Ålstensvillan har totalrenoverats – kika in i en funkisdröm extra allt
Huset från 50-talet invid Mälaren har genomgått en total omvandling i regi av arkitekten och designern Per Söderberg. Med stor kärlek till materialet står här nu en funkisdröm för 2000-talet.
Läget, läget och läget, brukar det heta. Och det är ju alltid härligt om huset, Huset, HUSET ligger där. Så var det nu inte riktigt när den här familjen i Ålsten i Bromma slog till på villa vid vattnet. Men eftersom de anade vartåt det barkade med renovering, nybyggnation, dränering och hela faderulingen så kopplade de in arkitekten och designern Per Söderberg redan från början. Han har sedan dess varit bollplank, idéspruta, arkitekt, projektledare och formgivare till ett husprojekt extra allt.
Per Söderbergs signum är de goda materialen, som tål att användas och som åldras väl.
»För mig går funktion och estetik hand i hand. Det ska vara genomtänkt med fokus på intressanta kombinationer av material.«
Området Ålsten i västra Stockholm köptes av Stockholms stad 1905 av den sista privata markägaren för 16 öre kvadratmetern. Och på 1920-talet började tomter planeras och hus uppföras. Arkitekten Edvin Engström på Egnahemsbyrån, som ligger bakom funkisområdet Södra Ängby några kilometer bort, ritade de flesta av villorna. Bland de mest kända husen är naturligtvis de så kallade Per Albin-husen, radhusen längs Ålstensgatan. Här finns gott om grönområden och i söder breder Mälaren ut sig.
Huset i Ålsten är från 50-talet, tre våningar om 360 kvadratmeter, och hade viss funkis i sitt uttryck, men det var inget som gick att bevara. Dessutom fick man börja med att gräva upp hela källaren eftersom det läckte in sjövatten. I princip har man bara sparat poolen, i övrigt är det mesta nytt.
Läget är fantastiskt med en södervänd sjötomt just precis vid Mälaren. Nedanför är båttrafiken livlig och på andra sidan skymtar små holmar och Kärsön. Fasaden på villan är vitputsad i klassisk funkisstil. För att skapa värme är alla fönster och dörrar i oljad teak. Mest iögonfallande är de stora fönsterpartierna som har osynliga värmeslingor i sig; när det blir riktigt kallt ute slipper man få kalldrag från fönstren.
Pers idé var att skapa ett hem som är rogivande, harmoniskt men också modernt och med spännande lösningar. Till exempel har man byggt en lanternin i taket som skapar ett fantastiskt ljus i hela trapphallen.
»Trapphusets väggar är kanske det mest spektakulära med hela villan. Det är gjort i 10 millimeters stålplåt som har svetsas ihop på plats så att det löper i ett stycke genom huset. Det är sedan klätt med tunna blad av mässing av en förgyllare.«
Om vi går husesyn så låt oss börja ute. De stora fönstren mot vattnet gör uteplatserna lättillgängliga. De kan nyttjas hela dagen, eftersom de är anpassade efter var solen står vid olika tider på dygnet. Uteplatser och trappor är klädda i gotländsk kalksten i ett speciellt mönster »det var ett sjå att lägga dem«. Dessutom löper mönstret med in i husets hall på den platsgjutna terrazzon. Tanken är att man enkelt går från poolområdet in i källarvåningen som rymmer tv-rum, tonårsrum, bastu och spa.
De sociala ytorna är samlade på mellanplanet och därifrån har man utsikt mot vattnet, det skänker lugn och ostördhet. På golvet ligger breda ekplankor från Dinesen som är vitoljade.
Köket bär Pers signatur, ett grönt kök som flirtar med funkis, bänkskivor i italiensk granit, precis som köksön. Graniten ser ut som kolmårdsmarmor, men med fördelen att den är mycket tåligare. Och arbetsbänken har fått klassiska ben från No early birds. Mannen i huset är mycket matlagningsintresserad så arbetsytorna är väl tilltagna och det finns dubbla kökshoar och två diskmaskiner. En väldigt fin detalj är speglarna ovanpå köksbänken; i dem reflekteras Mälarens vatten.
Vad ska man tänka på när man bygger om funkis?
»Det beror på skick och ursprunglig arkitektonisk kvalitet. Om man har att göra med ett arkitektoniskt mästerverk i originalskick så tycker jag att man ska försöka bevara och respektera det. Om man måste renovera och bygga om eller bygga ut så skulle jag rekommendera att göra det med respekt för originalet.«
»När det gäller material så har jag flirtat med svensk funkis och även tittat på italiensk arkitektur från 30-, 40- och 50-talen. Jag har lagt ner väldigt mycket omsorg på material och detaljer.«
Platsgjuten terrazzo
Alla handtag är specialgjorda och det finns många intressanta detaljer och materialmöten, exempelvis hallgolvet som är gjort i platsgjuten terrazzo och har ett mönster som är ritat för rummet. Entrémattan som är infälld i terrazzogolvet och är förstås en del av mönstret.
»Jag tycker att det är roligt att entrémattan, som ju är det första man möter i huset, inte bara är rund eller fyrkantig utan har en egen form, som besökare kan man nästan undra om det har blivit något fel, men sedan när man ser helheten förstår man att det är medvetet gjort.«
På den översta våningen blickar tre sovrum ut mot Mälaren och samtliga har utgång till den längsgående funkisinspirerade balkongen. Väggar och golv i badrummen är klädda med glasmosaik. Och även här uppe är golvet i ek och garderober och förvaringslösningar i teak.
Hur känner ägarna för sitt nya boende?
»De trivs väldigt väl och de tycker att planeringen och uppdelningen av de olika ytorna blev bra, sociala ytor, sovdelar, förvaring, avdelning för barn och lek och så vidare. Det är ett väldigt bekymmerslöst boende och man kan koppla av i huset, umgås med familj och vänner, laga mat eller bara vara för sig själv«, säger Per.