Mysiga sovrum

2:04

Efter reklamen: 8 sätt att inreda med den stora medelhavstrenden

(2:04)

Hur inreder du sovrummet för bättre sömnkvalitet? Residence har tagit hjälp av en sömnexpert för att reda ut hur du med hjälp av inredning får en god och lång natts sömn!

Sömn är något vi alla behöver för att må bra och för att fungera i vardagen. God nattsömn är mycket viktigt för alla. Medan vi sover återhämtar sig både hjärnan och kroppen. Cellerna i hjärnan återställer energinivåerna, minnen sorteras, muskler repareras och immunförsvaret återuppbyggs. Sovrummet är därför ett av det viktigaste rummen i hemmet.

Vill du ha fler tips på hur du förhöjer ditt sovrum? Här hittar du allt vi skrivit om sovrum och sovrumsinredning.

Psykolog och sömnexpert

Helena Kubicek Boye, 44 år, är psykolog och expert på området sömn och har jobbat kring ämnet i över 15 år. Hon har skrivit ett flertal böcker om sömn och har även gjort flera projekt med kändisar rörande ämnet, exempelvis Mikael Persbrandt. Sovrummet är ett rum i hemmet som bör inredas på ett sätt så att nattsömnen blir bra och lång.

– Jag vill hjälpa människor att lära sig sova igen även utan sömntabletter, säger Helena till Residence.

Vad ska man då göra för att öka sin sömnkvalitet? Här är fem tips från sömnexperten på hur man kan inreda sovrummet för att optimera kvaliteten på sömnen.

Sömntips 1 - Lugnt och tyst

Helena förklarar att man sover som bäst när hjärnan får stimuleras till nedvarvning. För att hjälpa kroppen och hjärnan med detta så är första tipset att ha det tyst och lugnt i sovrummet. Inredningsmässigt innebär det att TV och dylikt inte bör placeras i rummet. Även att det ska vara lugna färger i rummet, inte något för aktivt och starkt.

Sov skönt fem tips

Kom ihåg att ha det svalt i sovrummet!

Shche_team/Unsplash

Vill du ha fler inredningstips? Besök den här sidan där vi samlar allt vårt härliga inredningsinnehåll.

Sömntips 2 - Ha det svalt

Sova svalt är viktigt enligt Helena. När det är för varmt när man sover så stör det lätt sömnen och kan till och med göra att man vaknar. Ha sval och bra luft i rummet, ta hjälp av en fläkt och bra ventilation. Ännu ett knep är att ha växter i sovrummet, som skapar bättre luftkvalitet.

En fläkt i sovrummet förbättrar sömnen.

Lugnt, tyst och svalt är tre ord att ha i bakhuvudet för att få till en natt med god sömn.

Beazy/Unsplash

Sömntips 3 - Skön säng

En av det viktigaste sakerna man kan göra för att förbättra sin sömn är att ha en säng som man trivs med och tycker är skön. Det är även viktigt att bädda sängen med sköna material och sängkläder.

kuddar vita örngott

Att välja rätt kuddar, och en skön säng, är a och o.

Susan Wilkinson/Unsplash

Ilse Crawford gör nytt samarbete med Ikea – allt du behöver veta

Sömntips 4 - Ha mobilen i annat rum

Mobilen bör förvaras i ett annat rum under natten säger Helena. Mobilens notiser och blåa ljus stör hjärnan och gör så att det blir svårt att somna. Förvara därför mobilen utanför sovrummet, på ett smart ställe där den kan laddas.

Iphone på nattduksbord är dåligt för sömnen

Lägg telefonen i ett annat rum, för att få en bättre nattsömn!

Hasan Albari/Pexels

Sömntips 5 - Använd endast sängen för att sova

Sängen är en plats för att sova på eller varva ner och ta det lugnt på. Helena säger att man endast ska använda sängen för detta. Man ska exempelvis inte sitta och jobba i den eller äta. Hjärnan kan börja förknippa sängen med för mycket aktivitet vilket gör det svårare att slappna av och sova i sängen. Smart kan därför vara att ha en stol eller fåtölj som man kan använda för att göra sådant så att sängen inte blir en plats som förknippas med jobb eller dylikt.

Inredning sovrum

Det är viktigt att inreda sovrummet just till att sova!

Collov Home Design/Unsplash

Så skapar du sommarkänsla i hemmets alla rum – våra bästa tips