Monica Förster – designer och grundare av Monica Förster design

Vilka utmaningar har du mött jämfört med andra år när det gäller din verksamhet?

»Det här året har varit väldigt olikt alla andra år. Hela våren brukar vara full av releaser och jag reser normalt väldigt mycket, ställer ut och marknadsför olika projekt tillsammans med mina samarbets­partners över världen. Samtliga releaser har blivit inställda och många länder som vi jobbar med har varit i lockdown vilket innebär att det också varit svårt för dem att sälja våra produkter. Jag har inte kunna visa nya projekt på plats och inte heller kunnat generera nya projekt som bygger mycket på relationer och att man träffas. Allt går inte att boka i teams eller zoom utan ibland handlar det också om att det finns en möjlighet att mötas utan att det varit planerat tidigare och på så sätt skapa jobb. Vi har fått göra om samtliga releaser, inklusive en vernissage som fick planeras om tre dagar innan vi skulle öppna, till digitala releaser. Detta kräver resurser för digital media och vi har också varit tvungna att dubbelarbeta, dvs först planera för fysiska releaser och sedan göra om hela jobbet till digitala releaser. Det här tar också mycket tid från vår kärnverksamhet – formgivningen, och framförallt så är allt så mycket mera tråkigt när man inte kan träffas, spontant utbyta ideér, äta middagar, skratta högt, kramas och glädjas tillsammans.«

Monica Förster, designer och grundare av Monica Förster design

Monica Förster. Foto: Per Ranung

Vilka lärdomar kan du och din verksamhet dra från Corona?

»Vi behöver reagera ännu snabbare än tidigare på möjligheter som bjuds. Gör vi inte det finns det många andra som står i kö och tar möjligheten direkt.«

Är det något som har fungerat bättre? Vad har varit bäst, och vad har varit sämst?

»Jag har diskuterat med hela studion men vi kan inte komma på något som fungerar bättre än före Corona. Vi har en fin sammanhållning i studion. Många kunder har tagit lång tid på sig och avvaktat in i det sista med att besluta om projekt. Det har varit svårt att planera för jobben i studion.«

Dina bästa överlevnadstips?

»Flexibilitet!«

Kommer du förändra ditt sätt att jobba framöver?

»Vi har jobbat med kunder över hela världen. Därför har det under många år varit nödvändigt för mig att ha digitala möten så det är inget nytt för oss. Jag föredrar dock att träffa folk på plats. Personliga relationer som inte schemaläggs är så mycket mera kreativa och omges inte av en grå torr dimma som kommer från skärmen.«

Hur kommer inredning påverkas av pandemin?

»Vi har själv beställt ett Tucano-skrivbord från Zanotta som vi precis ritat. Nu ska det få en fin plats hemma hos mig.«

Mati Trays av Sebastian Herkner

Monica Förster är kreativ chef på det bosniska trämöbel­företaget Zanath. Under Corona-året satsade man på en special-kollektion med mindre accessoarer som heter Zanat Lockdown Dialogues, här Mati Trays av Sebastian Herkner. Foto: Monica Förster

Petrus Palmér – vd och grundare Hem

Vilka utmaningar har du mött jämfört med andra år är det gäller din verksamhet?

Petrus Palmer, vd och grundare Hem

Petrus Palmér med skulpturen Superscene för Hem som lanserades 2019 i Milano. I år blev det ingen Milanomässa. Foto: Erika Svensson

»Vi har haft ett lustigt år, som de flesta. Vi som arbetar på Hem har klarat oss undan smittan, men verksamheten har påverkats på olika sätt. Vi har fått båda sida sidor av myntet, med en ökning i försäljning till privatkunder, men en minskning i försäljning till kontor och företag. Vi har varit snabba på att ställa om, och fokuserat ännu mer av våra resurser digitalt. Vi är ju från början ett digitalt drivet företag, så för oss har det inte varit så omvälvande, men vi är nog alla chockade av kraften i skiftet mot online.«

Vilka lärdomar kan du och din verksamhet dra från Corona?

»En lärdom är att designvärlden inte är fullt lika beroende av fysiska event som vi kanske trott. Vi har framgångsrikt kunnat engagera kunder och släppa nya produkter, utan att behöva träffas fysiskt. Vi längtar, som alla, efter att få träffas i större sammanhang, men de tillfällena behöver inte nödvändigtvis ske i samband med produktsläpp eller designveckor.«

Är det något som har fungerat bättre? Vad har varit bäst, och vad har varit sämst?

»Vårt långsiktiga arbete och investering i försäljning online har visat sig vara helt rätt, däremot så öppnade vi ett showroom i New York i mars, och det har väl inte varit någon höjdare än så länge!«

Dina bästa överlevnadstips?

»Jag har personligen spenderat mycket mer tid med familjen, vilket har varit välkommet. Vi har varit ute mycket, lagat mat hemma och spelat spel. Jag brukade resa mycket, så det är helt klart ett positivt skifte.«

Kommer du förändra ditt sätt att jobba framöver?

»Det är uppenbart att kontorsjobbet kommer förändras för gott. Som ungt och globalt företag hade vi redan mycket fokus på digitala verktyg. Men det har blivit ännu mer fokus på flexibilitet i tid och plats, som jag tror är här för att stanna.«

Hur kommer inredning påverkas av pandemin?

»Hemmet har blivit ännu viktigare! Att ha ett om­bonat och funktionellt hem värdesätts högre. Det kan man se på huspriser, och på intresset för heminredning. Jag hoppas att vi även kommer fokusera på att köpa bättre saker som håller länge.«

Stolen Puffy

I år lanserades ett samarbete med brittiske designern Faye Toogood, stolen Puffy. Foto: Erik Lefvander

Magnus Wästberg – grundare Wästberg Lighting

Magnus Wästberg, grundare Wästberg Lighting

Magnus Wästberg.

Vilka utmaningar har du mött jämfört med andra år är det gäller din verksamhet

»Extrem osäkerhet och svårighet att planera.«

Vilka lärdomar kan du och din verksamhet dra från Corona?

»Betydelsen av förmågan till tydligt kortsiktigt fokus utan att tappa fart, kraft och riktning eller kompromissa med långsiktiga mål och grund­läggande värden.«

Är det något som har fungerat bättre? Vad har varit bäst, och vad har varit sämst?

»För oss sammanföll Covid med ett flertal strategiska vägskäl. Pandemin har gjort dessa beslut tydligare och mer angelägna. Det är onekligen både tråkigt och försvårande att inte kunna träffa kunder och andra samarbetspartners ”på riktigt”.«

Dina bästa överlevnadstips?

»Fokusera på det som verkligen har betydelse, kortsiktigt såväl som långsiktigt.«

Kommer du förändra ditt sätt att jobba fram­över?

»Ja, i grunden.«

Hur kommer inredning påverkas av pandemin?

»Jag tror att pandemin, på ett både övergripande och djupgående vis, äntligen har fått oss att på riktigt fundera kring hur vi bör och hur vi vill leva. I stort och smått. Detta kommer givetvis att sätta stor prägel på hur vi formar de inomhusmiljöer i vilka vi spenderar merparten av vår tid.«

Lampan Halo av David Chipperfield

Wästberg hann lansera en kollektion nya lampor på Stockholm Furniture Fair, bland annat Halo av David Chipperfield. Foto: Simon Menges

»Exakt hur återstår att se. Ett antal stora förändringar, som har varit på gång under en längre tid, accelererar. Nya tillkommer. Andra spelar ut sin roll. För oss som industri är det viktigare än någonsin att utveckla relevanta lösningar för dessa nya behov och problemställningar. Lösningar som ger riktning, guidning och struktur i en tid som är så starkt präglad av förändring och ovisshet.«

Eero Koivisto – arkitekt /medgrundare av Claesson Koivisto Rune

Vilka utmaningar har du mött jämfört med andra år är det gäller din verksamhet?

Eero Koivisto, arkitekt /medgrundare av Claesson Koivisto Rune

Eero Koivisto. Foto: Knut Koivisto

»Att driva våra olika projekt på distans – både inom och utanför studion – har nog varit den största utmaningen. Arkitektur och design är verksamheter som görs av många människor som samarbetar tillsammans. Då är det svårt att inte kunna träffas.«

Vilka lärdomar kan du och din verksamhet dra från Corona?

»Att snabbt kunna analysera och genomföra organisatoriska och ekonomiska förändringar när situationen så kräver. Att kunna växla och förändra perspektivet i en hastigt skiftande omvärld. Och att det är bra med lite pengar på banken.«

Är det något som har fungerat bättre? Vad har varit bäst, och vad har varit sämst?

»Vi har haft mer tid att tänka igenom projekten vilket förstås varit bra. Mindre bra är att nästan alla resor (för att lägga sista handen på en prototyp, eller för att inspektera ett byggprojekt) ställts in. Att hålla på med arkitektur och design – som till stor del handlar om den fysiska objekt – är väldigt omständligt och svårt på distans.«

Dina bästa överlevnadstips?

»Att ta en dag i sänder och hålla huvudet kallt. Att hålla hårt i pengarna. Att inte gripas av onödig panik. Att tänka på att det trots allt är en övergående situation. Om pandemin skulle liknas vid ett maratonlopp så är det bra att inte trötta ut sig i den första kurvan.«

Kommer du förändra ditt sätt att jobba framöver?

»Förhoppningsvis kommer vi att försöka att slopa resor som inte är helt nödvändiga. Fokusera på det som verkligen är viktigt i yrket. Och prioritera de delarna av arbetet som är mest intellektuellt stimulerande och intressantast att utöva.«

Hur kommer inredning påverkas av pandemin?

Rum på hotellet K5 i Tokyo

Ett nytt omtalat projekt är hotellet K5 i Tokyo. Eero Koivisto om hur pandemin har påverkat arkitektbyrån Claesson Koivisto och Rune. Foto: YIKIN HYO

»Inredning, mode, och andra relativt snabb-rörliga kommersiella kulturyttringar har alltid verkligen »vänt blad« historiskt när olika kriser (krig, pandemier, lågkonjukturer etc) gått över. Man har så att säga »kastat ut det gamla« (som påmint om en svår tid) och istället omfamnat nya riktningar inom de olika områdena. Så en hyfsat kvalificerad gissning är ju att det kommer att hända mycket spännande när pandemin är över.«

Läs mer:

Gert Wingårdh ritar dyraste huset i Grand Designs Sverige

Hemma hos Bruno Mathsson – Sveriges mest beryktade designer

Dansk dröm på Sri Lanka – semestervillan K House