Hem till Persona

Den avslappnade finkrogen finns på riktigt och väntar på Östermalm. Med inredning signerad Erik Bratsberg – som lämnade finansvärldens kalkyler för en värld fylld av konsthantverk och en viss mån av kreativ ångest.

Annons
Emma Stocklassa - formgivare för Residence stora formpris
Emma Stocklassa - formgivare för Residence stora formpris
2:57

I ett undangömt hörn av Östermalm har två unga krögare lyckats med det omöjliga – en perfekt avslappnad finkrog. I början av året tilldelades Persona högsta betyg av Svenska Dagbladets Krogguiden och inte ens arton månader efter öppning hörs stjärnbeströdda viskningar längs Strandvägens tvärgata. Duon bakom Persona – kocken Louis Cespedes och sommelieren Jonatan Nyström – arbetade tidigare tillsammans på Frantzén. Framför sig såg de en restaurang med knivskarpt fokus på detaljer och kvalitet som skapade en unik middagsupplevelse för varje enskild gäst. De ville inte bara knyta an genom smaker och dofter, utan genom värdskap och atmosfär. Det var där Erik Bratsberg kom in i bilden, när Personas anda skulle materialiseras i den gamla sybehörsaffären på Torstenssonsgatan.

Annons

»Persona är en restaurang med otroligt god och vacker mat. Jag ville så klart att inredningen skulle återspegla det, men inte stjäla fokus från matupplevelsen utan snarare förhöja den. Det är en fin balansgång så klart, men jag ville försäkra mig om att den som låter blicken vandra mellan serveringarna har vackra ting och intressanta detaljer att upptäcka.«

Erik Bratsberg ligger bakom inredningen på Persona.
Erik Bratsberg ligger bakom inredningen på Persona – ett hjärteprojekt som bara växte och växte.  Foto: Erik Lefvander
Sidobord, soffbord, väggarmaturer och konstverket på ­väggen är både ­designade och ­tillverkade av Erik Bratsberg. ­Skulptur i trä av Anna Christina Elisabeth , keramikkärl av Edie ­Chambers och gul skulptur av Jon Buck.
Sidobord, soffbord, väggarmaturer och konstverket på ­väggen är både ­designade och ­tillverkade av Erik Bratsberg. ­Skulptur i trä av Anna Christina Elisabeth, keramikkärl av Edie ­Chambers och gul skulptur av Jon Buck.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Millimeterprecision i praktiken

Erik Bratsberg slår sig ner i kortändan av matsalens långa soffa, som löper parallellt med bardisken under fönstren mot Torstenssonsgatan. En manöver som genast får honom att fokusera på avståndet mellan sittyta och bordsskiva. »Millimetrar. Det är alltid en fråga om millimeter. Tiden man lägger ned på osynliga millimetrar i jämförelse med synliga detaljer är monumental. Vilken tjocklek kan en bordsskiva med besticklåda ha utan att ett gängse lår tar i när man sätter sig? Hur djup kan besticklådan vara om den fortfarande ska få plats mellan bordsbenen? Man önskar så klart att tidsfördelningen hade varit tvärtom – det var ju estetik och kreativt skapande jag suktade efter när jag sadlade om från finansbranschen – men varje millimeter är avgörande för både helhetsupplevelse och funktion.«

På väggen i matsalen hänger armaturen Hexa Gone och en dramatisk diptyk med väl avvägd inramning – båda signerade Erik Bratsberg.
På väggen i matsalen hänger armaturen Hexa Gone och en dramatisk diptyk med väl avvägd inramning – båda signerade Erik Bratsberg.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Stilren middagsupplevelse vid matsalens långa bardisk.
Stilren middagsupplevelse vid matsalens långa bardisk.  Foto: Erik Lefvander

För lite över fyra år sedan sade alltså Erik Bratsberg upp sig från allt som hade med Powerpoint, Excel och evighetslånga mailslingor att göra. Han längtade efter att få arbeta med händerna, så han bytte finansvärlden mot en ny kreativ bana inom design och inredning. På ett sätt var det som att han hittade tillbaka till sina rötter, när han satte i gång med sitt första större hemrenoveringsprojekt. Lutad över ritningarna av familjens lägenhet påmindes han om den välbekanta och lustfyllda känslan som infann sig när han fick ägna timmar åt att rita rum och formge möbler – den hade han inte känt sedan han var barn. Och det är således vad han har ägnat sig åt sedan 2020: konstverk, möbler, belysning och inredning. »Jag älskar att låta magkänslan leda vägen och bara försöka göra saker jag finner glädje i. Det är också då det verkligen mynnar ut i något bra.«

Annons
I hyllan syns bland annat ett fotoprint av William Wegman, glasvas av Josefin Zachrisson, glasvas på marmorbas av Erik Olovsson, keramik av Lillemor Mannerheim och en del pjäser som Erik Bratsberg själv designat. Även golvlampan Lorian i passagen är hans verk.
I hyllan syns bland annat ett fotoprint av William Wegman, glasvas av Josefin Zachrisson, glasvas på marmorbas av Erik Olovsson, keramik av Lillemor Mannerheim och en del pjäser som Erik Bratsberg själv designat. Även golvlampan Lorian i passagen är hans verk.  Foto: Erik Lefvander
Soffbordet Layering av Erik Bratsberg och keramik av Edie Chambers.
Soffbordet Layering av Erik Bratsberg och keramik av Edie Chambers.  Foto: Erik Lefvander

Att designa en restaurang var inget Erik hade i tankarna när han sade upp sig, men kort därpå träffade han Louis på vad som närmast kan beskrivas som en blind date. Det var keramikern Edie Chambers som stod för matchningen och som förstod att de skulle ha mycket att finna i varandra. »Jag fattade först inte varför jag skulle gå och träffa en kock – förvisso älskar jag mat men jag skulle ju ge mig in i inredningsbranschen. Men det sa klick. Vi befann oss på liknande platser i livet och hade mycket gemensamt – två kreativa själar på väg att påbörja en ny resa. Louis ville starta eget och hade massvis av spännande idéer. Så vi höll kontakten.«

Annons
Barstolarna är designade av David Ericsson för Verk 2022. Bordslampa Pipistrello formgavs av Gae Aulenti för Martinelli Luce 1965.
Barstolarna är designade av David Ericsson för Verk 2022. Bordslampa Pipistrello formgavs av Gae Aulenti för Martinelli Luce 1965.  Foto: Erik Lefvander

Personligt projekt

Bara något år senare ledde till restaurangen vi nu sitter i.
»I Persona-projektet fick jag uttrycka och väva in allt jag hade utforskat fram tills dess, och mer därtill. Det var en dröm att få fria händer och skapa ett helt eget kreativt universum. Även om det var en oerhört intensiv process, så pass att jag har lovat mig själv ett väldigt långt andrum innan jag tar mig an något liknande igen, så var det otroligt givande. Att komma hit nu, när allt är klart, väcker självklart stolthet men också lite ångest när man tänker på alla sömnlösa nätter.«

För middagsgästen består Personas lokal i huvudsak av två olika miljöer: matsalen och loungen vars ytor binds samman av två öppna kök, längs med lika många bardiskar. Matsalen ramas in av rakare linjer och enklare formspråk, för att ta fasta på en mer avskalad och harmonisk känsla. »Jag skulle inte kalla det stramt men det är avsiktligt ett lättare designuttryck här för att gästen ska kunna fokusera på huvudnumret, det vill säga maten och den mänskliga interaktionen. I loungen, dit gästen leds både innan och efter den huvudsakliga serveringen, använde jag ett mer organiskt uttryck med mjuka skulpturala former för att få kontrast mellan ytorna och skapa en omfamnande känsla.«

Annons
Pacha lounge chair som formgavs av Pierre Paulin står passande nog i Personas loungedel. Framför står soffbordet Jewel som tillverkats helt i almträ.
Pacha lounge chair som formgavs av Pierre Paulin står passande nog i Personas loungedel. Framför står soffbordet Jewel som tillverkats helt i almträ.  Foto: Erik Lefvander
Soffbordet Jewel av Erik Bratsberg, tillsammans med Anna Christina Elisabeths organiska träskulptur.
Soffbordet Jewel av Erik Bratsberg, tillsammans med Anna Christina Elisabeths organiska träskulptur.  Foto: Erik Lefvander

Med undantag för stolarna, ett fåtal andra möbler och takarmaturerna är i princip all inredning specialdesignad av Erik Bratsberg. Från de geometriska golvmönstren i terrazzo och bordsbenen i rått industristål, ned till minsta lådhandtag i vågig masurbjörk. Många av objekten har Erik även tillverkat på egen hand – såsom soffbord, väggarmaturer och sittpallar. Hans målningar pryder väggarna och smyckar baren. Väggarmaturen Dune kom till efter en resa till Danmark, där sanddynernas linjer inspirerade formen. Materialet hade han redan liggandes, utmaningen bestod mer av att klura ut vilket pussel det var som skulle läggas. Det är lite så Erik Bratsbergs fyra år långa utbildningsresa har sett ut, full av lust och kreativitet. Fri från begränsningar. »Jag kan inte vara lagom engagerad, när jag tycker någonting är kul så slukas jag helt av det. Det är ju också en fråga om stolthet, jag vill inte göra något som är okej. Ska det bli riktigt bra så måste man ju verkligen kliva in i processen och dedikera de där timmarna helt åt millimetrarna.«

Vas från samarbetet Nicole Walker x All Blues, ­vägglampan Gregg från Foscarini och spegel från danska Frama. Konstverk och kommod med handfat av Erik Bratsberg.  Foto: Erik Lefvander

Persona

Ett av de senare tillskotten på Stockholms restaurangkarta, som slog upp dörrarna på Torstenssonsgatan 11 den 25 november 2022. Ägs och drivs av Louis Cespedes och Jonatan Nyström, som tidigare arbetade tillsammans på Frantzén. Här lämnas ingenting åt slumpen, gästernas upplevelse sker i samarbete med högst utvalda jordbrukare, vinproducenter och konsthantverkare.

Annons