Arkitektritat skärgårdshus

0:57

Efter reklamen: Kika in i Villa viken - ett arkitektritat skärgårdshus

(0:57)

Platsen är fantastisk. Infogat bland klippor och furuskog med utsikt över en havsvik kikar huset fram på en tomt som rymmer det bästa av två världar: en lugn sida bland grå mjuka stenar och kvällssol och en brant, sluttande, vildare sida.

Leo Beccari

Ålder: 45 år.
Bor: Vid Tessinparken i Stockholm.
Gör: Arkitekt.
Aktuell med: Några nya villaprojekt samt syns som arkitekt i TV4:s Grand designs Sverige.

När arkitekten Leo Beccari såg fritidshuset för första gången var det en mångskiftande historia som gått äldre sommarstugors typiska öde till mötes och genom decennierna blivit påbyggd och renoverad lite allt eftersom, efter generationers olika behov i livets olika skeenden. Beccaris spontana reaktion var: Här vill jag bygga ett helt nytt hus! Men någon rivning och ett nybygge var inte aktuellt, beställaren önskade annat. Det fanns starka känslomässiga band till sommarstugan och platsen att ta hänsyn till och det stod klart redan från början att Villa Viken skulle bli ett ombyggnadsprojekt.

Villa Viken i Stockholms skärgård har fått en komplett ansiktslyftning i trä och betong av arkitekten Leo Beccari och hans medarbetare på arkitektkontoret Vida. För att skapa rymd och luftighet togs hela den gamla inredningen bort.

Mikael Lundblad

Ett öppet sommarhus

Leo Beccari och kollegerna på Vida arkitektkontor började titta på hur de skulle kunna locka fram kvaliteterna i det befintliga huset, samtidigt värna om den känslomässiga kopplingen, och utifrån det skapa någonting samtida. Resultatet blev ett ljust och öppet sommarhus som tog ett år att bygga, ett hus som både smälter in i och är snällt mot naturen.

»Vår utgångspunkt har varit att försöka skapa mer rymd och luft för att lyfta fram naturen som omger huset. Vi har använt oss av material som trä och furu-plywood som gör så att man känner sig nära naturen även när man befinner sig inne i huset«, säger Leo Beccari.

Arkitekten Leo Beccari vid sitt ombyggnadsprojekt. Det fanns redan träpanel på vissa delar av det ursprungliga huset. Vid ombyggnaden spann man vidare på det och lät målad träpanel täcka hela huset. Färgen är grå med ett litet gult stick i.

Mikael Lundblad

Sänglampan är den tidlösa modellen från Lampe Gras som produceras av DCW Editions.

Mikael Lundblad

Kika in hemma hos loppisfyndaren Sigge Billgren

Trä och betong

Men innan det gamla huset kunde återuppstå som en elegant luftig skapelse i trä och betong fick den gamla murriga inredningen, det låga taket och de små fönstren åka ut, och takstolarna ersattes av nockbalk för att få rymd och nakenhet uppåt i huset. När den inglasade verandan togs bort var det som om hela huset fick ett ansiktslyft.

»Det var enkelt att hitta en wow-känsla bara genom att strippa ner det som fanns på platsen«, säger Leo Beccari.

De fyra stora vaserna/skulpturerna är från Melanie Baker, Konsthantverkarna. De två mindre fanns redan i huset.

Mikael Lundblad

Någonstans under instängdheten och trångheten ruvade sommarstugan på riktig guldpotential. Huset hade måtten som krävdes för att det skulle gå att bygga en central köksdel i mitten, som resten av huset kunde planeras kring.

»Det var inte bara ett kök vi placerade i mitten av huset utan en arkitektonisk möbel. Ofta när man skapar mycket rymd och öppnar mot taket behöver man en plats där man trycker ner takhöjden för att förstärka den andra rymden så att det blir ett spel, en kontrastverkan. Det kändes naturligt att köket fick ha lite lägre i tak.«

Köket och vardagsrummet

Köket konstruerades som ett rum i rummet med sammanhängande vardagsrum och matrum. Två öppningar i väggen släpper in ljus och gör så att den som står i köket kan kommunicera med övriga som befinner sig i huset. Man valde samma material som i husets väggar och innertak: knivskuren furu-plywood, ett material som Beccari talar sig varm för.

Köket utformades som ett rum i rummet med lägre tak än i övriga huset och öppningar i väggen som släpper in ljus. Här kan man laga mat samtidigt som man har utblick ut i huset.

Mikael Lundblad

Vasen kommer från Konsthantverkarna. Duken från Himla. Lilit Asiryan har gjort fatet och skeden.

Mikael Lundblad

»Det kändes som om knivskuren plywood fungerade väldigt bra tillsammans med skogen runt omkring. Det är en lite mer kostymig plywood med mer elegans. I det här projektet behövdes ett något stramare trä som pratade med de karga furorna som nästan är lite pinniga.«

Fönsterkarmarna består av massiv furu. »Det är väldigt tacksamt att jobba med trä. Det har så fina egenskaper. Man behöver bara olja det eller ibland till och med lämna det obehandlat«, säger Leo Beccari. Fåtöljerna i cognacsfärgat läder heter Bollo och kommer från Fogia. Skulptur i gotländsk kalksten gjord av Stefano Beccari och vasen på golvet är Hourglass pot från Ferm Living. Skulpturen på bordet är tillverkad av Melanie Baker, Konsthantverkarna. Ljusstaken på bordet är signerad Emelie Thornadtsson. Fatet på bordet är av Lilit Asiryan.

Mikael Lundblad

Soffan är designklassikern Strips från Arflex. Koppen kommer från Hasami porcelain och pläden från Pihl Strehl. Kudden är från &Tradition. Tekannan är vintage.

Mikael Lundblad

Hemma hos Carl Wilhelm Hirsch – där konsten står i centrum

Stål och plywood

Villa Viken blev ett extra roligt uppdrag för Vida eftersom beställaren inte stannade vid ombyggnad utan ville gå hela vägen och låta arkitektbyrån föreslå möbler och inredning. Det passade Vida utmärkt eftersom företaget även designar möbler och inredning som man gärna lyfter in i sina projekt för att få fram en helhet och en unik Vida-känsla. Det är Vida som gjort hyllan i köket av stål och plywood och stenkopparna som står på köksbänken. Även klädhängaren i hallen och de ficklampeliknande lamporna som hänger över matbordet är gjorda av företaget. Korkblocket i vardagsrummet är också en Vida-skapelse.

Hyllan Plyshelf i köket är av stål och plywood och tillverkad av Vida, liksom stenkopparna Tazz.

Mikael Lundblad

»Vi skär upp massiv kork i ett format som passar både som bord och pall. Kork är väldigt tåligt mot väder och vind och bra ur miljöperspektiv. Det kan återvinnas och det finns ett kontinuerligt skogsbruk kopplat till det«, berättar Beccari.

Huset på bergskammen är ett hus mitt emellan två tillstånd, stillheten på ena sidan och det bångstyriga havet på den andra. Beccari berättar att det under stora delar av året blåser vindar som tar tag i en, nästan som om man befann sig ute på böljan den blå, och beroende av årstid slår det in fukt, blåst och snö mot huset. Det är med tanke på dessa naturelement som huset skotts med beständig aluzink-plåt.

»Vi ville vara tydliga med att det inte bara skulle kännas som ett kök, utan som ett viktigt rum och därför la vi ganska mycket kraft på belysningen«, säger Leo Beccari.

Mikael Lundblad

Uteplatserna knyts samman med rummen inomhus

För Vida var arbetet med uteplatserna minst lika viktigt som arbetet med rummen inomhus. Utrymmena på olika platser som hänger samman runt huset planerades med hänsyn till sollägen, utsikt och vinden. I nordöst ligger en morgonplats logiskt placerad utanför de två sovrummen i direkt anslutning till ett utrymme där man kan äta frukost och lunch. En trappa upp finns en matplats med utsikt och stora avsatser där man kan ligga på dynor och sola sig.

Innertaket är gjort av furuplywood som är knife cut, skuren med kniv, med skivorna placerade bredvid varandra. Klädhängaren är tillverkad av Vida.

Mikael Lundblad

På eftermiddagen gör sig terrassdelen, som är utskuren mot klippan, bäst, här kan man sitta och se ut över vattnet med en bok i handen och när kvällen kommer kan husets invånare söka sig till utrymmet med kvällssol, lä och utegrill. Trädäcket som omger huset har en miljövänlig impregnering i stället för tryckimpregnering och åldras väldigt fint, tycker Beccari.

Trädäcket i organowood är inte tryckimpregnerat, utan har en miljövänlig typ av impregnering. Huset har plåtskotts med aluzink för att stå pall mot alla väder.

Mikael Lundblad

Fönstren har kvar samma lägen som tidigare men har fått ändrade mått och är nu kvadratiska.

Mikael Lundblad

Betongmuren som stagar upp en av uteplatserna jobbar ihop med berget och gör så att uteplatsen kommer lite högre upp och ger en helt ny utsikt mot vattnet. Utemöblerna är från Hay och modellen heter Palissade.

Mikael Lundblad

Naturen som granne

Det är inte bara i detaljerna som Villa Viken genomsyras av skonsamhet mot och känsla för naturen. Själva grundpremissen för projektet, att använda ett befintligt hus och bygga om det i stället för att riva och bygga nytt innebär mindre miljöpåverkan.

»Vi har till övervägande del försökt jobba med trämaterial som är naturvänligt, men vi har också använt betong som är mindre miljövänligt i framställningen, men betong har en beständighet som behövs på platsen. Både betong och trä åldras väl. Med åren kommer huset att växa ihop med skärgårdsnaturen och berget«, säger Leo Beccari.

Glaspartierna med skjut- och terrassdörrar har glas ända ner till golvet så att ljuset kan spela över betongytan. Pläden på stolen kommer från Pihl Strehl.

Mikael Lundblad

En koja med tillhörande brevlåda påminner om generationer som firat sommarlov här.

Mikael Lundblad

Mark Isitt om arkitektritade huset – utan el och vatten