stress, smärta och till och med depression. Fördelarna kommer av utövarens fokus på nuet och avslappningen från den rytmiska rörelsen. För extra mindfulness kan du följa Signe Siemsens råd i boken Stickning och växtfärgning (239:-, Natur och kultur) och börja processen i skogen genom att samla växter att färga ditt garn med.

Yoga

Yogastudio.

Att praktisera yoga gör dig både fysiskt och mentalt starkare.

Bild från at six. Foto: Åsa Liffner

Att kontinuerligt praktisera yoga gör dig inte bara fysiskt starkare utan även mentalt. De olika ställningarna i kombination med andningen har en positiv inverkan på sömnen, minnet, blodsockret, blodfetter och hormoner. Furö studios startades av arkitekten och yogainstruktören Frida Starvid och kombinerar hennes olika yrkesmässiga kunskaper i företagets stilrena kvalitetsmattor, 1 500:-.

Hemma-spa

Kroppsmask.

Ha ett litet hemmaspa i badrummet.

Badrummet är hemmets mest privata rum. Varför inte se på det som ditt eget lilla hemmaspa? Ge dig själv lite egentid samtidigt som du skrubbar dig med en saltskrubb, badar ett tångbad eller varför inte smörjer in dig med en helkroppsmask? Vare sig du tar ett kallt eller varmt bad (ingen har väl undgått hälsofördelarna med kallbad) eller bara unnar dig en lite längre dusch med några väldoftande produkter, så kommer du att känna dig som en lyckligare människa när du är klar. Body clay mask, 500:-, L:a Bruket.

Keramik

Person som drejar.

Bild från boken Krukmakeriet.

PR

»Att arbeta med lera är ett samarbete mellan kroppen, händerna och materialet som till viss del kringgår hjärnan«, sa keramikern Ingrid Unsöld i en intervju med Residence nyligen (finns att läsa på vår hemsida). Detta meditativa tillstånd där kroppen och materialet skapar tillsammans verkar helt klart vanebildande – vem känner inte någon som blivit biten av keramikfeber de senaste åren? Sannolikt för dess lugnande och glädjeskapande egenskaper. Bilden kommer från boken Krukmakeriet (324:-, Natur & Kultur) där du kan lära dig mer om till exempel drejning.

Naturupplevelse

Bild från fjällräven, två personer ut i naturen.

Ett effektivt sätt att stressa ner är att ge sig ut på promenad i skogen. Bild från Fjällräven.

Lars Scheider

Forskning visar att promenader i naturområden har en helt annan effekt på kroppen än promenader i stadsmiljö. Som tur är har vi gott om naturområden i Sverige så ett effektivt sätt att stressa ner är att ge sig ut på en skogspromenad. Bild från Fjällräven som har gott om kläder och utrustning för längre vistelser i naturen.

Tälja

Ateljé för att tälja.

Från kamera till kniv. Fotografen Daniel Wester blev konstnär i trä. Vi hälsar på i ateljén på Österlen.

Daniel Wester

Precis som måleriet, stickningen och keramiken så har täljandet positiva effekter på välmåendet tack vare fokus, kreativitet och de upprepande rörelserna. Dessutom ska doften av trä enligt aromaterapin ha antidepressiva egenskaper och skapa lugn och ro i kroppen. Täljknivar kan bland annat köpas från Morakniv och kostar från 119:- styck. Bilden är från Daniel Westers inspirerande studio på Österlen som ni kan läsa mer om här: residencemagazine.se/hemma-hos/daniel-westers-atelj/7861782.

Kroppsscanning

Doftljus Quod från Black wood.

Doftljus från Quod, Black wood.

Man måste inte alltid utföra en syssla för att ta tid för sig själv och skapa närvaro. Att sätta sig ner och meditera har visat sig ha otroligt hälsosamma effekter. En snabb meditation som alla kan göra är att fokusera på sina sinnen. Vad hör du, vad känner du och vilka dofter kan du förnimma? Varför inte tända ett väldoftande ljus i samband med din kroppsscanning? Doftljus från Quod, Black wood, 795:-.

Sekelskifteshotell till salu – se bilderna!

Dagliga löften

Tandkräm från Selahatin.

Tandkräm från Selahatin.

Hälsogurun tillika psykologen Nicole LePera (känd som The holistic psychologist) hävdar att ett av de bästa sätten att läka sig själv är genom att skapa små löften till sig själv och att disciplinerat hålla dem varje dag. Precis som författaren till succéboken 1%-metoden framhåller LePera att det lättaste sättet skapa positiva vanor är att addera dem till en vana man redan har, så kallad stapling. Till exempel kan man lova sig själv att använda tandtråd varje dag i samband med tandborstningen eller ta tre djupa andetag, alternativt säga en affirmation, innan man borstar tänderna. Den snyggaste tandkrämen kommer från Selahatin och kostar 159:-.