Villa Geiler.

Åke E:son Lindman

1:20

Efter reklamen: Kika in i arkitektparets svarta dröm i skogen

(1:20)

Hur långt kan vi gå? Kan vi renodla ännu mer? Ta grundidén längre? Det frågar sig Bolle Tham och Martin Videgård mest hela tiden. Fast aldrig högt. För ord är överflödiga.

»Vårt samarbete är rätt intuitivt«, förklarar Videgård på zoom från kontoret på Södermalm. Han och Tham har samarbetat i nära ett kvartssekel.

BOLLE THAM OCH MARTIN VIDEGÅRD

Ålder: 52 resp 53 år.

Bor: Båda bor i Stockholm.

Gör: Arkitekter och grundare av Tham & Videgård Arkitekter. Aktuella med: Ritar ett nytt kulturhus i Paris, kontorshus i Prag, ett flertal byggnader i Sverige samt sammanställer material till Arkdes utställning om kontoret som öppnar hösten 2022.

»Vår designprocess handlar inte nödvändigtvis om att förenkla, om att ta bort, snarare om att hitta lösningar som löser flera saker på samma gång«, säger Tham. »Det gäller att finna den mest effektiva lösningen som samtidigt adderar starka rumsliga kvaliteter. Då kan det vara att vi kommer fram till att det räcker med fyra kurvor för att lösa alla utmaningar.«

Bolle Tham och Martin Videgård.

Bolle Tham och Martin Videgård.

Jonas Lindström

Han pratar om kontorets arkitektur i största allmänhet – en rasande taktfast produktion som hittills förärat dem två Kasper Salin-priser – och Villa Geiler i synnerhet, nominerad till Guldstolen för 2021 års bästa inredning.

Villa Geiler

Villa Geiler som ligger i Älvnäs, Ekerö, två mil väster om Stockholm. En kub, på en höjd, omgiven av villor varav vissa väsnas väldigt, larmar och gör sig till, får asken på bergstoppen att framstå rent försynt.

Det är den inte. Villa Geiler hör till Ekerös mest säregna byggnader (och det vill inte säga lite, Ralph Erskine har ritat centrumanläggningen). Av två skäl. Dels genom sitt fönsterband, ett glittrigt presentsnöre som lindats runt detta paket i cederträ. Byggnaden liknar ett flygledartorn, har 360 graders utsikt över Långtarmen (jo) och Stjärtnäs (faktiskt), hela vägen ner till den faluröda stugan och hankgärdsgården där Älvnäs 800 boende årligen bjuds in att dansa runt midsommarstången.

Villa Geiler.

Ett flygledartorn? Ett tillhåll för fågelskådare? Det mest iögonfallande arkitektoniska greppet i Tham & Videgårds senaste villa är det omslutande fönsterbandet med sina välvda hörn. Det ger 360 graders utsikt över Älvnäs och Ekerö.

Åke E:son Lindman

»Huset är som ett solur, du kan följa ljusets vandring«, säger Tham.

»En nätt paviljong i glas och trä«, säger Videgård och delar en situationsplan på skärmen. En uppfart leder mot toppen, gör en U-sväng uppe på krönet, smyger runt huset i en perfekt bilbanekurva.

Natur möter arkitektur – kika in i Rörbäck forest retreat

»Välvda hushörn ger extra draghjälp uppför backen«, förklarar han. »Lite extra flex.« Ungefär som i Frank Lloyd Wrights Johnson wax building i Wisconsin, världsarkitekturens mest ikoniska byggnad med rundade hörn och obrutna fönsterband (fast 14 våningar hög).

Hall i trä, Villa Geiler.

Vy från hallen genom nålsögat som bildas mellan tre av de fyra kapslarna. Kapslarna är klädda i oljade ekribbor och rymmer bland annat sovrum, klädkammare och toalett.

Åke E:son Lindman

»En aerodynamisk form«, säger Tham. Med maximal utväxling, för att fortsätta bilanalogin, som för tankarna till en glasvas, eller ett omsorgsfullt skulpterat konstobjekt. En hantverkshöjd som man kan finna i Älvnäs äldre bebyggelse – här ute på halvön har funnits boende i över tusen år – men sällan i de vräkiga villor som nu ställs på plats på tunga betongpiedestaler.

»Villa Geiler skiljer sig från många av grannarna genom att den skruvar sig ner i den kuperade terrängen«, säger Tham. »Huvuddelen av källarvåningen ligger under mark. Och tack vare det har garage och sekundära utrymmen kunnat lokaliseras dit och allt vardagsliv lyftas upp till det övre planet: kök, vardagsrum, bibliotek och sovrum. Det har gjort det möjligt för oss att förhålla oss friare till planlösningen.«

Skruvad trappa, Villa Geiler.

I husets nav skruvar sig en trappa, från groventrén i källaren upp till takterrassen. Trappan, med steg i betong och vangstycke i böjträ, levererades i tre delar och vägde sju ton.

Åke E:son Lindman

Och så pekar han med pilen på det andra arkitektoniska greppet som gör Villa Geiler så speciell: de »fyra kurvorna«. De fyra kapslarna som jäser på det finslipade betonggolvet som rundstycken på en bakplåt.

»Det är lite barockt alltihop, en lek med massa och tomrum, med positiva och negativa utrymmen«, konstaterar Videgård. »Vid första anblicken förstår man inte riktigt vad de slutna rumsvolymerna fyller för funktion. Det är ingen ordning man riktigt känner igen. Detta är ett hus att upptäcka.«

»Och titta här då!« Ida Geiler tar tag i en ekribba och med ett lätt ryck följer en del av väggen med, en meter bred och hela tre meter hög. »Vi har tio lönndörrar. Jag fullkomligt älskar dem!«

Hall och lönndörr.

T.v.: Kapslarnas ekribbor gör det möjligt att kamouflera dörrarna. Huset har totalt tio ”lönndörrar”.

Åke E.Son lindman

Det är Ida Geiler och hennes man Daniel som bor här. De flyttade in för ett år sedan tillsammans med barnen Jack och Julia, nio och sex år. Ida Geiler visar mig runt via Facetime.

Så renoverades stationshuset hållbart – se bilderna!

»Vi bodde de första två månaderna i garaget, i väntan på att hantverkarna skulle bli klara med den här våningen«, säger hon och skakar på huvudet åt alla familjens uppoffringar.

Att bygga detta hus beskriver hon som en dröm. Liksom beslutet att anlita Tham & Videgård.

Kök, villa geiler.

Köket och övriga umgängesytor har orienterats till våningsplanets hörn där utsikten är som mest påtaglig. Kök levererat av Nordiska kök.

Åke E:son Lindman

»Vi har beundrat dem så länge, deras unika kombination av lek och stringens. Att möta dem var lite som att träffa våra idoler. Vi kom till deras kontor, förklarade våra behov, sa att vi gillade att laga mat och att vi ville ha en ganska lättskött trädgård. Vi sa knappt ett ord om hur huset skulle se ut. Vi sa att vi ville att de skulle ta ut svängarna.«

Efter tre månader, i januari 2019, återkom arkitekterna.

»De ville visa en ’skiss’. Men vad är en ’skiss’? Det visste vi ju inte. Så när de presenterade både ritningar och modeller blev det världens wow-upplevelse. Särskilt när de lyfte på locket, lyfte av takterrassen, och vi såg de välvda rummen. Det var ...« – djupt andetag – »Så vackert!«

Kök och trappa, villa geiler.

Fönsterbandet, som sitter mitt på väggen för att ge lika mycket väggyta över och under, är 170 cm högt och väl anpassat efter takhöjdens tilltagna tre meter.

Åke E:son Lindman

Samtidigt som hon pratar rör hon sig som genom våningsplanet. Det framstår som en labyrint. Hon går från öppet till slutet till öppet, försvinner in i ett nålsöga, välvda ribbväggar böljar från golv till tak likt plisserade gardiner, passerar en spiraltrappa, skrider ut i det vidsträckta köket och vardagsrummet. Kapslarna fyller två funktioner: de rymmer mat-, sov- och badrum, toalett och klädkammare, samtidigt som de fungerar som rumsavskiljare, bildar »torg« med plats för umgänge.

Mode möter design – kika in hos Malene Birger!

»Det är som att befinna sig i en och samma väldiga sal hela tiden«, säger Ida Geiler nöjt.

Precis den effekt som Tham och Videgård eftersträvat:

Vardagsrum, villa geiler.

Soffa från Adea av Broberg & Ridderstråle med soffbord designat av Ida Geiler själv. Den väldiga mattan från Cappelen Dimyr mäter 5,30 x 4,20 meter.

Åke E:son Lindman

»Det är mest fönsterbandet som gör det, som håller ihop våningsplanet.« Ett till synes enkelt grepp som enligt duon var projektets allra svåraste. »För att undvika att innerväggarna landade mitt i ett fönster fick vi anpassa rummens och fönstrens storlek, varje fönsterkarm behövde placeras exakt på millimetern. Fönstren är genomgående 170 centimeter höga, men de flesta varierar en aning i bredd, det finns knappt några som är identiska. Ett komplext pussel.«

För att uppnå maximal renodling.