Kika in hos designduon Britton Britton – magiskt inrett kontor

1:08

Efter reklamen: Kika in hos designduon Britton Britton

(1:08)

Hemmajobbandet under pandemin har fått en del av oss att fundera över vad en arbetsplats egentligen är. Vad har ett kontor för betydelse? Kan ett kontor vara en förlängning av hemmet? För Claes och Christina Britton, legendariska mångsysslare inom medier, design och mode med det egna företaget Britton Britton, råder det ingen tvekan om att det är så. Deras kontor ligger i en 1880-talsvåning mitt i Stockholms city, ett av de få kvarter som inte strök med när staden skövlades på 1950- och 60-talen. De spatiösa rummen med sina rustika trägolv är så långt ifrån ett modernt kontorslandskap eller en hypermodern hub man kan komma. Här finns en tydlig hemkänsla. Och att det är en mycket älskad plats, det står klart när man pratar med paret.

»Det var kärlek vid absolut första ögonkastet! Vi tittade på nästan trettio kontor innan vi hittade det här, berättar Christina. Många lokaler är ganska förstörda. Det här var perfekt. Jag tillbringar så mycket tid där att jag vill ha en hemkänsla.«

»Jag avskyr när det blir sådan där kontorsprägel med ventilationssystem och annat. Alla sådana lokaler gick bort«, fyller Claes i med eftertryck.

Designduon Britton Brittons kontor

Fotografi av Mikael Jansson. Den uppstoppade räven är ett impulsköp från en antikaffär utanför Norrtälje. Danskt jakarandabord, 50-tal, Bukowskis.

Johan Sellén

Sekelskiftesvilla renoverades helt utan tidigare erfarenhet: "Tar längre tid än vad man tror"

1880-talslägenheten med vacker stuckatur

De flyttade in 2008, efter att ha haft flera andra kontor i Stockholm. Brittons hade då lagt ner det exklusiva modemagasinet Stockholm new som de gjort mellan 1993 och 2002, och behövde inte längre lika stort utrymme. Lokalen, som hade låg hyra men var i behov av ordentlig renovering, passade perfekt för Claes och Christina och deras då tre anställda.

För att skapa en kontrast till våningens klassiska uttryck anlitade de det unga arkitektkontoret Guise som satte modern prägel på ombyggnaden.

»De byggde en svart kub i mitten av lokalen där all förvaring, pentry, toalett och sådant, låg som i en enda kropp«, säger Claes.

Designduon Britton Brittons kontor

Vilstol av Le Corbusier. Litet bord, Toshiyuki Kita för Cassina 1983. Matbord av Arne Vodder för Sibast, Danmark, 60-tal, från Stockholm modern. Stolar Eero Saarinen Conference Chair för Knoll, vintage från Stockholm modern. Taklampor Arne Jacobsen, AJ Royal. Affisch mellan fönster, Lars Hillersberg.

Johan Sellén
Designduon Britton Brittons kontor

Bokhylla från NK, 60-tal, köpt på Bukowskis. Stolar Eero Saarinen Conference Chair för Knoll, vintage från Stockholm modern. Taklampor, Arne Jacobsen, AJ Royal.

Johan Sellén

Det kontrasterade väldigt bra mot 1880-talslägenheten och dess vackra stuckatur.

»Allt det yttre som vi la till var modernt«, säger Christina. »Plus att man ju har ett ganska stort behov av förvaring när man jobbat som vi har. Det blir mycket pappersprover och gamla jobb och sådant. Plus en massa fysiska saker som man behöver. Så det blev väldigt bra med den där kuben.«

Även när det gällde inredningen av kontoret satsade Brittons ambitiöst. Deras goda vän Thomas Ekström, antikhandlare på Stockholm modern, fick i uppdrag att hitta möbler. Sedan hade förstås det djupt designintresserade paret Britton också en hel del eget att lägga till. Väggarna pryds bland annat av bilder från den egna Stockholm new-utställningen som visades på Thielska galleriet 2013. Christina, som har ett stort keramikintresse, har tagit med en hel del föremål hemifrån.

»Vi ville ha det mer som ett hem än som ett kontor, och så är det ju också inrett«, säger Claes.

Designduon Britton Brittons kontor

Minipentryt i den svarta kuben i mitten av lokalen ritades av arkitektkontoret Guise.

Johan Sellén
Designduon Britton Brittons kontor

Förvaringsväggar samt del av pentryt. Fotografi, John Akehurst.

Johan Sellén
Designduon Britton Brittons kontor

Soffa av Thomas Sandell ur PS-kollektionen, Ikea, 1990-tal. Fotografi, Mikael Jansson.

Johan Sellén

Hemma hos Carl Wilhelm Hirsch – där konsten står i centrum

Christina Sollenberg Britton och Claes Britton

För två egenanställda arbetsmyror som Claes och Christina blir gränserna mellan hem och arbetsplats ofta lite upplösta. Framför allt är det Christina som använt kontoret mycket.

»För mig har det varit ganska flytande gränser, eftersom jag har jobbat så mycket. En plats där man ibland tillbringar långa dagar, kväller och nätter vill man ändå ska kännas rimligt trevlig. Jag vill gärna ha lite privata saker omkring mig när jag jobbar.«

Chrstina Sollenberg Britton och Claes Britton

Bor: På Gärdet i Stockholm och i sommarhus på Dalarö.

Gör: Driver kommunikationsbyrån Britton Britton.

Aktuell med: Ett mastodontverk om den legendariske museichefen Pontus Hultén (1924–2006).

Claes håller med, även om han jobbar hemma i större utsträckning än Christina. De senaste åren har han slitit med ett mastodontverk om den legendariske museichefen Pontus Hultén (1924–2006), ett jobb som krävt många resor och intervjuer. Christina är huvudansvarig för bildmaterialet. Utgivningen är planerad till mars 2022.

»Det är en enormt komplicerad produktion. Jag har hållit på i åtta år och mycket återstår. Vi har ett helt team nu som jobbar med det här och hoppas att vi ska få ihop allting.«

Designduon Britton Brittons kontor

Christina och Claes Britton arbetar med konst och design och uppdrag för möbel- och designföretag, museer och gallerier.

Johan Sellén
Designduon Britton Brittons kontor

Christina, som har ett stort keramikintresse, har tagit med en hel del föremål hemifrån. »Vi ville ha det mer som ett hem än som ett kontor, och så är det ju också inrett.«

Johan Sellén

En central del av mode- och medievärlden

Under 90-talet var paret Britton en central del av mode- och medievärlden. I dag har både mediernas och modets roll förändrats, och så även deras arbetssituation. I dag jobbar de mer åt det kulturella hållet, i konst- och designvärlden med uppdragsgivare som möbel- och designföretag, museer och gallerier.

»Det är intressant att se hur tiden har förändrats«, säger Claes. »Modetidningar… det känns liksom inte aktuellt längre. Man ser väldigt annorlunda på mode och modefotografi nu. Det är kul att ha varit med om en guldålder, men nu är en helt annan tid.«

Johan Sellén
Designduon Britton Brittons kontor

Hall med fotografi av John Akehurst.

Johan Sellén

Vi enas om att vi lever i en paradoxal tid där konsumtionskritik blandas med totalkonsumism. Å ena sidan är modevärldens gamla kvinnosyn hårt ifrågasatt – å andra sidan finns det aspekter av vår tid som är mer fixerade vid yta än någonsin. Det framgår att Claes och Christina känner sig ganska främmande för vissa delar av dagens influencerkultur.

»Den här kvinnosynen som har rått i modevärlden och över huvud taget, det är sunt att det inte funkar längre«, säger Claes. »Det är häftigt att det har förändrats så snabbt. Men å andra sidan finns det samtidigt en jäkla massa unga tjejer som har skönhetsideal hämtade från amerikansk porrindustri. Det är en extrem utseendefixering. Det är schizofrent.«

Designduon Britton Brittons kontor

Bord ritade av Love Arbén, 80-tal. Stolar, Antonio Citterio för Vitra.

Johan Sellén

Kika in hemma hos Ellen Westöö – pampiga Downtown Abbey-villan

Dags för förändring och flytt

Också för paret Britton stundar nu nya tider. Förhoppningsvis friare och rörligare sådana. För hur mycket de än älskar sitt kontor har de bestämt sig för att lämna det – i alla fall delvis. Från att ha varit hyresvärdar blir de nu i stället hyresgäster på sin gamla arbetsplats.

»Det är ett ganska stort åtagande att ha ett sådant här stort kontor. Claes vill skriva mer och vi vill på sikt resa mer. Och nu har det blivit så förnämligt att två av de formgivare som vi har jobbat mest med kommer att ta över kontoret, så det blir lite ombytta roller«, säger Christina.

»Drömmen är att kunna vistas mer i Indien och på andra håll under vinterhalvåret«, fyller Claes i. »Det känns helt rätt att få utrymme för mer spontanitet.«

Christina kommer att fortsätta att ha en plats på kontoret. Det kommer att kännas annorlunda men bra, säger hon.

»Det är absolut en av de platser som betytt mest för mig i livet. Jag älskar det här kontoret. Det har god karma, det finns inte en dag när jag inte känt glädje och tacksamhet när jag gått in genom dörren.«

En hel del av kontorets fotokonst kommer från utställningen Stockholm new – nationalromantik från dubbla sekelskiften: modefotografi möter måleri, som paret Britton gjorde för Thielska galleriet 2013. Fotografi, Mikael Jansson.

Johan Sellén