Annons

Annons

Unikt arkitektritat sommarhus i Norrtälje – se alla bilder



Ett hus som följer en tomtritnings vinklar ända in i den platsbyggda bokhyllan, ritat av arkitektduon Guise.

Det sitter som ett yxhugg i Roslagsbacken, stilfullt och vinklat i mixen av naturmark, sommarkåkar och vattenbryn. Det är lätt att tänka att någon har dragit dramatiska vinklar i datorn och snitsat till en häftig kåk, men här finns mer substans än bara arkitektoniska effekter. Jani Kristoffersen – som har ritat huset tillsammans med sin kollega
Andreas Ferm, som han driver arkitektkontoret Guise med – berättar om vädersteck, utsikter och tomtens speciella vinklar.

Annons

– Egentligen är byggnaden superkontextuell och fångar upp naturens riktningar som tas in i huset som genom ett filter och sätter avtryck.

Läs mer: Avskalad minimalism hemma hos Kings moderedaktör

Granträ i fasaden, behandlat med Organowood, ett svenskt patent som påskyndar oxideringen i trä, som då snabbt blir hårt och motståndskraftigt. Det är ett biomimetiskt material som härmar naturens egna processer. En vätska sugs in i träet. Både röt- och flamskyddat.

Granträ i fasaden, behandlat med Organowood, ett svenskt patent som påskyndar oxideringen i trä, som då snabbt blir hårt och motståndskraftigt. Det är ett biomimetiskt material som härmar naturens egna processer. En vätska sugs in i träet. Både röt- och flamskyddat.

Huset byggdes av lokala byggare, men INC (Guise’ systerföretag) har handlat upp allting, kök och fast inredning. Dinesen-golven är lagda snett i tomtens vinkling och fångar på det viset upp gränserna utanför och repeterar dem inåt. »Det gör jättemycket för golvet. Avsluten är råa och med attityd.« Fåtölj Eva av Bruno Mathsson. Kuddar, Axlings. Nedan: Bänk, George Nelson, Artek.

Huset byggdes av lokala byggare, men INC (Guise’ systerföretag) har handlat upp allting, kök och fast inredning. Dinesen-golven är lagda snett i tomtens vinkling och fångar på det viset upp gränserna utanför och repeterar dem inåt. Bänk, George Nelson, Artek.

Huset ritades som två delar, som försköts i längdled som bastanta skärbrädor. Glidningen ger ett smäckert uttyck åt ett annars ganska kraftigt hus. På de ytor som sköts fram skapades plats för fönster och inuti blev rummen en mix av vrår, hörnor och större rum. De boende kom till kontoret med drömmar om ett sommarhus, med allt det man önskar sig av semestrar: utsikter, vila, krypin, matlagning. Köket skulle ha utsikt över en ängsmark och ha egen entré. Det skulle finnas ett soligt och vindskyddat hörn, tvättstuga, två badrum, fyra sovrum och ett utsiktsrum. Fasaden skulle vara grå.Guise tog sig an utmaningen.

— Vi är duktiga på att brygga över mjuka och hårda värden. Beställaren kommer med tankar och bilder och vi ska översätta dem till något hårt och faktabaserat som ska kunna byggas, dessutom med många människor inblandade.

Läs mer: Kika in i Tove Janssons fantastiska studio i Helsingfors

Fåtölj Eva av Bruno Mathsson. Kuddar, Axlings.

Fåtölj Eva av Bruno Mathsson. Kuddar, Axlings.

Gipsväggar med reglar. Det är enklast och billigast. »Trä är en annan typ av kostnad.« Fåtölj Bau chair från Seletti, finns hos Fablab.

Gipsväggar med reglar. Det är enklast och billigast. »Trä är en annan typ av kostnad.« Fåtölj Bau chair från Seletti, finns hos Fablab.

guise15 kopia

Det är klokt byggt. I mitten står en stadig servicekärna med badrum, tvättstuga och kök, stammar, el och eldstad. Så byggdes husen förr, då allt samlades kring murstocken i centrum av kåkarna. Det är billigare att bygga på det viset. Huspriset ligger faktiskt under snittpriserna även i kataloghusvärlden.
Guise har sedan starten 2008 gått sina egna vägar, sökande något annat än standardmässiga lösningar kring hemmens öppenhet.

– Vi kämpar emot den typ av tomma planlösningar med ytor där inget fäster och där man inte kan bygga in hemligheter, säger Jani och visar en bild på The glass house, den amerikanske arkitekten Philip Johnsons låda från 1949, som är urtypen för glasade hem och synen på livet som ett perfektionsprojekt som kan visas upp i vitrin.

Treglasfönster med argongas. Golvvärme finns på båda planen. Soffa Ire.

Treglasfönster med argongas. Golvvärme finns på båda planen. Soffa Ire.

Ett hus fullt av möjligheter att skapa fina vrår. Den öppna spisen fick en härlig grön färg. Stol Asplund.

Ett hus fullt av möjligheter att skapa fina vrår. Den öppna spisen fick en härlig grön färg. Stol Asplund.

Guise hämtar mycket av sin inspiration från filmens sätt att leda handlingen framåt i sekvenser. På samma sätt vill de förhålla sig till rumsbildningar.

– Vi är intresserade av att sätta arkitektur i sammanhang. Annars är det lätt att det bara blir interna referenser, hus som inspirerar andra hus, säger Jani och berättar om 1700-talets panoptikonbyggnader – runda fängelser, där övervakningen formade arkitekturen.

Läs mer: Veckans inspirationshem: Makalös villa i internationell design

Platsbyggt kök i plywood och med granitskiva. Stolar vid matplatsen, Tip ton av Vitra.

Platsbyggt kök i plywood och med granitskiva. Stolar vid matplatsen, Tip ton av Vitra.

Den inbyggda bokhyllans vinklar följer husets vinklar. Varje streck drivs av en tanke.

Den inbyggda bokhyllans vinklar följer husets vinklar. Varje streck drivs av en tanke.

Guise

Guise_5

Guise

Består av Jani Kristoffersen
och Andreas Ferm, som
träffades på KTH i slutet av
90-talet. Guise har sedan
starten 2008 jobbat med hem,
kontor och miljöer i Sverige,
Europa, Kina och USA, bland
annat för Winkreative och
japanska Toto. De har också
gjort konstinstallationer och
butiker, bland annat för
modemärket Fifth avenue
shoe repair. Husarkitekter för
Fotografiska sedan 2010.

Texten är en bearbetad version av ett reportage som ursprungligen publicerats i Residence nummer 8. 

Text: Petter Eklund

Foto: Andy Liffner 

Styling: Thomas Lingsell

Läs mer: Kika in i Carl Eldhs magiska ateljé – en lantlig oas mitt stan

Få mer av Residence – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

Gilla Residence på Facebook

LÄS OCKSÅ

(30)
(0)


Annons



Laddar