Studio Ramson har skapat ett personligt hem i vindsvåningen på Östermalm
I den luftiga vindsvåningen på Östermalm har Studio Ramson skapat ett personligt första hem för den hemvändande tonårsfamiljen.
Allt började med en mobilbild från Svenskt tenns utställning Den diskreta charmen, kurerad av konstnären Karin Mamma Andersson, som kunden skickade till Sanna Nathanson med meddelandet »Det här gillar jag!«. Färgskalan i bilden blev utgångspunkten för inredningsprojektets genomgående palett: ljust blå, mustig terrakotta, blekt rosa och gyllene gula toner.
Studio Ramson
Studio Ramson är en internationellt uppmärksammad inredningsstudio i Stockholm som skapar exklusiva, personliga miljöer i både privata hem och offentliga miljöer. Med känsla för färg, textil och material arbetar studion med både fast och lös inredning, där skräddarsydda möbler kombineras med antikviteter och utvalda detaljer. Studion grundades av Ika Ramel och Sanna Nathanson år 2020 – de har bland annat tagit sig an inredningsuppdrag på Grand hôtel, Cadierbaren, Rutabaga, Sparrow hotel, Lydmar hotel och Grand soleil.
Ett av Studio Ramsons tidigaste projekt
Uppdraget var att skapa ett hem för en familj som under lång tid varit bosatt utomlands. Efter att ha ägnat åratal åt att hyra på obestämd tidsbasis, i alla tänkbara delar av världen, skulle de nu återvända hem till Sverige och såg fram emot att sätta ner mer permanenta bopålar. Sekelskifteslägenheten på Östermalm är deras första »egna« hem, en plats som de själva valt att slå sig ner på och göra till sin.
»Det innebär ju även att de för första gången såg fram emot att få omge sig med möbler och saker som de valt själva. Föremål som de samlat på sig under åren utomlands, arvegods som stått i förvaring och som de aldrig har kunnat ta med sig. Det här är ett väldigt personligt hem för dem, så det kändes oerhört viktigt att projektet verkligen skulle bli allt de önskade och hade längtat efter«, berättar Sanna Nathanson, en av grundarna till Studio Ramson.
Vindsvåningen på Östermalm är ett av Studio Ramsons allra tidigaste projekt och tog nästan två år att slutföra. Fastigheten byggdes på 1800-talet och även vindsvåningen – husets femte våning – bjuder därför på generös takhöjd och rymd. Med en inredning som inte nödvändigtvis känns bunden till fastighetens anor, snarare uttrycksfull och samtida – utan att bli trendig. »Det var väldigt roligt med ett projekt av den här kalibern, där man dessutom har en kund som tycker om att ösa på med färg. Annars är det lätt att våningarna i de här kvarteren liknar varandra, när man går förbi ett mäklarfönster på Östermalm är det ibland svårt att se någon skillnad. Färg är en oerhört viktig komponent för den som vill skapa något personligt, ofta glömmer man bort att ›mycket färg‹ inte behöver betyda stark färg.«
Studio Ramson är en exklusiv designstudio med fokus på unika bostadsprojekt och småskaliga kommersiella uppdrag. Inredningsstudion grundades 2020 av Ika Ramel och Sanna Nathanson och har sedan dess har gått från två till tio medarbetare. De slog nyligen upp dörrarna till sitt nya showroom på Riddargatan i Stockholm.
Skräddarsytt och specialritat
När Sanna Nathanson och Ika Ramel kom till vindsvåningen för första gången var lägenheten redan renoverad, men planlösningen passade inte familjens behov och behövde anpassas ytterligare. Den uppdaterade planlösningen innefattar tre sovrum, bibliotek, vardagsrum, kök och arbetsrum – där de senare fyra sociala ytorna ligger placerade i fil. Det faktum att familjen bott utomlands under en längre tid avspeglar sig också i de behov man tar med sig hem, bland annat i att alla sovrum nu har försetts med anslutande badrum. Men även i att man har gott om långväga gäster som gärna bor över när de kommer på besök. Även detta tog man höjd för i den nya planlösningen och inredningen av de olika sovrummen.
Familjen i fråga består av mamma, pappa och två söner på väg ut i vuxenlivet. De är konstintresserade och tycker det är spännande att samla artefakter från sina resor. Utöver väl utvalt arvegods och skatter från åren utomlands fanns inte så mycket befintlig inredning för Sanna och Ika att förhålla sig till. Mycket av det som finns i vindsvåningen i dag är specialritat och skräddarsytt för just det här hemmet och familjen som bor där. »Vi försöker alltid att hitta en väl avvägd blandning av nytt, vintage och specialritat. Det är mixen som skapar djup och dynamik, som får ett hem att verkligen kännas personligt. Med för mycket nyproducerade möbler känns helheten alltid lite tråkig, det är när du plockar in konst och föremål med en historia som projektet får en avgörande skjuts. Det är då lägenheten blir ett hem.«
I två av vindsvåningens tre sovrum har man tygspänt väggarna, en komplicerad och kostsam installation som behöver utföras av en skicklig tapetserare. »I ett av rummen klädde vi även sänggaveln och garderobsdörrarna i samma tyg, det hade ju varit en omöjlig matchning att göra med väggfärg eller tapet. Att spänna tyg på det här sättet är ett hantverk som man sällan får ägna sig åt, men när det väl händer är det fantastiskt att se. Det är härligt att kunna skapa en så genomgående monokrom känsla, både i färg och textur.«
Sönernas del av lägenheten placerades mer avskilt i relation till lägenhetens sociala ytor, där den nu ramas in av ekpanel som breder ut sig över väggar, golv och tak – eller en box, som Sanna kallar det. Ett slags sluss in till tonåringarnas kvarter, som gör att det känns mer privat. »Jag tycker om att boxa in den här typen av övergångar eftersom det så tydligt händer något där. Tempot från de andra delarna av våningen bryts och det blir en cool kontrast som bryter mot konventionen. Det adderar något spännande.«
Gobelängen och det antika skåpet i vardagsrummet var två saker som var viktiga att inkludera i det nya hemmet. De är båda arvegods från den franska delen av släktträdet och representerar en viktig del av familjens historia. Gobelängen syddes om för att passa perfekt på sin plats ovanför soffan, men passade redan från början bra in i Studio Ramsons textilorienterade filosofi. »Som studio dras vi hela tiden till att arbeta väldigt textilt, eftersom vi anser att det bidrar så otroligt mycket till helhetskänslan av ett hem. Vi skulle aldrig göra en inredning utan gardiner till exempel. Mycket textil är vår grej.«
Svenskt tenn katalysator för projektet
Sanna Nathanson har en bakgrund inom inredning i hotellbranschen och hade knappt någon erfarenhet av att inreda privata hem innan hon och Ika Ramel etablerade sin egen studio. Den största skillnaden – förutom regelverk och branschstandarder – är beställaren. »Ett femstjärnigt hotell är en erfaren beställare, medan en privatperson som ska skapa sitt eget hem är en emotionell beställare. Och det är ju helt motiverat, för det är ett stort förtroende att ge någon. Men rent kreativt, som inredare, är det otroligt roligt att få ta sig an. Att få läsa av kunden och hitta rätt väg. Utmana och bredda deras horisont – från vad de kanske tänker att de vill ha, till vad de verkligen skulle gilla. Det är en fantastisk resa att göra tillsammans.«
Under åren i hotellbranschen arbetade Sanna bland annat med internationella kedjor i premiumsegmentet, som Kempinski Hotels och Six Senses, där inredningarnas stilmässiga uttryck varit långt från skandinavisk minimalism – hur ser hon på utvecklingen av de stilistiska begreppen på hemmaplan? »Det känns framför allt som att innebörden av begreppet ›den skandinaviska stilen‹ har börjat luckras upp och numer består av flera olika inriktningar. Jag upplever att det ängsliga har börjat försvinna lite och att man nu har börjat se inredning som något individualistiskt. Något som går att göra på olika sätt. Och det gör mig väldigt glad i min roll som inredare.«
»Ser man den skandinaviska stilen i kontrast till den mer internationellt gångbara så är det ju sakerna som skiljer dem åt. I de internationella inredningarna, som oftast är lite mer vågade i sin stil, är det fullt av föremål, blommor och artefakter som inte alltid passar ihop – men som ändå skapar en inspirerande helhet. Det är ett uttryckssätt jag verkligen kan uppskatta.«
Kanske är det då också helt logiskt att det var just en bild från Svenskt tenn som agerade katalysator för projektet med den hemvändande familjen i sekelskiftesvåningen på Östermalm. Estrid Ericson var som bekant också en notorisk samlare som såg till att ta med sig sköna skatter från sina resor – känd för förmåga att sätta samman de mest väsensskilda ting och artefakter till en harmonisk helhet.
