Hemma hos Carl Wilhelm Hirsch – där konsten står i centrum

1:37

Efter reklamen: Åtta stora inredningstrender att ha koll på hösten 2021

(1:37)

I Sverige umgås vi otroligt mycket i våra hem och Carl Wilhelm kan tydligt se ett växande intresse för att utsmycka vår hem med konst. Särskilt i sitt jobb som mässchef för Affordable Art Fair, som också råkar vara den mässa där han själv köpte sina första konstverk efter sin utbildning.

År 2017 flyttade Carl Wilhelm in i en ljus sekelskifteslägenhet på Östermalm i Stockholm. Lägenheten renoverades ordentligt för att den skulle kännas som hans egen. »Jag har gjort om badrum, kök, målat om... ja, allting egentligen. Slipat ned golven. Tog in nya heltäckningsmattor. Lite omgjord planlösning, men inte så mycket«, säger Carl Wilhelm.

Carl Wilhelm Hirsch

Ålder: 33 år.

Bor: I en lägenhet på Östermalm i Stockholm.

Gör: Ansvarig mässchef, Fair Director, för konstmässan Affordable Art Fair. År 2021 infaller mässan mellan 14-17 oktober, biljetter finns att köpa nu.

Möbleringen och inredningen har fått växa fram långsamt

När Carl Wilhelm och hans fru flyttade ihop, fick han kompromissa gällande inredningen. »Det blev ju såklart en hel del förändringar, både gällande möbler, men till viss del konst också.«

De båda har dock varit måna om att slutresultatet ska kännas helt rätt. De har därför inte stressat fram några beslut kring inredningen. »Vi lät det växa fram under de senaste fyra åren. Sista tavlan, som är ett större verk, kom in så sent som februari i år. Vi har inte stressat fram det, utan varit ganska långsamma på att hitta något vi tror passar. Snarare än att fylla hemmet med något temporärt. Köper man något temporärt, som man kanske inte gillar till 110%, så är det ändå lätt att det blir kvar.«

Verk i kol, blyerts och pastell på papper av Patrik Nilsson hänger över soffan i vardagsrummet.

Verk i kol, blyerts och pastell på papper av Patrik Nilsson hänger över soffan i vardagsrummet. Den snygga väggfärgen kommer från Fired Earth, kulören heter Graphite.

Gustaf Svanberg
Vyn från soffan.

Vyn från soffan.

Gustaf Svanberg

»Jag tror aldrig att mitt hem, oavsett var det är, kommer att vara klart. Det kommer att vara en ständig förändring. Delvis för att jag är nyfiken på ny konst och nya möbler, men också för att sekunden man är klar… ”Hmm, vad ska man göra då?”. Jag har ett genuint intresse av att söka efter nytt. Vi kommer att bo i ett hem som är evigt i förändring.«

Renoverat kök med köksbänk i natursten.

Renoverat kök med köksbänk i natursten.

Gustaf Svanberg
Lägenheten ligger på femte våningen och släpper in generöst med solljus.

Lägenheten ligger på femte våningen och släpper in generöst med solljus.

Gustaf Svanberg
Ovanpå skänken i köket står ett konstverk av Rune Hagberg, som är ett av Carls favoriter i den privata samlingen.

Ovanpå skänken i köket står ett konstverk av Rune Hagberg, som är ett av Carls favoriter i den privata samlingen.

Gustaf Svanberg

Titta in i kända fotografens hem på Fårö – vackert som en dröm

Matsalen är favoritrummet

»Matsalen«, svarar Carl Wilhelm snabbt när vi frågar vilket som är hans favoritrum i lägenheten. Matsalen är det första man ser när man kommer in i hemmets hall. Ett stort valv leder besökaren in i favoritrummet och rummet har även en intilliggande balkong så att man kan öppna upp.

Valvet som leder in till den ljusa matsalen.

Valvet som leder in till den ljusa matsalen.

Gustaf Svanberg

»Det är ett härligt ljus och härlig känsla i det rummet. Jag har mycket goda minnen kopplade till det rummet. Trevliga middagar och luncher. Runda bord är inbjudande. Man kan ha stora middagar och ändå kommunicera med fler människor än man kan vid ett rektangulärt bord, då man kan möta allas blickar på ett annat sätt«, säger Carl Wilhelm.

Matsalen är Carls favoritrum i hemmet.

Matsalen är Carls favoritrum i hemmet.

Gustaf Svanberg
»Runda bord är inbjudande. Man kan ha stora middagar och ändå kommunicera med fler människor än man kan vid ett rektangulärt bord, då man kan möta allas blickar på ett annat sätt«, säger Carl.

»Runda bord är inbjudande. Man kan ha stora middagar och ändå kommunicera med fler människor än man kan vid ett rektangulärt bord, då man kan möta allas blickar på ett annat sätt«, säger Carl Wilhelm.

Gustaf Svanberg

Konsten som ligger Carl varmast om hjärtat

Konsten måste vara individuell och rolig menar Carl Wilhelm. Han är noga med att påpeka att man ska handla konst med hjärtat och att det är en känsla inombords man köper, inte det fysiska verket. Vi blir såklart nyfikna på att veta vilka verk i hans egna samling som hans hjärta klappar lite extra för.

Cristiane Feser

»Det är en tysk konstnärinna som heter Cristiane Feser, som jag köpte i Berlin 2014. Verket heter ”Partition 12” om jag inte misstar mig.« Carl Wilhelm har en vacker förklaring till varför det här verket slår an strängar hos honom. »Det är det första större verk som jag köpt själv, där jag fastnade för något. För mig är verket en koppling till den personen som jag var då. Den bidrog till att froda mitt konstintresse.«

Konstverket "Partition 12" av Cristiane Feser.

Konstverket "Partition 12" av Cristiane Feser.

Gustaf Svanberg

Men det finns fler verk i den personliga samlingen som han vill nämna. Två svenska konstnärer; Rebecka Bebben Andersson och Rune Hagberg.

Rune Hagberg

»Vad ska man säga om Rune Hagberg och den lilla tavlan? Det är en lite mindre pjäs, men från det att jag upptäckte den stilen på tavlor, så kände jag att jag verkligen ville ha en. Till slut så hittade jag dem på auktion. De flesta sprang i väg jättemycket, men inte just den, så jag lyckades få en!«

Konstverk av Rune Hagberg. Det vita verket som står ovanpå skänken.

Konstverk av Rune Hagberg. Det vita verket som står ovanpå skänken.

Gustaf Svanberg

Rebecka Bebben Andersson

»Rebecka Bebben Andersson, det verket köpte jag… egentligen för att jag såg det på plats på en auktion och fastnade i hur den är gjord. Du måste se den nästan! Den är två meter hög och 1,20 bred. Det är ett enormt hantverk. Jag kan fortfarande inte släppa hur lång tid det måste ha tagit att göra den här tavlan.«

Konstverket ”The End (Poison)” av Rebecka Bebben Andersson.

Konstverket ”The End (Poison)” av Rebecka Bebben Andersson.

Gustaf Svanberg

Spökhuset i Komstad: Huset där tiden stått stilla

Kultur kring konst i Sverige

Carl Wilhelm berättar för oss att intresset kring konst i Sverige växer. Affordable Art Fair har funnits i Sverige i nio år och det har haft en effekt på den allmänna uppfattningen av konst. När tröskeln in i konstvärlden sänks finns en stark vilja att lägga pengar på konst till hemmet. Carl Wilhelm menar också på att det är kulturella aspekter kring hur man umgås som påverkar.

»Hemmet är så mycket en spegelbild av vem man är i Sverige. På ett sätt som det inte är i exempelvis södra Europa, där man inte umgås i hemmet i lika stor utsträckning. I Sverige är man ju mer hemma och man lägger mer energi och tid på sitt boende. Det har vi sett väldigt mycket. Det bidrar till att folk spenderar mer och mer pengar på konst på våra mässor. Det finns ett genuint växande intresse.«

» Jag har svårt att se att det ska förändras om det inte blir någon drastisk förändring i samhället i stort. Det är exempelvis ganska dyrt att gå ut i Sverige och äta ute och så vidare, vilket jag tror är en bidragande orsak till att folk rör sig mer hemma på ett annat sätt.«

I hemmets hall möts man av maffiga konstverk.

I hemmets hall möts man av maffiga konstverk.

Gustaf Svanberg

Trender i konstvärlden

Vad finns det för övergripande trender i konstvärlden? »Det är svårt att se. Det finns extremt mycket, beroende på var man tittar.«

Carl Wilhelm tror däremot att samtidskonsten kommer att explodera de närmsta åren. »Pandemirelaterad konst, konst som ställer frågor om psykisk ohälsa och som tacklar den typen av frågor. Samtidskonst speglar ofta den värld vi lever i. Det tror jag att vi får se mycket av kommande åren, speciellt när det är flera generationer som blivit påverkade världen över.«

Mumindalen på Ibiza hemma hos Charlotte Gyllenhammar