Vad utmärker ett bra vinglas? Det vet glasdesignern Björn Dahlström.

1:48

Efter reklamen: Residence möter: Palmgrens X Thomas Sandell

(1:48)

Tanken bakom nya serien Informal är att den ska tillåta en stor variation av dryckesval i en enhetlig, vackert sammanhållen familj av glas.

»Briefen var att ta fram ett glas som fungerar både till vardag och fest. Ett informellt glas med en enkelhet och samtidigt en tydlig karaktär. Det fanns dessutom information om förändrade dryckesvanor hos yngre personer, att man vill kunna göra enhetliga dukningar även om någon vill ha fruktjuice, någon annan vin, en tredje ett kolsyrat bordsvatten, men alla i ett glas på fot«, säger Björn Dahlström som vi är vana att möta i industri- och möbelsammanhang.

Tre glas på fot, ett vattenglas och en karaff från serien Informal för Orrefors.

Informal innefattar tre glas på fot, varav ett är tänkt för bubblande dryck, ett vattenglas och en karaff med tillhörande fat som kan användas till snacks eller tillbehör.

»Om man, som jag, fascineras av industriella miljöer och processer, är glas verkligen spännande. Värmen, ljudet och intensiteten i arbetet ger en stark upplevelse. Samtidigt finns något oerhört ömtåligt, svalt och känsligt över glaset som material och kontrasten mot den hårda, heta processen är intressant.«

Vinglaset är Dahlströms personliga favorit och det glaset var också utgångspunkt för uppdraget. För att utforma det valde Dahlström att gå till väga på det sedvanliga sättet för industridesign-projekt: genom att dekonstruera, analysera och bearbeta varje del av glaset.

Karaff i serien Informal från Orrefors.

Karaffen i serien Informal finns i varianterna klart och färgat glas i svart eller oliv med tillhörande skål.

»Jag ville dela upp glaset för att förstå de olika funktionerna«, berättar Dahlström som började analysen med att titta närmre på kupans tre delar. Han valde att arbeta med en grund botten så att vätskans yta förblir stor även när det är relativt lite dryck i glaset.

Glasen i serien Informal från Orrefors.

Glasen i serien Informal från Orrefors återspeglar informell elegans.

»Det är viktig för hur stor del av doftämnena som kommer i kontakt med luften. Mellandelen på kupan är utformad som en kon som stänger kupan svagt, en vanlig gest på ett vinglas. Jag ville vara ganska försiktig med den här vinkeln, eftersom jag tycker att glas som sluter till hårt kring drycken känns mer ämnade för experter. Informal ska vara ett glas för alla och dessutom passa många olika drycker, därför ville jag ha en relativt öppen kupa som utstrålar informell enkelhet. Den övre delen av kupan är parallell eftersom det ger ett bra flöde när man ska dricka.«

Champagneglas med låg fot.

Den låga foten gör att champagneglaset sitter stadigt i handen.

Foten fick bli relativt låg för att ytterligare förstärka det enkla uttrycket. Speciellt på champagneglaset gör den låga foten att glaset hålls stadigt i handen, vilket kan vara lämpligt vid mingelsituationer. Champagneglasets strömlinjeformade, snäva flöjtform kontrasterar de övriga glasens vida botten men finner sin plats i familjen tack vare den låga foten och dess skarpa form.

Konturen är glasens signatur.

»Konturen är glasens signatur. Jag är väldigt nöjd över hur väl den fungerar på alla de olika glasen, både det höga champagneglaset och vinglaset, samma kontur men väldigt olika proportioner.«

Hur fick du fram tydligheten och uttrycket i det genomskinliga, tunna glaset?

»När man tänker på att ett glas oftast avbildas tomt mot en vit bakgrund blir det nästan svindlande, det enda som återstår då är en konturlinje, och den linjen är glaset. Det är väldigt viktigt att den linjen har spänst och det kräver en del arbete. Jag var bestämd över hur jag ville ha vinklarna i de olika delarna av kupan, men övergångarna där emellan tog lite tid.«

Industridesignern Björn Dahlström.

Industridesignern Björn Dahlström attraheras av kontrasten mellan glasets ömtåliga, svala, känsliga natur och den hårda, heta processen bakom.

Vilka kvaliteter hos glas intresserar dig?

»Den kristallklara transparensen är en kvalitet som inget annat material har. Glaset lever alltid i samklang med sitt innehåll och sin omgivning. Dessutom syns miljön genom materialet, och omgivningen speglar sig i ytorna. Glas är oerhört komplext jämfört med trä eller metall.«

Vilken del i serien gillar du mest?

»Det måste bli vinglaset, själva utgångspunkten för serien. Det var premisserna kring vinet som mest styrde utvecklingsarbetet. Vinglaset var svårast att göra, komplext och intressant.«

Så hittar du bästa naturvinerna – vingurun Frida Lund tipsar

Vad dricker du helst i vinglaset?

»Förutom vin, så tycker jag om att dricka vår egen äppelmust i det. Jag och min fru, Anna von Schewen, har hundra år gamla äppelträd i vår trädgård som ger mängder av frukt varje år.«