Trendspaning: Så ser svenskarnas drömboende ut

En röd stuga med vita knutar vid havet är sedan länge förknippat med sinnebilden av Sverige. Det är också svenskarnas mest eftertraktade husdröm, visar Svensk Fastighetsförmedlings senaste trendrapport.

Annons

Varannan svensk drömmer om ett nytt boende och högst upp på listan står ett skärsgårdhus med stora fönster och havsutsikt. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings Trendrapport 2016. Funkisvillor med altan och stor trädgård kvalar in på andra plats.

Läs även: Privat ö med villa och egen hamn till salu – mitt i Stockholms skärgård

Foto: Scandinavian retreat
Foto: Scandinavian retreat  

Vi ser även en växande grön trend och en längtan efter närhet till naturen. Många svenskar önskar sig nämligen ett trädgårdsland, växthus och en egen trädgårdsmästare.

Läs även: Så har bostadsmarknaden förändrats de senaste 10 åren

Foto: Patric Johansson
Foto: Patric Johansson  

 Med gröna fingrar kommer också ett större klimattänk – mer än åtta av tio svenskar kan även tänka sig att göra sitt hem mer miljövänligt. Då handlar det inte bara om att välja lågenergilampor utan att med hjälp av avancerad teknik energieffektivisera sina hus.

Annons

– Även om fler väljer att flytta till städerna så finna ändå drömmen om den svenska skärgårdsidyllen kvar. Fler svenskar ställer dessutom krav på att våra bostäder ska anpassas efter miljön och många väljer att betala extra för det. Viljan att leva mer hållbart är större än på länge, säger Tanja Ilic, vd på svensk Fastighetsförmedling.

Läs även: Tio svenska hussnackisar

Foto: One kind design
Foto: One kind design  

Här är svenskarnas drömboende

Skärgårdshus med stora fönster och havsutsikt 28 %

Funkisvilla med altan och stor trädgård 18 %

Röd stuga i skogen med vita knutar och öppen spis 13 %

Sekelskiftslägenhet med stuckatur och kakelugn 10 %

Modern lyxsvit högst upp i en skyskrapa 6 %

Bondgård på landet med lada och djurhållning 6 %

Herrgård med kristallkronor och fontäner 4 %

Det vill svenskarna ha i närheten av sitt hem

Natur och grönområden 64 %

Matbutiker 46 %

Kommunikationer 40 %

Sjö och hav 38 %

Jobb 37 %

Annons