Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

1:31

Efter reklamen: Residence nya profil Lovisa Furubo

(1:31)

De flesta människor, berättar designern Viktor Erlandsson, tror att ett rum upplevs ljusare om det målas i ljusa färger. Det är en missuppfattning som han ofta får reda ut när han diskuterar inredningsuppdrag.

Väggfärg och ljusbehov

»Det finns väldigt mycket föreställningar om hur färg fungerar och vad ljus och mörker gör med olika rum. Om man har ett mörkt rum och målar det i ljusa färger så förstår vi intuitivt att det saknas ljus i rummet. Det är få rum som tål att målas ljusa. Ofta kan det se lite sunkigt ut om man har för lite ljusinsläpp.«

Viktor Erlandsson

Ålder: 33 år.

Bor: Lägenhet i Stockholm. Gör: Driver Straight design studio.

Aktuell med: Artefacts, en kollektion egenproducerade produkter. Smörtaxen Signe för Klong som lanserades under Stockholm creative edition i september och en rad privata bostäder.

Samma sak gäller i rum med liten takhöjd, berättar han.

»Ett rum med lågt i tak mår bra av att taket målas mörkt. Man behöver över tre meter i takhöjd för att ett rum med ljust tak ska upplevas som rymligt. Det har att göra med textur. I ett ljust tak är det lättare att uppfatta textur och därför lättare att bedöma avstånd till taket. Om man inte kan bedöma avståndet så upplevs taket som högre än det egentligen är.«

Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Viktor Erlandsson i fullt dagsljus.

Mikael Lundblad

Hållbarhetsentreprenören byggde om lada – se magiska förvandlingen

Viktor Erlandssons lägenhet i Stockholm

Den här insikten kommer till vackert uttryck i Viktors egen lägenhet på en sidogata i centrala Stockholm. En järngrind i en mur öppnar sig mot en liten trädgård med rosenrabatter och syrener. Huset byggdes som änkeboende och stod färdigt 1929. På 1950-talet totalrenoverades byggnaden och gjordes om till bostadsrätter. Viktor flyttade in 2009 och renoverade för andra gången för några år sedan.

Från trapphuset kommer man in i en mörk liten hall med rosa tak. Direkt till höger ligger badrummet med golv i svart sten, vita kakelväggar och svart tak. Rakt fram leder ett rått betonggolv in i lägenheten med ett kök till höger och en matplats vid ett litet fönster till vänster. Längre in längs samma vägg släpper två balkongdörrar in dagsljus och mitt emot dem leder en hög och smal skjutdörr in till sovrummet. Alltsammans ryms på 28 kvadratmeter. Viktor har pusslat, vridit och vänt en del för att allt ska fungera.

Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Ovanför matplatsen hänger en lampa av Carl Fagerlund för Orrefors. Stol och bord, vintage. Vattenglas Krås, Straight design studio för Designtorget. Vas Orbis, Straight design studio för Klong. Skål An ode to enamel, Sepp Müller för Crooked concept. Karaff Sinnerlig, Ilse Crawford för Ikea. Martiniglas, vintage. Njurskål, vintage. Glas Viktigt, Ingegerd Råman för Ikea.

Mikael Lundblad
Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Mässingsobjekt Pile of Shit, Bedazzled x Straight design studio. Halsband, Viktor Erlandsson. Ring, Bedazzled.

Mikael Lundblad

Många funktioner på liten yta

»Det är väldigt många funktioner på väldigt liten yta. Man kan dra ut matbordet och sitta åtta personer. Matlagning är en stor del av mitt liv så köket är fullt utrustat och funktionellt. Jag har en 140 centimeters säng och väldigt mycket förvaring och ändå känns inte lägenheten trång«, säger han.

Det var när lägenheten fick en vattenskada – Viktor behövde riva ut hela badrummet – som han bestämde sig för att göra om resten också. Han satte upp en vägg för att få ett avskilt sovrum och fick på samma gång en vägg att bygga köket mot. Hörnet gjorde han rundat för att inte formen skulle bli så framträdande och för det vackra ljusspelets skull. Genom att det sänkta innertaket togs bort kunde takhöjden ökas med ett par decimeter.

Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Kök Kungsbacka och Torhamn från Ikea. Bänkskiva i svart labrador. Fat och skål, Handcrafted Stockholm.

Mikael Lundblad
Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Tavla, Viktor Erlandsson. Fåtölj LC1, Cassina. Bordet är en prototyp. Ytterkruka Sinnerlig, Ilse Crawford för Ikea.

Mikael Lundblad
Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Kök Kungsbacka, Ikea. Bänkskiva i gul onyx. Karaff, vintage. Kopp, Hay. Smörtax, vintage. Stålvaser, vintage. Flaskunderlägg Basso, Skultuna. Mässingsskålar Kolte, Skultuna. Vas Grow, Nina Johanna Christensen. Fat Venti, Italesse.

Mikael Lundblad

1700-talshuset i Köpenhamn – Mark Isitt kikar in i färgglada lägenheten

Därför målade han taket svart

»Jag målade taket svart eftersom det är en mindre lägenhet och inte särskilt högt i tak. I och med det kunde jag sätta upp en kabelstege i taket vilket gjorde att jag har kunnat dra lampor dit de behövs och även sätta upp högtalare som inte syns. Om jag målat taket ljust hade det inte gått. I hallen målade jag väggarna mörka och taket rosa för att få in lite färg. I resten av lägenheten är väggarna ljusa eftersom ljusinsläppet är väldigt fint.«

Viktor återkommer till betydelsen av att respektera en byggnads historia och hur viktigt det är att utgå från själva huset när man skapar inredningsarkitektur. Då får man en stadig grund att bygga en personlig inredning på.

»Jag jobbar alltid i första hand efter husets förutsättningar, inte efter människorna som bor där. Om du försöker tvinga in en stil i ett hus som inte har rätt förutsättningar så kommer det inte att bli bra. Även om stilen passar med dem som bor där så brukar det inte fungera i längden för dem heller. Då brukar jag ibland vara lite hård och säga att i så fall har de köpt fel lägenhet.«

Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Lampa Newton, Daniel Svahn för Crooked concept. Skåp Lixhult, Ikea. Porslinsvas Svart, Carl August Sandgren för Crooked concept. Träskål Castor, Daniel Svahn för Crooked concept. Ljusstake Pile of Shit, Bedazzled x Straight design studio. Gipsskulptur, Viktor Erlandsson. Porslinsskål Revisit, Marie Lindblad för Crooked concept. Glasvas Silva, LACC för Crooked concept. Tavla, Viktor Erlandsson. Fåtölj LC1, Cassina.

Mikael Lundblad
Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Lampa Triggy, Ateljé lyktan.

Mikael Lundblad

Tumregel för inredning vid renovering

Många som ska renovera oroar sig för att deras befintliga möbler inte ska passa in i ett renoverat hem. Till dem har Viktor ett lugnande besked.

»En tumregel är att så länge man är ärlig mot huset och historien så kan man alltid tweaka inredningen. Men man måste ha respekt. Jag skulle aldrig blåsa ut allting, det gör jag alltid klart innan jag tar mig an ett uppdrag. Husets vilja är viktigare än kundens och det handlar om att kunderna ska trivas. Gör man det rätt så har man också mycket större frihet i allt annat som man adderar till huset.«

Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Tavla, Lovisa Fris Åsum. Bord Field, Straight design studio. Vaser Orbis, Straight design studio för Klong.

Mikael Lundblad

Viktor startade designbyrån Straight Design

För tio år sedan startade Viktor designbyrån Straight design. Längs vägen har olika människor varit med och bidragit, men Viktor har varit den drivande kraften. I dag består byrån av Viktor och en anställd.

»Vi gör allt från grafisk design och ganska avancerade grafiska profiler, till creative direction, produktdesign, produktutveckling, inredning, inredningsarkitektur och arkitektur«, berättar han.

Kika in hemma hos loppisfyndaren Sigge Billgren

För designintresserade som inte jobbar i branschen är Straight design studio kanske mest känd för sina möbler och inredningsprodukter åt producenter som Klong och Designtorget. Ofta handlar det om enkla grundformer och rejäla material som används på oväntade sätt. Funktion är viktigt, men också humor. I fjol presenterades den egenproducerade kollektionen Artefacts med en serie bord, fat och vaser.

»Bordsserien började med ett matbord som ritades till mina föräldrars hus. Jag kände att den här produkten får inte dö, men vi visste inte riktigt vad vi skulle göra med den. Sedan hade vi ostronfat i keramik och glasvasen, som en producent tyckte var lite för vågad. Arbetsnamnet var Erection ganska länge. Då kände vi att vi gör det själva i stället. Det är ganska typiskt för hur jag brukar tänka. Jag är inte så intresserad av att kompromissa.«

Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Porslinsvas Svart, Carl August Sandgren för Crooked concept. Stenask, Straight design studio. Spegel Amusav, Daniel Svahn för Crooked concept. Ring, Bedazzled. Läderask Pastille, Michaël Verheyden. Espressokopp Svart, Carl August Sandgren för Crooked concept.

Mikael Lundblad
Designerns minietta i Stockholm – funktion och dynamik

Den nya väggen rundades av för att bli mindre framträdande och för att skapa vackert ljusspel. Bord, prototyp. Ytterkruka Sinnerlig, Ilse Crawford för Ikea.

Mikael Lundblad