Fotografen Björn Kellers hus på Fårö.

3:08

Efter reklamen: Möt konstnären Karin Mamma Andersson

(3:08)

Det här reportaget börjar med att vi får ett tips. Residence borde visa fotografen Björn Kellers otroliga hus och hans trädgård på Fårö. Vi mailar. Björn funderar. Björn Keller är svårgooglad och mycket nöjd med det. Han vill helst inte synas alls. Det är mars 2020 och Corona stänger ner världen och Sverige. Att åka Gotlandsbåt är onödigt risktagande. Vi kommer fram till att Björn ska fotografera sitt hus och trädgården själv.

Spännande stilleben.

Spännande stilleben.

Björn Keller

Keller är en av våra mest renommerade fotografer, kanske främst känd för hans stilleben på fågelskallar och skulpturer av olika föremål och strandfynd. Han har haft utställningar sedan 1979, på bland annat Moderna Museet, Liljevalchs, på Millesgården, på Körsbärsgården på Gotland, på Galleri Magnus Karlsson på Gotland med mera med mera. Dessutom har han gett ut ett flertal fotografiska böcker och arbetar just nu med en trädgårdsbok som ska ges ut 2022.

Ett upplyst fönster till huset.

Ett upplyst fönster till huset.

Björn Keller

Skapa kreativa rum – inspireras av i träskulptörens ateljé

Drömde om att bli viltvårdare

Han lever året runt på Fårö. Det blir ett spännande projekt, att följa trädgården och hans hus under ett år. All kommunikation går via telefon och email.

Björn är uppvuxen i Spånga utanför Stockholm, i närheten av det då obebyggda Järvafältet. Han fick tidigt upp intresse för natur och fågelliv och gick med i en ornitologisk klubb. »Jag var lite vilsen tonåring och fick ett sammanhang där. Vi åkte till Ottenby och märkte fåglar, det var väldigt allvarligt. Man låg ute på nätterna och lyssnade på ugglor. Jag skulle bli viltvårdare, tänkte jag, och kanske söka in på Öster Malmas jaktvårdsskola i Sörmland.«

Björn Keller

Ålder: 75 år.

Bor: Fårö.

Gör: Fotograferar. Björn Keller har haft utställningar sedan 1979, på bland annat Moderna Museet, Liljevalchs, Fotografiska, på Millesgården, på Körsbärsgården på Gotland, på Galleri Magnus Karlsson på Gotland med mera med mera. Dessutom har han gett ut ett flertal fotoböcker.

Aktuell med: Jobbar på en bok som kommer under 2022.

Så blev det fotografi i stället

Men så blev det inte, utan i stället åkte Björn en sommar till Gotland för att titta på fåglar.

»Jag var 14 eller 15 år, det var ett naturintresse, jag tog mopeden och tältet och åkte till Fårö, initialt för att titta på den sällsynta blåkråkan. Jag började med att fotografera fåglar. Det blev bilder på fåglar i landskapet, i helheten. Det var runt 1962. Jag hamnade i fotografin som uttrycksmedel redan då. Sedan gick jag på den enda fotoskolan som fanns då, Stockholm stads fotografiska. Efter det jobbade jag som assistent. Det var så man började. Det var den bästa skolan.«

Ett av Björns många vackra konstverk.

Ett av Björns många vackra konstverk.

Björn Keller

Var det någon namnkunnig du jobbade hos?

»Ingen som man känner till i dag. En tid jobbade jag som reportagefotograf på bildbyrån Text och Bild. Det var tufft, jag var ju en ganska blyg kille. Man är i fokus som fotograf. Det var egentligen så långt ifrån mig som man kan komma, ett av uppdragen kunde vara Nobelfestligheter för att fotografera kungen och alla de där.

Det var inte klokt egentligen, att jag skulle göra detta. Men det var rätt bra också, man fick tvinga sig själv. Efter bildbyrån jobbade jag som assistent tills jag startade eget.«

I den stora ateljén står en fåtölj av Alvar Aalto. Basen i den platsbyggda bokhyllan är gamla nyckelskåp från Sturebadet som revs ut vid en renovering i slutet av 70-talet. Stolen vid bordet av Jonas Bohlin. Bilden på väggen från utställningen Absolut Art på Millesgården 2000. Döskallen i taket av Jan Håfström.

I den stora ateljén står en fåtölj av Alvar Aalto. Basen i den platsbyggda bokhyllan är gamla nyckelskåp från Sturebadet som revs ut vid en renovering i slutet av 70-talet. Stolen vid bordet av Jonas Bohlin. Bilden på väggen från utställningen Absolut Art på Millesgården 2000. Döskallen i taket av Jan Håfström.

Björn Keller
Tändved och objekt.

Tändved och objekt.

Björn Keller

Berätta lite om dina dagar på Fårö, vad brukar du göra.

»Dagen börjar med en runda i trädgården, jag tar en bild eller så för jag in ett objekt i ateljén. Jag vill nyttja morgonljuset. Sedan kan skapandet pågå hela dagen, för att utnyttja olika valörer i dagsljuset. Annars promenerar jag ut med havet, gör utflykter på ön med dess skiftande natur. Så tillkommer trädgårdsarbete efter årstid.«

Stolar Arne Jacobsen, lampa av Isamu Noguchi för Vitra.

Stolar Arne Jacobsen, lampa av Isamu Noguchi för Vitra.

Björn Keller
Trädpion och Gingko.

Trädpion och Gingko.

Björn Keller

Avskalat och lugnt – titta in hos pr-proffset Mathilda

Berätta om hur du hittade huset!

»Det var 1979. Det var en tomt på 3000 kvadratmeter med en påbörjad husgrund. Det var som en åker eller en äng med ett gigantiskt slånbärssnår mot grannen.«

Gammal mjölkpall.

Gammal mjölkpall.

Björn Keller
Bänk av Mats Theselius.

Bänk av Mats Theselius.

Björn Keller

Vad jag förstår så är det två hus. Använder du båda, eller är de uppdelade efter funktion på något sätt?

»Husen består av två huskroppar som står i vinkel sammanbundna med en gång. I hus ett finns det ett öppet kök och garderober under en trappa som leder upp till övervåningen med två rum. Trappan har ritats av Claesson Koivisto Rune. Hus nummer två är ritat av Love Arbén. Det består av ateljé och vardagsrum, ett badrum och ett arbets- och sovloft med en murad trappa.«

Tidigt morgonljus.

Tidigt morgonljus.

Björn Keller
Stilleben i köksfönstret.

Stilleben i köksfönstret.

Björn Keller

Berätta lite om inredningen.

»Det är en blandning av designklassiker och loppis- och antikfynd. Den undre delen av den platsbyggda bokhyllan är ett containerfynd från slutet av 70-talet, när inredningen på Sturebadet revs ut. Jag hade min ateljé i samma hus, så jag hittade nyckelskåpet i en container och räddade det.«

Fågelskalle-bilden ur serien Ornitologen som är ett av Björns pågående projekt. Just denna ställdes ut tillsammans med åtta andra på Lars Liliendahls Double Elvis Gallery 2012.

Fågelskalle-bilden ur serien Ornitologen som är ett av Björns pågående projekt. Just denna ställdes ut tillsammans med åtta andra på Lars Liliendahls Double Elvis Gallery 2012.

Björn Keller
Korsfilt av Pia Wallén.

Korsfilt av Pia Wallén.

Björn Keller
Zigzag-stol av Gerrit Rietveld.

Zigzag-stol av Gerrit Rietveld.

Björn Keller

Skolan från sekelskiftet fick nytt liv – Daniel och Lovisas renoveringsresa

Du skrev att du blev besatt av att skapa en trädgård med en gång.

»1987 tog jag första steget till en trädgård tillsammans med Pia Wallén som jag levde ihop med då. Mammas lönnskott från barndomshemmet är i dag 10 meter högt. Och så tog jag dit en liten jasminbuske som nu är tre kubikmeter stor. Jag beställde billaster med jord för att skapa gynsamma förutsättningar. Jag planterade bland annat buskpioner som jag direktimporterade från Kina, rosor, blåregn, kaukasisk vingnöt, dodong-rönn, gingko, sequoia, två sorters gleditsia, japanska lönnar liksom hassel och flera sorters fruktträd. Jag skapade ett arboretum i miniformat.«

Samlade objekt i jasminbusken som planterades 1979.

Samlade objekt i jasminbusken som planterades 1979.

Björn Keller
En av de kinesiska buskpionerna.

En av de kinesiska buskpionerna.

Björn Keller

Ditt skulpturala konstprojekt som heter Naturen – hur började det?

»Efter ett cancerbesked fick min fotografi en ny innebörd. Fårös själ, karga hedar, åldrande tallar och grånande träd förvandlas till ett landskap av ben och skelettdelar. Jag lyfter in trädgården och landskapet och blottlägger förgängligheten i bilderna.«

Gleditsian Skyline är Björns vackraste träd.

Gleditsian Skyline är Björns vackraste träd.

Björn Keller
Björn i sin plommonlund under en filt av Pia Wallén.

Björn i sin plommonlund under en filt av Pia Wallén.

Björn Keller