Jonas Bohlin – möt en av sveriges mest kända formgivare

Jonas Bohlin är en av Sveriges mest kända inredningsarkitekter och formgivare. Hans verk har präglat våra hem – och våra liv på krogen.

Annons

Att kliva in på krogen ska vara en schlager. Man vill ha ett omedelbart stämningsbyte. Förväntan ska väckas, världen utanför ska tack så mycket stanna utanför och sjunka undan.

Vi går på restaurang av en anledning – vi vill se något annat, känna något annat, omfamnas av en bättre värld. Få mat och omtanke, en blick, ett bra samtal. Något att vila ögonen på. Vi vill vara snygga själva. Allt detta kräver en inredningsarkitekt, en riktigt bra sådan. Maten kan vara toppklass, sällskapet likaså, om omgivningen är fejk och belysningen usel, ja då är det svårt att rädda hem det hela.

Jonas Bohlin har under årtionden säkrat Stockholmarnas krog- och restaurangupplevelser, skapat klassiska världar att fly in i, på Riche, Sturehof, Rolfs kök, Tranan, Taverna Brillo, Stadshuskällaren, The Hills, AG, Luzette och prisade Aira.

Jonas Bohlin 70 år - Röster om Bohlins designklassiker genom åren
Jonas Bohlin 70 år - Röster om Bohlins designklassiker genom åren
0:58

Det är nog där, på krogen, som gemene man har upplevt hans verk mest. Där och under skenet av Star, den lamparmaturen som också hänger på mängder av krogar, men även i mängder av privata kök runtom i Sverige.

Jonas Bohlins Kvist på resturangen Herr Nilsson
Restauran Herr Nilsson 2002 med Kvist i taket.  

Att kliva in på en fabrik kan också vara en schlager.

Plingplongpling låter det när vi kommer in i Örsjö belysningsfabrik, stället där Jonas Bohlins lampor blir till, i småländska Nybro. Det är inte dörren som plongar utan det är märkliga sfäriska ljud, kanske typisk installationsmusik som plingar och plongar därinne i byggnaden. I fabrikslagret som sträcker sig åt olika håll längre fram är det mörkt denna torsdag i november, och det enda som lyser är ljuskällor av Jonas Bohlin.

Annons

Utställningen som vi har bussats ner till från Stockholm heter Saker. Och den intar hela lagret och delar av fabrikslokalerna. Inom loppet av två sekunder fattar resesällskapet, ett 20-tal designjournalister från Stockholm, att den fem timmar långa tågresan till Nybro har lönat sig.

Det här är någonting speciellt att uppleva och se. Det är nämligen, som en av medresenärerna sammanfattar senare, som att kliva rakt in i Jonas Bohlins huvud.

Utställning av Jonas Bohlin i Nybro
Utställningen Saker i Nybro, i fabrikslokalerna av Örsjö belysning, november 2022.  

Musiken har Jonas gjort själv, hemma i Nacka på flygelns och cellons strängar. Det är mycket suggestivt och efter några timmar inne på lagret har ljudet definitivt ätit sig in i ens eget huvud.

Direkt framför besökarna ligger som första artefakt ett stort oljeporträtt på Jonas farfar på ett bord, och ovanför svävar en av Jonas lampskapelser, Korall, som ett skimrande nystan av metallrestprodukter.

Annons

Mellan lagerhyllorna öppnar sig rummet och små belysta öar med Jonas föremål dyker upp. Klassiker som betongstolen Concrete och tyllampan Liv samsas med stolar, bänkar och bord av Jonas olika kollektioner.

JONAS BOHLIN

Ålder: 70

Bor: i Nacka utanför Stockholm.

Gör: Inredningsarkitekt och designer

Aktuell med: designbaren på Stockholm Furniture Fair och några hemliga projekt.

Jonas Bohlin
 

Med Örsjö har Jonas jobbat under 25 år, sedan 1998.

Senare på kvällen berättar Roland Hjalmarsson, tidigare Örsjös ägare och numera styrelseordförande, hur han köpte Örsjö 1994 och tyckte att han hade införskaffat ett företag med bra utgångsläge. En kundundersökning kom dock med det nedslående svaret att sortimentet var »ganska trött« och behövde uppdateras.

In kom Jonas Bohlin. Som ritade en lampa som dömdes ut av förståsigpåare som något som aldrig skulle hänga i ett rum, i råkoppar. Den lampan är nu en klassiker: Kvist. Och kusin till den belysningen som säljs allra mest, Star, med tre till sex ljuskällor.

Annons

Jonas Bohlins karriär börjar med hans examensarbete för Konstfack 1981. Han gör en stol som skakar om Formsverige. Den heter Concrete. Ett slags finger i ansiktet på allt vad trä och funktion heter, i en tid då funktionalitet är det som eftersträvas mest och framför allt. Att Jonas gör en stol i betong handlar kanske inte om att han vill provocera, utan mer om att han just där och då är väldigt bra på betong och har jobbat mycket med armeringar. Men sedan noterar han det provocerande i stolen. Och gillar det. Året efter tar Sven Lundh från Källemo in stolen till Stockholms möbelmässa och den görs då i 100 exemplar. Dessa numrerade exemplar kostar i dag i runda slängar 200 000 på auktion.

Det har gått över 40 år sedan betongstolen och Jonas tänker absolut inte prata mer om den. När vi möts igen efter några veckor efter utställningen, strax före jul i hans kök hemma i Ängsvillan söder om Stockholm, (ett hus som han har ritat själv, som figurerat i Svt och som tidigare har fått Rödfärgspriset,) klargör han att inget tråkar ut honom mer än prat om denna stol.

Betongstolen Conctrete av Jonas Bohlin
Betongstolen Conctrete från 1981.  

Vi pratar i stället om den Jonas som 15 år gammal fick prya på Finnboda varvs ritkontor. »Där hände någonting. Jag fick kontakt med nya saker, nya pennor som jag aldrig hade ritat med, och jag fick direkt rita en arbetsbänk till den stora båten Jätten Finn. Cheferna tyckte på riktigt att jag var väldigt duktig. Det var då jag fick känna att jag hade hamnat rätt, det passade mig att sitta vid ett ritbord och rita och konstruera. Det värdefulla var att jag fick en klapp på axeln, att någon såg mig. Det är väldigt viktigt för unga människor att någon ser dem och bejakar dem. Det är A och O för att hitta sina stigar.«

Annons

Insikter som kommer från en pedagog som även varit med och format flera generationer av designelever och studenter på såväl Konstfack som Beckmans. På Beckmans var han initiativtagare till och grundare av formlinjen 1992. Senare var han professor på Konstfack mellan 2004 och 2009.

»Det roligaste med mitt yrke, det är när det kommer fram före detta elever och studenter och är lyckliga och tacksamma över sitt yrkesval och det som de har åstadkommit. Då blir jag verkligen berörd.«

Vi pratar om en annan hållpunkt under 40 års verksamhet, den omtalade roddturen Liv från Stockholm till Paris. 53 vänner följde med i omgångar, under fyra månader. Roddturen inspirerade till kollektionen av föremål med namnen Liv och en utställning med samma namn på Färgfabriken. Under en månad 1997 föll besökarna i gråt, drabbade av livsdrömmarna och poesin.

Jonas Bohlin i sin ateljé
Jonas i sin ateljé utanför den prisade Ängsvillan i Nacka. Ateljén var det huset som stod klart innan han började bygga på tomten.  

Sedan februari i fjol har Jonas sambo Christine Ingridsdotter ansvar för tillverkning och försäljning av ett flertal av Jonas möbler som nu produceras och distribueras under namnet Ingridsdotter. Christine och Jonas har jobbat ihop i mer än ett decennium, sedan tiden då Jonas ritade restaurangen AG och Christine, som har en bakgrund inom modebranschen, ansvarade för textilierna och färgsättningen till inredningen. Det har hunnit bli nio till restauranger under dessa år.

Annons

»För mig är det viktigt att förmedla omsorgen Jonas lägger ner i sina inredningar och möbler, och samtidigt vara en del av den«, säger Christine.

Stolar ur Liv-serien.  

Under februari gör Christine och Jonas en bar på Stockholmsmässan, under Stockholm Furniture Fair, döpt till Underbar. I baren, som allmänheten kommer kunna titta på under lördag den 11 februari, ligger ribban högt när det gäller klimatansvaret. »Inget som finns där ska ha producerats enbart för barens skull. Vi har sett till att allt i inredningen kommer att fylla sin funktion även efteråt. Om det inte skulle kunna återanvändas får det inte vara med«, säger Christine Ingridsdotter.

En nyhet för 2023 är taklampan Andromeda, ett organiskt virrvarr. Poetiskt så klart.

Annons

»Resan med Andromeda började nog på Luzette. När jag skulle göra Luzette på Centralstationen kom jag in i den där klassicistiska arkitekturen, den väldigt manliga miljön. Och min första impuls var: Jag ska göra Svansjön härinne«, säger Jonas.

Hur kom du på det?

»Det var bara en bild som kom upp. Jag skulle skapa en kontrast till allt det hårda. Något ödmjukt och mycket starkare. Det skulle kunna vara fåglar, som flyger i väg. Jag fick också en grafisk idé kring att hela Sveriges järnvägssystem sammanstrålar där. Sedan gjorde jag denna lampa, jättestor, i den yttersta färgen ultramarin.«

Det är så det går till när Bohlin skapar miljöerna som blir våra tillflyktsorter från världen utanför. Men nu, vid 70 år, är han mer picky än någonsin med vad han tar för uppdrag. Helst inga.

Jonas design ritas alltid för hand, skisser som hamnar på servetter eller annat som finns till hands.  

Han radar upp villkoren för skapandet: »Om jag känner att jag kan göra något intressant och därmed kanske värdefullt för mig eller för andra. När jag inte har några förväntningar på mig. Jag är inte intresserad av att möta andras förväntningar, jag vill skapa själv som en treåring – titta vad jag har gjort!«

Annons

Den friaste formen av skapande uppstår när han ritar möbler och belysning. »En inredning ska fungera, man har en uppdragsgivare och så vidare. Men de flesta av mina möbler har jag hittat på själv. Då är jag min egen och största kritiker. Ibland kan jag längta efter att sitta i tunnelbanespärren och stämpla rabattkuponger. Och att få gå hem klockan fem. När man ritar en form, går den alltid göra bättre och annorlunda. Som en snöboll som bara rullar. Det kan vara frustrerande, att aldrig hitta fram till målet. Att verkligen veta när man är klar – ja. Det kallas för nattorientering.«

Jonas tittar på Christine och skrattar. »Det är något vi båda gillar, nattorientering.«

Gör ni det? Här ute?

»Vi vill inte gå en upptrampad stig. Att lockas åt sidan, där det finns något annat att upptäcka«, fyller Christine i.

Men på natten? Det är ju livsfarligt?

»Vissa saker gör man kanske bara i fantasin«, säger Jonas Bohlin. »Man ska locka fantasin och alla sinnen och skapande fantasin måste få vara med. Det måste finnas ett utrymme för läsaren och betraktaren att fylla på själv, då blir det rikt.«

Jonas Bohlin och Christine
Jonas och Christine utanför Ängsvillan i trädgården.  

Fyra röster i designbranschen om Jonas Bohlin

Mark Isitt, Arkitekturkritiker, programledare Grand designs

Vad har Jonas Bohlin betytt för svensk inredning och design?

»Lika mycket som Sigurd Lewerentz och Gunnar Asplund betytt för svensk arkitektur — tillsammans! Han besitter Lewerentzs egensinne och Asplunds empati och parar dem som om det var det mest självklara i världen. Jonas Bohlin besjälar sina verk. Han har ett totalt konstnärligt gehör.«

Har han betytt något speciellt för dig i ditt jobb?

»Min väg in i design- och arkitekturvärlden gick via facktidskriften Forum. Jag var chefredaktör i närmare ett decennium och hade det inte varit för Jonas vet jag inte vad jag hade haft att skriva om. Inte för att han spottade ur sig projekt, men det han gjorde var av sådan kvalitet (Pir F på Arlanda, Riche, Herr Nilsson, Spring, Combo…) att alla hans kolleger tvingades lyfta sig i nackskinnet. Han satte ribban. På så vis har han stärkt hela branschen. Inte bara genom sin design, utan också genom sin blotta person, genom att göra sig tillgänglig — han är ju vansinnigt skicklig på att klä sitt konstnärsskap i ord.«

Har du någon favorit bland hans möbler eller krogar?

»Det måste bli Liv-lampan. Knasig som något readymade av Marcel Duchamp, men ändå fullkomligt självklar. Hur är det möjligt? Förmodligen för att Jonas fattat att skönheten alltid övertrumfar funktionen. I hans värld heter det inte ”Form follows function” utan ”Form follows feeling”. Han bypassopererar intellektet och går rakt in i hjärtat. Och det är förstås det som gör hans produkter så livskraftiga – vi förälskar oss i dem.«

Annons

Pierre Sindre, Designer

Vad har Jonas Bohlin betytt för svensk inredning och design?

»Hans inredningar och produkter har en sensualitet och poesi som få kan bemästra. Hans restauranginredningar har varit och är stilbildande för hur vi svenskar tycker att en bra restaurang ska se ut. Med krogar som Riche, Sturehof och nu senast Aira.«

Har han betytt något speciellt för dig i ditt jobb?

»Jonas har också alltid stått upp för oss inredningsarkitekter och bedyrat att vi besitter en särskild kompetens gällande skala, taktilitet och mänskligt välbefinnande. Jag hade Jonas som professor på konstfack under min magister. Vi står ganska långt ifrån varandra rent estetiskt, men jag har alltid känt att han respekterat det jag gör.«

Har du någon favorit?

»Oj! Jonas har gjort så mycket fint. Men en klar favorit bland hans produkter är hans porslin Qvint för Rörstrand. Vi har det hemma och det åker alltid fram vid lite högtidligare tillställningar. Pratar vi möbler så är Skeppsholmen min favorit med sina negativt vinklade bakben, otroligt uttrycksfull men ändå så minimalistisk.«

Sandra Asplund, Kreativ chef på asplund design

Vad har Jonas Bohlin betytt för svensk inredning och design?

»Jonas är vår tids Karin Larsson. För mig har han betytt så mycket! Både för möblerna han ritat och de vi producerar (bland annat 25-årsjubilerande byrån Snö med Thomas Sandell) men framförallt för miljöerna de finns i, där han tar det svenska nationalromantiska, korsar med lite Paris och scenografiskt skapar en helt egen logik och magi. Allt hör alltid ihop även om det är helt olika miljöer.«

Har han betytt något speciellt för dig i ditt jobb?

»Jag minns när jag kom till Stockholm 1994 och vi hade julmiddag med mitt tidigare jobb Klara på Rolfs kök, wow! Ett sådant uppvaknande – det var den mest perfekta och vågade restaurang-inredningen jag sett, in i minsta detalj.«

Har du någon Bohlin-favorit?

»Jag har flera hemma! Tre små Liv-bord, Liv-lampan, ett koboltblå vedträ, Snö-byråer och garderober, och Matta på matta-mattan.«

Annons

Anya Sebton, Designer

Vad har Jonas Bohlin betytt för svensk inredning och design?

»Jonas har en närvaro som starkt känns såväl i hans design som i de miljöer han skapar. Han har definitivt en stor betydelse för svensk design. Genom hans nyfikenhet och analys av vad en stol, en möbel egentligen är så har han öppnat upp för ett erkännande av att produkter kan ligga mellan design och konst. Att gå in en miljö som Jonas skapat är som poesi för ögat. Genom sitt generösa mentorskap har Jonas haft väldigt stor betydelse för många svenska designer.«

Har han betytt något speciellt för dig i ditt jobb – eller annorstädes?

»Jag hade förmånen av att ha Jonas som lärare i tre år på Beckmans formlinje, som då var nystartad. Ofta tänker jag tillbaka på denna tid som otroligt rolig och underhållande. Jonas är väldigt generös i sitt lärande och vill gärna dela med sig av sina erfarenheter vilket utmanade oss i allt från skådespeleri till familjeterapi för hela klassen. Men framförallt så fick vi en enastående utbildning i att tro på oss själva utifrån våra egna tankar och idéer kring design. Vi blev alla inbjudna att delta i Liv-roddresan till Paris. Utställningen som Jonas senare satte upp på Färgfabriken är nog en av de starkaste utställningar jag varit på och som jag ofta refererar till.«

Har du någon favorit bland hans möbler och krogar i hans verk?

»För mig är hela Liv-serien väldigt stark och har givetvis gjort så stort intryck då den kom fram under tiden som Jonas var vår mentor på Beckmans. Ska jag välja en produkt så är det Parisfåtöljen. Som i all det Jonas gör så ser man tydligt vem som är avsändaren, men denna stol är för mig en helhet av balans och den poesi som Jonas ger oss. En ren linje som ändå förmedlar en hel triumfbåge överfört till en vacker outline av stolen.«

Jonas Bohlin 70 år - se 5 krogar han har inrett
Jonas Bohlin 70 år - se 5 krogar han har inrett
0:58
Annons