Svenska institutets gästlägenheter i Paris.

Så sprids svensk design i Paris – se nya lägenheterna

När Svenska institutets gästlägenheter i Paris skulle fräschas upp tog institutet chansen att samtidigt stärka sin designprofil genom samarbeten med svenska designer, arkitekter och inredningsföretag.

Annons

Svenska institutet (SI) huserar sedan 1971 i renässanspalatset Hôtel de Marle i hjärtat av Marais i Paris. Granne med designerbutiker, gallerier och Picasso-museet, i de mysiga kvarter som en gång var stadens judiska område, finns alltså en liten bit av Sverige i form av Tessinstitutet och Svenska institutet i Paris.

Det här är Sveriges enda kulturhus utomlands och en viktig mötesplats för svensk-franska och andra internationella samarbeten. Varje år upplever cirka 100 000 besökare svensk kultur i olika former i palatset och institutets innerträdgård. Verksamheten omfattar konst-, design- och fotoutställningar, filmvisningar, konserter, seminarier och ett kafé.

Ella Westlunds bord med gjutna ben.
Ella Westlunds bord med gjutna ben av aluminium bär spår av händer efter formarna som gjorts i lera. I samarbete med Palmgrens har Beckmansalumnen Carl Cavallius skapat ett grafiskt program med specialritad typografi och ett mönster som präglats på askar, burkar, galgar och underlägg.  

Hôtel de Marle rymmer också sex gästbostäder som svenska forskare, kulturarbetare och konstnärer kan ansöka om att få använda som korttidsboende. Ungefär hundra personer bor här varje år och när gästlägenheterna var i behov av uppfräschning tog institutet tillfället i akt att stärka sin designprofil.

Annons

Sex huvudutställare bjöds in för att inreda gästlägenheterna och dessa i sin tur valde vilka formgivare de skulle samverka med. De designteam som uppstod var Carl Malmsten med Anna Kraitz, inredningsarkitekt Ulf Agnér och TEA, Beckmans designhögskola och Paris college of art, Svenskt tenn, Gärsnäs med Färg & Blanche och Dux med Septembre Architecture & Urbanisme.

Sovrum med ljus design inredning.
Gästbostad inredd av Beckmans designhögskola i samarbete med Paris College of Art. Sänglampor, design Sara Sjöbäck, producent Målerås. Sängbord och reflekterande verk i borstat stål, Ella Westlund. Sänggavel, Hanna Wik och Robert Wettebrant, producent Dux. Gardiner och överkast, Astrid.  

Utöver dessa har över 40 svenska varumärken medverkat till att skapa en genuin svensk känsla i varje enskild detalj i rummen. 2019 visades de nyrenoverade och nyinredda gästlägenheterna, vardera om ett rum och med två bäddar, upp för publik för första gången.

»Sverige äger en fantastisk mötesplats mitt i de myllrande Maraiskvarteren. Det är unikt. Vi är stolta över att kunna visa upp svensk nutida design för den franska publiken«, säger Ewa Kumlin, chef för Svenska institutet i Paris.

Annons

»Intresset för de nyrenoverade gästlägenheterna har varit stort sedan starten. Vid öppningen hösten 2019 bjöd vi in den samlade franska presskåren, vilket resulterade i besök av över hundra journalister och influencers. Tidningar som Elle, Le Monde och Ideat var några av dem som uppmärksammade satsningen. Även France Télévisions, gjorde ett inslag från lägenheterna som sågs av över 800 000 personer«, berättar Ewa Kumlin stolt.

Välkomnande och varmt krypin med blåa fåtöljer.
Färg & Blanche har i samarbete med Gärsnäs inrett ett varmt och välkomnande krypin under Hôtel de Marles brutna tak. Några av föremålen är specialtillverkade för rummet av Färg & Blanches egen studio. Fåtöljen Emma designades 2013.  

Kort efter den storstilade invigningen kom pandemin och Paris blev tystare och såg allt färre besökare. Men det finns fortfarande möjlighet att se gästlägenheterna, även om du inte är konstnär, kulturarbetare eller forskare. Rummen kommer nämligen att vara öppna för allmänheten under två veckor i samband med Paris Design Week i september 2022 och 2023.

Annons

En av lägenheternas koncept går under namnet »Två skolor, ett projekt«. Här har inredning och möbler skapats av nio alumner från Beckmans i samarbete med masterstudenter från Paris College of Art. Gruppen ville skapa en flexibel och harmonisk bostad med såväl genuin hantverkskänsla som överraskningar, både funktionellt och estetiskt. Målet var att föra samman historia, framtid och olika kulturer till en harmonisk helhet i en miljö med hemkänsla.

Lägenhet inredd av byrån Septembre architecture & Urbanisme i samarbete med Dux.
Lägenhet inredd av byrån Septembre architecture & Urbanisme i samarbete med Dux. Projektet, som fick namnet »Ett eget rum«, anspelar på Virginia Woolfs essä och är en hyllning till kvinnliga konstnärer genom tiderna. Bordet Drum formgavs av Yngve Sandström 1979 och stolen Sam av Sam Larsson 1974.  

»Vi ser att arbetet kan öppna för att en större internationell publik ska intressera sig för ung svensk design och upptäcka nya framtida designers kreativitet, formkänsla och omsorg om hantverk och material, säger Annika Berner«, som leder Beckmans alumnprojekt.

Färg & Blanche syr möbler i trä med en industriell symaskin.
Färg & Blanche var först i världen att sy möbler i trä med en industriell symaskin. Den nyskapande träsömnadstekniken syns i rummet de inrett i samarbete med Gärsnäs.  

»Projektet har gett nyexaminerade möjlighet att delta i internationellt samarbete och i nära arbete med svenska producenter och hantverkare«.

Annons

Svenska institutet och Hôtel de Marle

Svenska institutet är nära sammankopplat med Tessininstitutet som grundades 1933 på initiativ av konsthistorikern och kulturrådet vid Svenska ambassaden i Paris, Gunnar W Lundberg. I början av 1960-talet sökte han en ny lokal för Tessininstitutet och dess konstsamling.

Svenska institutet i Paris.
Konsthistorikern och kulturrådet vid Svenska ambassaden i Paris, Gunnar W Lundberg, lyckades i början av 1960-talet övertala den svenska regeringen att för statens räkning köpa det då nedgångna palatset.  

Lundberg lyckades övertala den svenska regeringen att för statens räkning köpa det då nedgångna palatset. I samband med att Svenska institutet i Paris 1971 flyttade in i Hôtel de Marle, donerade Lundberg konstsamlingen, som i dag förvaltas av Nationalmuseum, till svenska staten.

Publicerat 28 februari 2022
Annons