Göteborgsoperans tusen stolar – hantverksmässig renovering

1:07

Efter reklamen: Skolan från sekelskiftet som fick nytt liv

(1:07)

Återbruket har fått högklassiga former. När Göteborgsoperan i våras gav möbelföretaget Gärsnäs uppdraget att renovera 1350 röda konsertstolar i operahusets salong, var det en brakseger för miljön, för operan och för Gärsnäs, som tillverkade stolarna för 27 år sedan. Att återbruk är en självklarhet på så hög nivå är en symbolhandling som kommer att leda till flera storskaliga återbruksprojekt.

»Ja, det är en anmärkningsvärd skala på renoveringen. Att kunna återanvända den mängden av produkter är en styrka och en fjäder i hatten för både operan och vår cirkulära strategi«, säger Dag Klockby, vd för Gärsnäs, som arbetar för att uppfylla sin vision att bli helt klimatneutralt år 2030.

När pandemin slog till och operan stängde passade man på att renovera alla stolarna på en gång.

©Ingmar Jernberg

Vår längtan efter trä – därför är materialet så trendigt

Göteborgsoperans renoveringprojekt

Håkan Jönsson, facility manager på Göteborgsoperan, berättar om projektet. »Grundanledningen till återbruket är dels cirkulära skäl, dels att stolarna har en fantastisk kvalitet och har fungerat otroligt bra. Att återbruka dem är självklart.«

Det här handlar om lite mer än 12 stolar runt ett styrelsebord eller två dussin i en matsal. Det är inga pinnstolar heller, utan bekväma, fällbara stolar med en viss komplexitet i konstruktionen. Modellen heter Thalia, döpt efter komedins beskyddare, en av de nio muserna i den grekiska mytologin. Det är en in-house-design, skapad av Gärsnäs konstruktörer i samarbete med operahusets arkitekter. Arne Sahlstedt på Göteborgsoperan var fastighetschef vid den tiden och minns processerna när tillverkaren valdes ut. Gärsnäs vann upphandlingen, en prestigeorder från det operahus som äntligen skulle öppna vid Lilla Bommen efter över tre decennier av idéer, planer och debatt. Operan är en av Göteborgs märkesbyggnader, ritad av Jan Izikowitz på dåvarande Lund & Valentin arkitekter, efter ett vinnande förslag av arkitekten Carl Nyrén. Platsens aura med hamnmiljö, skepp och seglatser präglar byggnaden.

»Det byggdes provstolar, akustiker var inblandade. Det handlade mycket om akustiken och vi diskuterade längden på mohairplyschens hår«, berättar Arne Sahlstedt. Stolarna sattes in till operans pampiga öppnande i september 1994. Sedan dess har Göteborgsoperans förtjusta publik slitit hårt på stolarna.

Gärnäs är träspecialister. Perfekt för återbruk som nuökar starkt på möbelmarknaden.

Andy Liffner

Gärsnäs ligger i Gärsnäs. Här har det tillverkats hållbara trämöbler sedan 1893.

Andy Liffner

Åke Axelsson ställer ut på Stockholms Auktionsverk

Pandemin faciliterade renoveringen

En renovering av stolarna har diskuterats under flera år. Även alternativet att skrota de gamla och köpa nya stolar var på tapeten, men det framgick snabbt att en renovering är mycket klokare och dessutom ekonomiskt en bättre affär. På grund av pandemin som har hållit operahuset stängt, uppstod en möjlighet att göra renoveringen under kort tid och med alla stolarna på en gång. Det blev en operation av operalika proportioner – stort, komplext, planerat i detalj. Transporterna gick till Österlen och Gärnäs, där stolarna tillverkades.

»Det är tyget som är rejält slitet och stoppningen nedsutten, annars är de i fint skick«, berättar Magnus Eriksson, produktions- och platschef på Gärsnäs. »Stolarna är konstruerade för att enkelt kunna demonteras, renoveras och få detaljer utbytta.« Gärsnäs har tvättat stolarnas trädetaljer och stativ. Allt tyg, läder och stoppningens polyeter har bytts ut mot mer miljövänliga material. Stolarna får också nya gaskolvar, som dämpar rörelsen när sitsarna släpps. Det nya tyget är exakt samma kvalitet och kulör som tidigare.

Gärnäs träminne. Formar och råämnen till möbler som kan tas upp igen eller byggas i nya varianter.

Andy Liffner

Operan tänkte proaktivt

1350 stolar tar rätt stor plats och för att inte störa produktionen i fabriken skedde renoveringen i en lokal på Eke-möbler i Göinge som samarbetar med Gärsnäs.

»Vi satsar oss ur krisen. Vi renoverar också lokalernas golv och väggar«, säger Håkan Jönsson. Operan drog i gång igen i mitten av augusti och öppnar med salongen i nyskick. Gärsnäs vd Dag Klockby prisar insatsen: »Efter pandemin kommer det att bli en boom för kulturutbudet och upplevelseindustrin. Operan tänkte proaktivt.«

Gärsnäs står för hantverksmässiga renoveringen

Gärsnäs har levererat möbler till offentlig miljö sedan 1960-talet och är specialist på den här typen av hållbara möblemang. Kvalitetskraven är stenhårda, hantverket utsökt. Med framtidens fokus på ökande återbruk kommer projekt av detta slag att bli allt vanligare. Betänk bara skol- och universitetsvärldens väldiga möbelberg, som gjort för återbruk i stället för slentrianmässiga nyköp.

Upphandlingar bör justeras så att de också gäller återbrukade, renoverade möbler. »Det här är ett perfekt projekt för Gärnäs som mer än gärna tar hand om de möbler vi har tillverkat. Alla är välkomna tillbaka till oss, både med enstaka stolar och i stora antal som verkligen gör klimatavtryck«, säger Dag Klockby.

Årligt stipendium lanseras: Det svenska hantverket står i fokus