Carouschka ­Streijfferts bor och lever i sin ateljé

Hemma i ateljén hos konstnären och inredningsarkitekten Carouschka Streiffert

Konstnären och inredningsarkitekten Carouschka ­Streijffert arbetar och lever i en vindsvåning utan väggar. Vi hälsade på och fick ett lika gränslöst samtal, från 50-talets Stockholmsförort via 80-talets New York till dagens Södermalm. I höst ställer hon ut på Ravinen vid Norrvikens trädgårdar.

Styling Anette Mörner
Annons
Niklas Runesson: "Vill inte vara en del av trender"
Niklas Runesson: "Vill inte vara en del av trender"
0:59

När Carouschka Streijffert var fyra och ett halvt år gammal fick hon följa med sin pappa, arkitekten och före detta barnskådespelaren Göran Bernhard, till gipsateljén på Tekniska högskolan. »Det var ett helt vitt rum, med stort ateljéfönster och så det här vita gipspulvret som låg på golvet och överallt. Det var som att kliva in i ljusets och det kreativa crescendots rum. Det var så vackert«, säger hon.

Att ta hissen fem trappor upp till hennes egen vindsvåning har lite samma effekt. Ljuset flödar in i det öppna, vitmålade rummet, format som en Skånelänga ovanför Södermalms takåsar, med utsikt över Stockholms inlopp, via Gamla stan och Norrmalm, hela vägen bort till Solna. I »flygeln« som vetter norrut, mot gården, upptas ena väggen från golv till tak av välvda ateljéfönster. Där har hon nu sin arbetsplats, med konstnärliga anor: när huset byggdes, strax efter förra sekelskiftet, fungerade rummet som fotostudio innan det några år senare övergick i konstskola.

»Lilla stadsbiblio­teket«, inspirerat av Asplunds original i det före detta ­trapphuset. När ­Carouschka ­Streijffert kom hit första gången för 20 år sedan var ­utrymmet helt rått.
»Lilla stadsbiblio­teket«, inspirerat av Asplunds original i det före detta trapphuset. När ­Carouschka ­Streijffert kom hit första gången för 20 år sedan var ­utrymmet helt rått. »Det fanns ingen­ting, mer än duvor. Så den här vinden stod tom i hundra år och väntade på mig«, säger hon.  Foto: Mikael Lundblad

Carouschka Streijffert

Ålder: 70 år.
Familj: Son och två barnbarn. ­
Aktuell med: Utställningen Drivkraftens seger över motståndet, 4 oktober 2025–11 januari 2026, på Ravinen i Båstad.

»Jag är inrednings­arkitekt men jag jobbar mer som en arkitekt. Det yttre blir ju det inre. Jag är inte så intresserad av inredning. Det är funktionen jag är intresserad av.«
»Jag är inrednings­arkitekt men jag jobbar mer som en arkitekt. Det yttre blir ju det inre. Jag är inte så intresserad av inredning. Det är funktionen jag är intresserad av.«  Foto: Mikael Lundblad

»Att leva och bo i en ateljé, det har varit min drivkraft«, säger hon.

Annons

Carouschka beskriver hur hon lärde sig läsa ritningar innan hon lärde sig läsa, att hon har »en genetisk betingelse att kunna se det tredimensionella«. Skapandet – oavsett om det handlar om konst eller arkitektur – framstår närmast som ett varande. »En konstnär måste jobba, annars mår den inte bra. Om jag inte skapar på en dag så blir jag knäpp.«

Händerna dras hela tiden till pennan och papperet som ligger framför oss på köks­bordet, som en förlängning av hennes flödande tankar och skarpa iakttagelser, oavsett om hon illustrerar en planskiss för den kommande utställningen eller filosoferar kring dess mer abstrakta innehåll. De flesta verken som ska visas i Drivkraftens seger över motståndet, som öppnar på Ravinen i Båstad i början av oktober, ligger redan nedpackade i handgjorda, vitlaserade plyfalådor. Eller containrar som hon kallar dem, som en konsumtionskritisk kommentar till mass­produktionens ohållbara överflöd och flöde.

Annons

Vad menar du med Drivkraftens seger över motståndet?

»Att man inte får ge upp. Alla människor hamnar i ett motstånd. Man får en idé, eller ett uppdrag. ›Wow, fantastiskt.‹ Det är som ett fyrverkeri. Sedan kommer det här motståndet, det är som ett stort svart berg. Du måste ta dig igenom det. Du kan inte gå runt det, du kan inte gå över det utan du måste in i det här mörkret. Det är här kreativiteten testar dig. Det är här du växer mentalt och konstnärligt. Det gäller hela tiden att inte ge upp. Så kommer det nog också att vara i din egen personliga utveckling, livets utveckling. Men de flesta människor ger upp här (drar ett hårt streck på mitten av det ritade berget), eller redan innan.«

Ateljén med den gamla spisen som ger värme vid behov. Alla detaljer är specialdesignade och byggnadens funktioner – som murstockens rökkanaler – försiktigt framknackade.
Ateljén med den gamla spisen som ger värme vid behov. Alla detaljer är specialdesignade och byggnadens funktioner – som murstockens rökkanaler – försiktigt framknackade. »Jag vill ta fram karaktären av funktionen. Inga slappa former, utan tydliga och stringenta. Som den här trappan (t.v.). Den är öppen så att ljuset faller in och ut. Det är inga stopp. Ljuset får tränga in överallt hela tiden.«  Foto: Mikael Lundblad
Ateljérummet med de iögonfallande fönstren mot norr var tidigare en konstskola.
Ateljérummet med de iögonfallande fönstren mot norr var tidigare en konstskola. »Jag tycker om att bo högt. Nära himlen. I staden blir ju himlen naturen. Det är åska, regn, blixtar, dunder, snöstorm … Solen går upp och solen går ner. Bor du högt kommer du nära naturens krafter. Det gillar jag.«  Foto: Mikael Lundblad
Carouschka ­Streijffert är verksam som konstnär, inredningsarkitekt, scenograf och designer.
Carouschka ­Streijffert är verksam som konstnär, inredningsarkitekt, scenograf och designer. »Mitt skapande har först och främst ­betydelse för mig själv, i själva skapandeprocessen. Jag har ett begär efter att göra det. Där är konstnärskapet väldigt egocentriskt. Det är rent psykologiskt. Man processar sitt eget inre på något sätt.«  Foto: Mikael Lundblad

Lämnade förorten för stan

Länge var det civilisationen som lockade Carouschka Streijffert. Redan som 16-åring lämnade hon förorten där hon växte upp på 50- och 60-talen och flyttade in till stan, ensam. »Det var en annan tid. Man byggde för barnfamiljerna och framtiden. Stockholm var sjavigt och skitigt och omodernt, med fruktansvärda avgaser och tung trafik, så inga barnfamiljer ville bo inne i stan. Nu har man vänt på steken och tycker att förorterna är förjävliga och innerstan fantastisk«, säger hon.

Annons

»Jag bodde själv utan varmvatten och dusch i min första lägenhet. Unga människor kunde skaffa sin egen lägenhet och inte vara beroende av föräldrarna. Nu är de helt fjättrade vid sina föräldrar – eller mor- och farföräldrar. De bara väntar på att man ska dö för att de ska kunna bli självständiga, annars har de ju inte råd. Ekvationen går inte ihop. Och så säger man: ›Det föds inga barn.‹ Nej, de har ju ingenstans att bo. Och de har ingen framtidstro. Så det är inte så konstigt«, utbrister hon.

Så här är det att samtala med Carouschka Streijffert. En fråga ställs. Svaret börjar på en plats men slutar någon helt annanstans, ofta med en vass udd mot samtiden. Det 70-åriga perspektivet ger den blekblå blicken skärpa, men skrattet anas hela tiden i ögonvrån. Hon gick förberedande konststudier på Gerlesborgsskolan på Hornsgatspuckeln, mittemot huset vi nu befinner oss i och som bland klasskamraterna gick under namnet spökhuset på grund av sin mörka, skitiga fasad, innan hon kom in på Konstfack bara 17 år gammal. För ung för att få CSN (det här var innan konsthögskolan blev eftergymnasial) så eftermiddagar och kvällar tillbringades på ett arkitektkontor i Gamla stan.

Annons

»Jag tillhör en generation där ingen brydde sig. När man kom hem slängde man in skolväskan och så drog man ut. Det var ingen som kollade var man var eller vad man gjorde. Då blir man ju självständig, tar eget ansvar. Föräldrar litar inte på sina barn längre. De får inte cykla. De får inte åka tunnelbana själva. De får inte åka tåg. Man är så rädd för att göra fel. I stället för att testa, experimentera. Utmana sitt eget öde, eller gemensamt med andra utmana sina öden.«

Vad är konstens framtid i en sådan värld?

»Konstens framtid tror jag håller på att försvinna. Det är ju ingen som jobbar med händerna längre. Allt jag gör, gör jag med händerna. Jag har ingen assistent. Jag jobbar inte med datorer. Allt är analogt. Det är ju handen som ska känna materialet. Är det trä? Är det metall? Är det vasst? Är det mjukt? Och kunna handskas med redskap för att tämja och foga de här objekten som jag gör.«

Annons

80-talet spenderade hon med sin son i en egensnickrad ateljévåning på Nybrogatan – det låter som en myt men hon hamnade på råvinden när hon klättrade runt på taken och fick flytta in – när hon inte var i New York. »I New York gick jag på gatorna och plockade skräp. På den tiden var det alltid någon grafisk formgivare som hade gjort de här blanketterna eller distributionslapparna, tidningarna eller kvittona, biljetterna. Det tyckte jag var så vackert. Kurt Schwitters och dadaisterna är starka inspiratörer. När jag upptäckte honom hade jag redan börjat med collage och fick någon sorts bekräftelse: ›Wow, de här snubbarna har jobbat med det här professionellt. Då får jag det också.‹ Min son skämdes när jag gick och plockade skräp på gatorna i Stockholm. Men man gräver där man står«, säger hon.

Hur var New York på 80-talet?

»Det var väldigt skitigt, slummigt, en jävla lukt. Men det var en levande stad. Alla typer av människor, tunnelbanan som rasslade iväg. Nu är allt uppiffat. I Soho är det bara shopping, sminkaffärer och handväskbutiker. Då fanns det fortfarande konstnärer som bodde där. Lite som det är i Stockholm. Ta Nybrogatan där vi bodde. I den fastigheten var det bara konstnärer och arkitekter som satt och nu är det ett fånigt hotell. Hur kan man döda kreativiteten på det sättet?«

Handen är Carouschka Streijfferts viktigaste ­arbetsredskap, och höstens utställning på ­Ravinen i Båstad balanserar mellan samhällskritik, humor och skönhet.
Handen är Carouschka Streijfferts viktigaste ­arbetsredskap, och höstens utställning på ­Ravinen i Båstad balanserar mellan samhällskritik, humor och skönhet. Många av de specialritade lösningarna i vindsvåningen har hon byggt av plyfa, ett material som återkommer i lådorna som verken både fraktas i – likt containrar som levererar hemklickade varor världen över – och presenteras på, eftersom de även fungerar som podier.  Foto: Mikael Lundblad
Köket är tillverkat på enklast möjliga sätt, med skiva och stänkskydd i carraramarmor som en blinkning till jugend. Det hon inte har byggt själv är köpt secondhand.
Köket är tillverkat på enklast möjliga sätt, med skiva och stänkskydd i carraramarmor som en blinkning till jugend. Det hon inte har byggt själv är köpt secondhand. »I mitt hem har jag i princip ingen plast.«  Foto: Mikael Lundblad
Som konstnär arbetar Carouschka Streijffert både med skulptur, collage och måleri. Oavsett om hon gör uppdrag som inredningsarkitekt eller scenograf arbetar hon alltid analogt.
Som konstnär arbetar Carouschka Streijffert både med skulptur, collage och måleri. Oavsett om hon gör uppdrag som inredningsarkitekt eller scenograf arbetar hon alltid analogt.  Foto: Mikael Lundblad
De runda fönstren togs upp under renoveringen.
De runda fönstren togs upp under renoveringen. »Jag är ju en skapande ­människa. Och för att skapa vill man vara i ett rum som ger någon sorts visuell kraft eller stimulans. Därför har det för mig personligen varit viktigt att skapa rum som jag trivs i. Och framför allt där det finns dagsljus. Det är det viktigaste. Och utblick. Ett litet runt fönster blir som en lins.«  Foto: Mikael Lundblad

Med naturen som inspiration

Själv har hon de senaste decennierna i stället vänt sig mot naturen för att hitta inspiration. Så ofta hon kan hoppar hon i båten som ligger förtöjd på Djurgården och bränner ut mot horisonten. Där, omgiven av naturreservat, utan »fula hus, farleder och grannar«, har hon en egen ö. Inget vatten, ingen el. Livet – och kanske även konsten – i sin renaste form. Därifrån kommer många av de verk som nu ligger i inplastade lådor med texten »Pinnar« på, i väntan på att hämtas till utställningen. Skulpturer av grenar som hon hugger ner, skalar, behandlar och fogar samman. Även det ett slags massproduktion som kompletterar verken hon skapar av återbruk från Stockholms gator, beståndsdelar som en gång tillverkats på ett löpande band eller i en maskin, som bortvalda och förbrukade ligger i rännstenen tills hon sätter ihop dem till något estetiskt tilltalande.

Annons

»Min kropp måste hela tiden vara integrerad med det jag skapar. Jag vill känna det, både i tanken, visuellt och med kroppen. Det kan man inte göra på en dator«, säger hon.

Vad är det som går förlorat?

»Skalar du en färsk tall får du den blöta saven. Du känner och du luktar och du hör när du sågar eller hugger med yxan. De här ljuden är också en del av skapandet. Sedan är det formatet. Allting är väldigt litet i datorn. Det gäller även ritningar, du får aldrig upp helheten, skalan åker upp och ner. När du jobbar analogt så har du en och samma skala hela tiden. Du får proportionerna och överblicken. Med en dator blir det ett jävla åkande in och ut. Du blir helt sjösjuk.«

Och det blir du inte när du kör båten i skärgården?

»På sjön har du horisonten, en fast punkt. Oavsett om du kör på ritningen eller du kör på havet har du en visuell uppfattning om verkligheten hela tiden. Verklighets­uppfattningen. Och den tappar man lätt i datorn. Unga människor är för mycket i någonting som inte är verkligheten. De upplever inte själva, allt är i tredje hand. Då tappar man en närvaro i nuet. Allting blir fantasi. Och fantasi är bra att ha till viss del, men det är verkligheten som är livet.«

Annons

Utställningen är en del av denna kritik, inte minst mot shoppingkulturen och dess globala konsekvenser. »Nu är det väldigt många människor som sitter och klickar på sina datorer och köper grunkor. Man orkar inte ens gå ner till affären och köpa det man behöver. En rulle tejp eller ett par strumpor eller tvättmedel«, säger hon.

Själv skulle Carouschka Streijffert aldrig klicka hem något på mobilen. Faktum är att hon knappt köper något alls – både tröjan och jeansen har hon övertagit från sin son – förutom det hon äter. »Jag lagar inte mat. Jag dricker inte alkohol. Då vinner man jättemycket tid. Jag har ett 7-11 på hörnan. Det är mitt skafferi. Killarna vet precis vad jag ska ha och ställer fram det på disken när jag kommer. Men ute i skärgården blir det bara konservburkar. Jag har inget kylskåp, inget rinnande vatten, ingenting. Det är helt pure.«

Lägenheten är formad som en Skånelänga med tre »kroppar« i olika väderstreck, där den privata delen av hemmet ligger en våning upp och knyter ihop ateljén med vardagsrum och kök.
Lägenheten är formad som en Skånelänga med tre »kroppar« i olika väderstreck, där den privata delen av hemmet ligger en våning upp och knyter ihop ateljén med vardagsrum och kök. Väggar saknas, förutom till toaletterna, där stora dubbeldörrar kan öppnas på vid gavel för att ge plats åt en rullator eller rullstol.  Foto: Mikael Lundblad
När Carouschka Streiffert inreder är det taket och de yttre ramarna som bestämmer slutresultatet.
När Carouschka Streiffert inreder är det taket och de yttre ramarna som bestämmer slutresultatet. »Jag tycker inte om instängdhet. Eftersom jag lever själv har jag inte behov av en massa rum. Jag vill få den här överblicken, kunna sitta där borta och se ut över Stockholms inlopp och Djurgården. Det yttre kommer in i rummet och gör att det blir intressant.«  Foto: Mikael Lundblad
Carouschka har fått förfrågningar om att göra allt från bord till bokhyllor, men valt att säga nej.
Carouschka har fått förfrågningar om att göra allt från bord till bokhyllor, men valt att säga nej. »Jag har gjort hundratals mattor, en av varje exemplar. Handtuftade. Men det har jag slutat med. För ullen kom från Nya Zeeland, de tillverkades i Fjärran Östern och måste flygas hit med flygplan. Och jag tänkte – varför håller jag på med det här? Nej, då täljer jag på en pinne i stället.«  Foto: Mikael Lundblad

Ovanför staden och längst ut i skärgården. Det är som att hon har en inre frihetslängtan som inte kan tyglas – som inte behöver tyglas – och som ledsagat henne genom livet.

Annons

»Jag är solitär, en ensamvarg. Jag tycker bättre om att vara själv än att vara i ett sammanhang med andra människor. Jag har aldrig bott ihop med någon i hela mitt liv. Jag är 70 år. Jag kommer aldrig att göra det heller och jag har aldrig haft någon ambition att göra det.«

Sonen flyttade hemifrån tidigt, men hon umgås mycket med barnbarnen. »Jag tycker bättre om barn än vuxna. Man missförstår inte varandra, man är rakare i sin kommunikation. Vuxna ska hela tiden tolka. Och som vuxen tycker jag att man har ett ansvar att visa barn möjligheter. Man pratar så mycket om att sätta gränser för barnen. Du ska inte sätta en enda gräns, de fattar själva att vissa saker inte är lämpliga. Jag tycker det är viktigt, för i skapande, i entreprenörskap, you name it, där finns det inte gränser, utan möjligheter.«

Och även om utställningen kan ses som en känga mot just det gränslösa – i form av konsumtion och produktion – bär det förvandlade skräpet och de mass­producerade naturskulpturerna på ett försiktigt hopp.

Annons

»När allting missbrukas och det blir ett överflöd av vissa saker, blir det fel. Det är också det jag gör i den här utställningen. Jag gör massproduktion. Det är inte mini­malistiskt, utan precis tvärtom. Men det viktigaste är att den som beträder utställ­nings­hallen får en upplevelse. Att besökaren tycker att det känns vackert. Även om jag har en ståndpunkt som jag vill markera, är det inga pekfingrar.«

Annons