Villa på klippa i Stockholm.

Kika in i Henrietta Fromholtz lyxigt renoverade lägenhet
1:9

Efter reklamen: Kika in i Henrietta Fromholtz lyxigt renoverade lägenhet

(1:9)

Slå på ljud

Det svarta huset ligger i en brant sluttning mellan skogen och havsviken, som just den här dagen blänker isblå under en hög himmel. Till en början är det lite svårt att få syn på fritidshuset. Huvudbyggnaden, gården, bastun och gästhuset följer naturens former och kunde lika gärna vara en del av urberget. Känslan är att byggnaderna alltid funnits där, trots att de bara stått färdiga i två år.

Anna Harrysson.

Anna Harrysson.

Emma Jönsson Dysell

Anna Harrysson tar emot. Hit till trähuset på berget vid havet åker hon och mannen och de tre barnen närhelst de vill lämna storstaden för lugnet i naturen. Den storslagna utsikten mot Saxarfjärden genomsyrar platsen och blir en närvaro i sig. Havet, himlen och horisonten är med en var man än befinner sig i huset eller på tomten.

Anna Harrysson

Ålder: 43 år.

Bor: I Vasastan i Stockholm och Flaxenvik.

Gör: Frilansande projektledare inom grafisk design, med fokus på förpackning.

»Det är intressant med utsikten. Den blir annorlunda i olika vinklar och man tröttnar aldrig på den. Går man upp en våning eller in i ett annat rum så förändras ljuset och vinkeln mot havet«, säger Anna.

Huset med synlig övervåning.

Husets övervåning sticker upp som ett torn över tallarna. Furufasaden är målad i en svart nyans av Falu rödfärg. Den svarta fasaden blir en kontrast mot den ljusa inredningen inomhus.

Emma Jönsson Dysell

Hemma hos arkitektparet Marja-Liisa Okko och Olle Rex – kika in!

Flaxenvik blev perfekt för familjen

Vi befinner oss i Flaxenvik i Stockholms mellersta skärgård, inte mer än fem mil från huvudstaden – en plats som var helt okänd för familjen Harrysson när de köpte tomten 2016. Då var de innerstadsbor på heltid och längtade efter en rekreationsplats i naturen. Men att lämna stadslivet och flytta in i en förortsvilla var uteslutet.

»Vi har aldrig lockats av mellanlivet. Vi ville ha två världar med tydliga kontraster: stad och natur«, säger Anna.

Svart hus på klippa.

Huset placerades väldigt nära bergväggen. Av hänsyn till naturen ville Anna och hennes man spränga bort så lite berg som möjligt.

Emma Jönsson Dysell

Och två världar har de verkligen fått. Flaxenviks närhet till staden gör att familjen snabbt kan skifta från stenstad till natur. Att det blev just Flaxenvik var en tillfällighet. Familjen, som har australiska och skånska rötter, hade förstås hört talas om Stockholms skärgård men saknade en naturlig koppling. Efter ett års letande dök det upp en tomt som väckte Annas och makens nyfikenhet. Alla deras kriterier fanns med: en sjönära plats i naturen, med möjlighet till båtliv, väldigt nära Stockholm.

»Budgivningen skedde i februari, så det var lite av att köpa grisen i säcken när det gällde naturen. Vi visste ju inte hur känslan skulle bli på platsen om sommaren. Men under budgivningen råkade jag luncha med en kollega som varit mycket i Flaxenvik som sa att det var jättefint. Jag är väldigt glad att vi lunchade just den dagen«, säger Anna och ser nöjd ut.

Hus med stora fönster och pool.

De stora glaspartierna vetter mot havet och går att öppna. Poolen, terrassen och terrasseringarna bildar en privat zon. Trappan till terrassen tar hand om platsens nivåskillnader och gör att huset smälter in i miljön.

Emma Jönsson Dysell

När familjen fått tillträde till sitt nya skärgårdsställe fanns det inga färdiga husplaner. Men något hände när de tillbringade sin första sommar i den röda lilla stugan som då stod på tomten. De lärde känna berget, tallarna och havet, började knyta an till platsen och kände en ödmjukhet. Det röda huset med sin gäststuga behövde rustas upp. En vision om ett hus anpassat efter naturen började ta form.

»Vi upplevde ett lugn här och huset vi såg framför oss behövde vara i samklang med, och en förlängning av det lugnet. Vi kände att här ska man inte bygga en förortsvilla, sätta ett Attefallshus eller göra en liten påbyggnad. Det skulle inte kännas rätt mot läget.«

Trappa upp till hus.

Vy från vattnet där man ser hur huset är inbäddat i landskapet. Längs stentrappan har trädgårdsmästaren Sara Ellström, Funk trädgård, anlagt en trädgård med lavendel, timjan och små tallbuskar. Tallbuskarna binder samman trädgården med de stora tallarna som växer på tomten. Utemöbler från Formlagret.

Emma Jönsson Dysell

Byggde nytt tidlöst hus

Skulle det gå att förverkliga idén om ett rustikt, tidlöst hus med moderna bekvämligheter, ytor för umgänge och många sängplatser, utan onödiga kvadratmetrar och utan att göra åverkan på platsens skönhet?

Kika in i keramikern Kennet Williamssons underbara ateljé

Ja, visade det sig när de fått kontakt med arkitekten Anders Holmberg på Anders Holmberg arkitekter. Han tog sig an projektet med samma tankar om långsiktighet, hållbarhet och kvalitet som husets blivande invånare.

Sittplats med utsikt över vattnet.

Gästhuset rymmer 30 kvadratmeter och ligger på den plana delen av tomten längst nere vid vattnet. En perfekt plats för Anna att praktisera yoga.

Emma Jönsson Dysell

Resultatet blev ett 175 kvadratmeter stort, U-format hus med en gård i mitten, utformad med hänsyn till kvällssol, utsikt, skydd mot insyn och vind. Huset fick fyra husvolymer. En sovrumsdel på ena sidan, en köksdel som är husets hjärta i mitten och en del med vardagsrum och entré på nedre planet. En trappa upp byggdes delen med föräldrasovrum, som reser sig över tallarna likt ett torn eller en hög klippa.

»Vår intention var att det ska kännas som att huset härstammar från naturen. Vi ville att huset klättrar in i terrängen. Trappan till terrassen till exempel, med trappsteg man både kan sitta på och gå i, tar hand om nivåskillnaderna på platsen och gör att huset smälter in i miljön«, säger arkitekten Anders Holmberg.

Bastu nere vid vattnet.

Bastun är pytteliten, står på ben och består av ett enda litet rum med ett stort fönster mot vattnet. Omklädning får ske utomhus.

Emma Jönsson Dysell

Den ständiga närkontakten med naturen förstärks av möjligheten att enkelt skifta mellan inomhus och utomhus. De stora glaspartierna i fasaden mot havet går att öppna från samtliga rum.

»Vi går in och ut och in och ut hela tiden. Det är en sömlös känsla mellan inomhus och utomhus. Det gör att huset känns mycket större«, säger Anna.

Matplats.

Många möbler i huset är platsbyggda, som soffan och ekbordet i köket. Soffan är klädd med garvat skinn från Nederländerna. Italienska lampor av märket Lux. Stolarna är inköpta på Walles & Walles.

Emma Jönsson Dysell

Tankarna om hållbarhet och långsiktighet går igen även i husets möblering. Annas mål har varit att möblera på ett sådant sätt och med sådan kvalitet att inredningen håller i många, många, år. Mycket i huset är platsbyggt.

»Jag ville skapa samma känsla som när man var liten och kom in i ett gammalt hus och kände att det varit möblerat på samma sätt i decennier. När våra barn en dag tar över hoppas jag att de vill låta allt vara kvar som det är. Sofforna, mattorna, matbordet, stolarna – allt ska kunna vara kvar och användas av barnen och även generationen som kommer efter.«

Platsbyggt ljust kök.

Det platsbyggda köket är husets hjärta. Skivan på köksön är Jurakalksten. Den stora korgen har Anna köpt i Australien.

Emma Jönsson Dysell

Materialen i huset är få och utvalda med tanke på att fungera fint ihop både sinsemellan och med den omgivande naturen. Betong, trä, läder, sten, glas.

Arkitektritade huset som står pall mot Skånes vindar – kika in!

»Det är så stora fönster och så mycket utsikt överallt att vi ville att materialen inomhus talar med materialen utomhus. Vi ville också använda material som har liv och själ och personlighet, som kan åldras, blekas, slitas på plats och bidra till att huset bara känns ännu mer ombonat med tiden.«

Kök och sittplats.

Från köket når man barnens tre sovrum och »gömda soffrummet« som fungerar som filmrum och extra gästrum. Barnens sovrum är små, men det finns gott om utrymme i de platsbyggda våningssängarna.

Emma Jönsson Dysell

Anna är projektledare till yrket, något hon fick användning av när hon höll i alla trådar vid husbygget. En helt ny erfarenhet för henne.

»Det gäller att ha en bra relation till dem man jobbar med. Att lyssna och ta in deras expertis och samtidigt ha en stark vision själv. Vi hittade så bra människor med samma tänk som oss och genom processen lärde jag mig väldigt mycket. Gruppen med arkitekten Anders Holmberg, trädgårdsmästaren Sara Ellström på Funk trädgård och inredningsfirman Walles & Walles fungerade väldigt bra!«

Terass med utemöbler.

Ett förlängt tak går ut som ett skärmtak över terrassen och ger skugga och svalka och gör att det inte behövs markiser. Bord och stolar från Formlagret. Ljuslyktan är belgisk och inköpt på Walles & Walles. Terrassgolvet täcks av frostsäkra keramikplattor som efterliknar kalksten.

Emma Jönsson Dysell

En sak Anna inte räknat med var omfattningen av den åverkan ett husbygge gör i naturen.

»Jag var lite naiv och trodde att man bara kunde sätta ett hus i naturen utan att göra intrång. Men det var omöjligt. Det blir ganska stora sår i jorden när man bygger.«

Tack vare trädgårdsmästaren Sara Ellströms kunskaper kunde naturen återställas. Hon tog fram skisser på ett tidigt stadium och genom att man sådde växter som växer naturligt på platsen återställdes naturen snabbt. Växtligheten suddade även ut tomtgränsen mellan bygget och den naturliga naturen. Trädgårdsmästaren Sara hade även en blommande lösning på den jätteslänt med jord som döljer hushållets reningsverk. Sara sådde en äng.

Soffa och vardagsrum.

Huset har slipat betonggolv i alla rum utom i stora sovrummet där det ligger en mjuk heltäckningsmatta. Träpaneltaket är laserat. Innanför träpanelen ligger en akustikduk som dämpar ljudet och skapar en bättre ljudmiljö. Soffan Tribeca och bordet av kastanjeträ är båda köpta på Walles & Walles.

Emma Jönsson Dysell

»Det är helt fantastiskt när ängen blommar på sommaren och surrar av bin och liv«, säger Anna.

En annan hjärtefråga var att inte spränga bort onödigt mycket berg bakom huset.

»Vi ville försöka sätta huset så nära bergväggen som möjligt och då blev det en utmaning med utrymme för byggställningarna. Till slut så hittade vi en byggställning som var liten och tajt.«

Uteplats med spa-bad.

Huset har uteplatser i alla väderstreck utom nordväst. På bilden syns platsen som familjen döpt till »spa-sidan«. Bänk från Formlagret.

Emma Jönsson Dysell

Familjen Harryssons hus är ungt och helt färdigbyggt. En inte helt självklar kombination. Ingen byggprocess har dragit ut på tiden i åratal. Ingen evinnerlig stresskapande utvecklingsfas pågår. Inga planer på tillbyggnader eller utbyggnader. Utan färdigt. Punkt. Hur kommer det sig?

Hemma hos inredaren Nanna Lagerman: ”Jag ville skapa ett hem som speglar mig”

Det är ett medvetet beslut sprunget ur en kommentar som någon fällde under bygget. En mening som etsade sig fast hos Anna och skrämde henne: »Man blir aldrig färdig med ett husbygge.«

Terass med pool och utsikt över vattnet.

Utesoffan kommer från Skargaarden och heter Bönan lounge sofa. Det miljömärkta trädäcket kommer från Organowood.

Emma Jönsson Dysell

»Jo, det blir man visst, tänkte jag och blev extra mån om att få klart huset snabbt. Inte för snabbt för vi ville att det skulle bli rätt gjort, men vi försökte verkligen få det klart så att vi kunde vara här. Nu ska livet här bara handla om att ha sköna stunder, sätta fram blommor på terrassen, läsa en bok, umgås med familjen och bjuda hit folk. Leva det liv som följer visionen vi hade med det här huset.«