0:57

Efter reklamen: Hemma hos Anne Maugesten i Långedrag

(0:57)

En gammaldags, stilig hiss knirkar uppåt genom våningarna mellan två Stockholm. Därnere: gatan, ljuden, människor och butiker, däruppe: en väldig vindsvåning med nästan sex meter i tak och utsikt över stadens vinkliga, plåtiga taklandskap.

Det är två skilda världar, två olika städer, skilda åt fysiskt och ekonomiskt. Stockholm har alltid utvecklats i olika skift och lager beroende på konjunkturer, politik, bostadstryck och nya möjligheter till byggande. Hissen går rätt in i lägenheten och Johan Gulled öppnar, hemma en stund mellan två möten. Han bor här uppe med sin familj, fru, två barn och hamstern Bob.

Ett loft byggdes in över köksdelen och blev ett barnrum, med glasruta mot stupet. Pallar i köket är Cornet stool, ritad av Jonas Trampdach för Hay.

Gulled möbelagentur

Med sin bror Henric Gulled och Bodil Tempel äger och driver han möbelagenturen Gulled, som har danska Hay, &Tradition och italienska Magis under sina vingar. Med företagen kommer ett spann av internationella formgivare, levande och döda, och deras produkter. Johan berättar om sin första lya i Stockholm, dit han kom för att arbeta för Gulled 2003. Han bodde på soffor hos vänner och ett halvår i en källare på Pipersgatan.

»Inga fönster, inget badrum, jag fick gå till gymmet och duscha, men jag trivdes superbra, jobbade, träffade nya människor.«

Lägenhetens befintliga kök ritades om och färgsattes av Note design studio.

Sedan andrahandslya vid Gullmarsplan och vidare. Nu, 17 år senare, här uppe i det drömska stadsrummet med gårdsschakt och fönster överallt i stadens inre labyrint.

»Ja, det är Karlsson på taket-känsla här. Det är som att se ut över havet eller bergen, jag tröttnar aldrig.«

Spökhuset i Komstad: Huset där tiden stått stilla

Nationalromantik, jugend och klassicism

Huset är en hybrid av nationalromantik, jugend, och klassicism, ritat 1911–1912 av firman Höög & Morssing. Arkitekten Gunnar Morssing har bland annat ritat Sankt Erikspalatset och flera pampiga innerstadshus, biografer och funkislådor under byggboomen på tjugo- och trettiotalen. Vad skulle ha säga om denna moderna bostad där det förr hängdes tvätt och vindsförråd stuvades fulla med bråte? Johan Gulled berättar om vintermorgnarnas ljus.

»Under den mörkaste årstiden är det prime time här.«

Solen vrider sig över Kungstornen, förbi NK-klockan och Hötorgsskraporna, och fyller rummet med guld.

»Om vi skulle flytta härifrån och lägenheten inte visades i januari eller november mellan sju och åtta på morgonen, då har vi inte sålt in den ordentligt.«

Läsliv under loftet. Bibliotek och läsplatser utan tv. Soffor Mags soft från Hay. Öronlappsfåtöljen är Tom Dixons skulpturala Wingback chair (2014), ett nytag på engelska 1600-talsmöbler.

En brant trappa leder upp längs skorstensstocken till ett barnrum med utsikt. Den gröna färgen avspeglas i det vita på ett förunderligt vis.
Fåtölj Little Petra, ritad 1938 av Viggo Boesen (& Tradition).

Morgonljuset flödar rätt igenom huset. Från andra hållet kommer solnedgångarna, glödande bortom Norra tornen.

»Utsikten är en av de saker som gör att jag aldrig vill lämna den här lägenheten.«

Mark Isitt om arkitektritade huset – utan el och vatten

Lägenheten och renoveringen

Familjen flyttade hit upp från Karlbergsvägen för sex år sedan. Vindsvåningen var då redan byggd sedan länge, men var en väldig sal, härlig, men opraktisk. Johan och hans fru hade precis fått sitt andra barn.

»Vi älskade rymden i lägenheten, men funderade på hur vi kunde vi maximera lägenheten, så den blev något unikt och bra för barn att bo i.«

Johan Gulled är uppvuxen i en möbel- och designfamilj. I dag driver han agenturen Gulled med sin bror. Hemma råder stram
estetik för att matcha det tränade ögat.

Snart drogs ett nybygge i gång, ritat av Note design studio. Två loft byggdes in. Det ena blev ett avskilt rum med tv och soffa.

»Tv-rum kan man väl knappt säga i dag?« funderar Johan.

Ja, det som förr var hemmens stolthet och centrum, är i förvandling. Den definitiva lösningen på ful-tv-problemet saknas ännu. Tvärs över rumsrymden ligger det andra loftet som bildar ett innertak över köket. Där uppe är det ett barnrum. Note och Gulled är bekanta med varandra sedan länge, men Johan tror att bygget utmanade byrån en smula.

Samlingsplats vid utsikt och öppen spis. Bord In between table, ritat av Sami Kallio för &Tradition. Stolar Catch chair, design av Jamie Hayon för &Tradition. Lampan är designikonen Model 2065, ritad av Gino Sarfatti 1950 (Astep). Spegel Officina mirror, ritad av R&E Bouroullec för Magis.

»Note fick ärva ett mörkt trägolv, vi ville behålla det golv som fanns. Det var ganska nylagt och onödigt att bryta upp.«

Golvet vilar som ett brunt fält i hela lägenheten, som ett slags kontakt med jordytan. Notes vanligen starka färgskala fick lov att dämpas. Loften och trappan upp blev dovt gröna, en fin lösning som förankrar det vita i taket och fönstersmygarnas vinklar. I nybygget vilar andan av en annan arkitekt, Jonas Lindvall, verksam i Malmö med modernistiska hus, inredning och möbler.

»Gulled på taket« spanar ut över stan. Serveringsvagn 901 är Alvar Aaltos klassiker från 1936. (Artek) Metallskålar Bash av Tom Dixon.

Vilsamt otrendigt hemma hos Karin – kika in hos grundaren av Trendgruppen

På 1990-talet ritade han den lägenhet i Lund dit Johans pappa och mamma flyttade.

»Jonas är en av de bästa arkitekterna i Sverige och jag greps starkt av den lägenheten. Ekon av det bygget fanns i önskemålen som Note fick arbeta med här.«

Jonas Lindvall ritade även pappans kontor i Malmö.

Barnrummet på nedre botten påminner om en skeppshytt. Säng och garderober ritade av Note design studio.

Solen silas i barnrummet. Platsbyggt bord, ritat av Note design studio.

Växte upp med möbler och design

Så hamnar vi i Gulleds historia. Möbler och design växte in i Johan Gulled under barndomen. Hans pappa Carl-Gustaf Gulled var försäljare av möbler, men också en estet som skapade familjens vackra hem i en enplans trävilla med mycket glas i Staffanstorp på 1980-talet där Sjuan-stolarna lackades om i sex sju olika färger, med köksluckor i samma färger och väggarnas nyanser i match med golven.

»Vi syskon är uppväxta med fina möbler hemma, men också med respekt för dem«, berättar Johan och minns Cassina- och Maralunga-sofforna föräldrarna hade köpt 1979.

»När vi som tonåringar skulle ligga och slappa i dem fick vi lov att lägga en handduk under oss.«

Sofforna är i fint originalskick ännu i dag.

Mycket förvaring på väg till sovrummet som ligger avskilt vid ett trapphus. Taklampan är Verner Pantons popklassiker Flowerpot VP1 (&Tradition)

Familjens långa släkthistoria

Gulled har egentligen en lång släkthistoria. Johans farmors pappa Karl Elof var snickare och startade möbelsnickeri utanför Emmaboda 1914 och senare en möbelbutik. Johans pappa arbetade med försäljning på Svenssons i Lammhult, på möbelbutiker i Växjö och Mölndal och senare på legendariska Silverbergs, 2 000 kvadratmeter möbelkultur mitt i Malmö, där det såldes allt från chesterfieldsoffor till exklusiva italienska och danska möbler.

I dag nämns ofta »Silverbergs« som en proveniens på nätauktioner. Pappan åkte till Milanomässan varje år, såg fantastiska montrar och Memphis-gruppens födelse. 1977 lämnade han Silverbergs, arbetade för Baumanns textilier och fick sedan den svenska agenturen för Flos.

Hela detta sköna inflöde av möbler och design – och självklarheten att leva med den – påverkade så klart syskonen Gulled.

»Mina ögon tränades omedvetet. När jag började jobba med möbler förstod jag att jag hade vuxit upp i en speciell miljö och att jag alltid hade observerat saker omkring mig på ett visst sätt.«

Ljus och skugga. Takvinklarna bildar ett abstrakt skådespel.

»Vi studerar varumärkena«

När Gulled blev av med agenturen för Flos 2002 ryckte Johan in i firman. Efter studier i psykologi och pedagogik kom han in i möbelbranschen från ett annorlunda håll.

»Möten mellan människor är det mest intressanta. Det viktigaste är att skapa relationer, hur vi gör det och hur vi trivs. Arbetskamrater och nyfikenheten på människor driver mig.«

Gulleds varumärken har växlat med åren, kontrakt skrivs mellan tre månader och upp till flera år, men det har alltid varit intressanta samarbeten.

»Vi studerar varumärkena, hur de ser ut, vad de gör, och bildar oss en uppfattning om framtiden och vad som kan hända.«

Johan Gulled och Tom Dixon

Gulled har renommé sedan länge. Tom Dixon fick de via en bekant som arbetade hos Dixon i London.

Gången mot sovrummet mot gården. Det mörka trägolvet ger vindsvåningen ett stiligt lugn.

»När vi började jobba med Tom Dixon hade han bara en lampa och vi diskuterade hur den skulle bli bättre.«

Så kom Tom Dixons lampexplosion med de svarta och koppartonade Beat light, som blev en succé. Snart svämmade marknaden över av pryttliga Dixongrejer, fler lampor, mässing och excentriskt smågods. Samarbetet med Dixon varade i 13 år. Sedan 2007 är det danska succéföretaget Hay Gulleds största varumärke.

»Det roligaste är att resan med Hay inte är färdig. Ägarna har inte kommit dit de vill ännu, de är fortfarande hungriga«, säger Johan Gulled.

Det är mycket att göra. Dags att ta hissen ner till gatan och ut i staden för nästa möte.

Johan Gulled

Bor: I takvåning med fru, barn och hamstern Bob på Östermalm.

Gör: Driver möbelagenturen Gulled.