sommarhus i skärgården

Sommarhuset i skärgården – högt över havet

Specialritade lösningar, välbevarade vintagemöbler och utvald konst – sommarboendet i Stockholms ­skärgård är en lugn hamn för ­konstnären Erika Kangas.

Styling
Annons
Kika in i Thomas Sandells sjöstuga
Kika in i Thomas Sandells sjöstuga
0:57

För snart 13 år sedan började jakten på ett skärgårdsboende för Erika Kangas och hennes familj. En plats där de skulle kunna tillbringa sommarhalvåret, leva skärgårdsliv och ha plats att leva ut sina byggdrömmar över tid – där resvägen från stan inte var längre än en timme. De fick rådet att titta på minst 15 ställen, för att skapa egna referens­ramar och sätta sig in i vad de egentligen var ute efter. De hann till tio innan de återvände till det allra första, huset på skärgårdsön strax öster om Stockholm.

Annons

»Det var som att vi tog hela varvet runt och ändå kom tillbaka till samma ställe som vi börjat på. Ärligt talat hade jag svårt att se potentialen då, men min man såg någonting som jag inte såg och övertalade mig att det skulle bli magiskt. I dag är jag väldigt glad att han gjorde det, men man skulle inte känna igen sig om man visste hur det såg ut då«, förklarar Erika och ler.

Under uteplatsens solsegel står ett kombinerat mat- och pingisbord i betong, som familjen ritat själv.  Foto: Johan Sellén
Nere vid bryggan väntar plats för familjens båtar och en bastu som bjuder in mesta möjliga skärgårdsvy genom sitt inramade fönsterparti.  Foto: Johan Sellén
Annons

En skärgårdspärla till sommarhus

Utöver den sällsynta kombinationen av stadsnära läge och ostörd skärgårdskänsla var byggnadernas placering särskilt tilltalande. I stället för att gravitera mot vattnet låg huskropparna indragna i terrängen, gåtfullt tillbakalutade in i den lummiga vegetationen och blev på så vis mindre uppenbara från sjösidan. Nu har familjen polerat på sin skärgårdspärla i 13 år, det enda som egentligen finns kvar av fastigheten de köpte är själva husgrunden, ytterväggarna och taket av huvudbyggnaden. Allt annat är tillbyggt, återbyggt eller renoverat. De kringliggande trädäcken, bryggorna och småhusen – som gästhus och bastu – har tillkommit som nya element, bit för bit under åren. Men den gröna slamfärgen är fortfarande densamma nu som då och knyter an till den karga miljön. Familjen flyttar ut i april och stannar ofta till slutet av september. Men huset är rustat för året runt-boende och aluminiumbåten ligger i oavsett årstid, den är nödvändig för att ens kunna ta sig hit. »Det är klart att det kan vara lite meckigt att bo på en ö som är så här pass svårtillgänglig, men samtidigt är det en väldigt skön känsla att befinna sig så långt borta från allt. Framför allt eftersom det är så geografiskt nära vårt liv i stan.«

Annons
Kök och hall knyter an till husets största rum. Hallens röda matta kantas av Eames Fiberglass Chair och Hans Wegners CH28, i bakgrunden syns en specialritad och platsbyggd garderob.  Foto: Johan Sellén
Små utvalda skatter får ta plats i husets alla hörn, form och färg ligger Erika varmt om hjärtat.  Foto: Johan Sellén
Annons
Under de senaste 13 åren har familjen byggt om och till i omgångar, för att långsamt anpassa huset på ön efter sina lugna sommardagar.  Foto: Johan Sellén

En vanlig sommardag börjar med frukost på framsidan av huset, där solen går upp, och fortsätter långsamt utan distraktioner. Allt eftersom dagen går rör de sig runt huset. Med knappt några grannar inom synhåll och en väl tilltagen tomt på 6 000 kvadratmeter kretsar dagarna mest kring bad och matlagning. Lagom till kvällningen lyser solen upp de stora trädäcken, sociala ytor som gör det enkelt att bjuda in gäster och laga mat till många. Två favoritsysslor som familjen gärna ägnar sig åt, traditionsenliga midsommarfiranden och kräftskivor är självskrivna hållpunkter.

Annons

Hållbara material och återbruk

Insidan av familjens sommarhem är lika skräddarsydd som utsidan, så gott som alla inredningslösningar har specialritats för de olika husen och byggts därefter. Materialen är hållbara och man återbrukar mycket restprodukter från Erikas makes olika byggprojekt. Materialkänslan är genuin och kvalitet genomsyrar såväl inredning som möblemang. »Vi är båda två väldigt specifika och handplockar varenda liten grej. Saker vi hittar på Myrorna har samma dignitet som designklassiker, med den gemensamma nämnaren att vi bara väljer det vi verkligen gillar.«

Vy från sjösidan. De olika huskropparna ligger indragna i terrängen, nästan gömda i den lummiga vegetationen och upphöjda från vattnet.  Foto: Johan Sellén
Annons
De vindpinade och grönskande omgivningarna sätter tonen och skärgårdsnaturen utanför fönsterrutorna blir till föränderliga tavlor.  Foto: Johan Sellén
Gästhuset är det senast avslutade projektet, på väggen hänger konst av Jesper Waldersten och på golvet ligger en matta från Kasthall.  Foto: Johan Sellén
Annons

I vardagsrummet står två klassiska fåtöljer av Hans Wegner, som Erikas man hittade på Blocket. Även om de inte såg så mycket ut för världen uppfyllde de på något vis samma potential som huset i sig – nedsliten raritet med stor potential. Efter en grundlig och kostsam renovering av sadelgjordssitsar och klädslar, slipning och oljning av den svarttonade eken återfick de still slut sin forna glans. Hos en ägare som dagligen värdesätter deras patina och ultimata vintage-känsla.

»Det här är ett slags ek som inte finns att få tag på längre och det skapar en helt unik känsla i möblerna, en konst som danskarna var otroligt bra på under den här tidsepoken. Arbetet bakom varenda liten detalj är värt att bevara alla gånger.«

Matgruppen består av Poul Kjærholms stolar PK1 och ett klassiskt arkitektbord från 1970-talet, på matta från Kasthall. På väggen hänger en print av fotografen Per Olsson och bredvid keramik av Bente Hansen.  Foto: Johan Sellén
Annons
Det stora badrummet ligger vänt mot den vidsträckta utsikten, till höger syns Egon Eiermanns stol SE68.  Foto: Johan Sellén
I vardagsrummet har familjen samlat flera av sina renoverade vintagemöbler – dagbädd av Børge Mogensen och soffor av Hans J Wegner. Även golvlampan i hörnet är ett vintagefynd. Konst av Jesper Waldersten, John Scarisbrick och Einar Julin. Vägg­lampa från Flos, golvlampa från Rubn och i förgrunden syns ryggen av Eames Rocking Chair.  Foto: Johan Sellén
Annons

På väggarna i det stora rummet hänger verk av Einar Julin, John Scarisbrick och favoriten Jesper Waldersten – som även tillbringat en del tid i huset på ön. Men under flera år var väggarna tomma, eftersom fönstren ut mot den karga skärgårdsnaturen kändes som föränderliga tavlor i sig. De vindpinade men ändå grönskande omgivningarna har fått sätta tonen för livet både inne och ute. Efter att i olika omgångar ha försökt tillföra blomstrande planteringar runt husen har Erika landat i att öns vildvuxna råhet och livskraftiga flora är vackrast som de är.

»När man kommer ut hit är det som att en stor utandning går genom hela kroppen, man slappnar av nästan omedelbart. Det är enda stället där jag alltid sover bra och där jag kan vara nöjd med att göra ingenting. I början av sommaren tänker jag att jag ska hinna med en massa saker, men sedan kan dagarna gå åt till att bara läsa en bok eller sitta och titta ut över vattnet. Det är känslan av ett paradis.«

Annons
Runt bordet på uteplatsen står stolar från Massproductions.  Foto: Johan Sellén

Erika Kangas

Ålder 52 år.

Bor Under sommarhalvåret i Stockholms östra skärgård tillsammans med maken, dottern Selma och svärdottern Channa.

Gör Konstnär och pedagog.

Runt trädäcket nere vid vattnet löper ett specialritat räcke i smide av Joakim Persson. Matbordet i sibirisk lärk är ritat av Erikas man och omringas av klaffstolar signerade Jasper Morrison.  Foto: Johan Sellén
Annons
Tomtens olika nivåer knyts ihop med nykonstru­erade trappor och trädäck, som smälter in i ­omgivningarna med sin grånade finish.  Foto: Johan Sellén
Publicerat 14 juli 2023
Annons